VIDEO Gabriela Firea: Eu nu am dat niciun aviz de toaletare si defrisare a unui arbore din Capitala. Exista o campanie impotriva mea / Primaria Capitalei ar putea internaliza serviciile de deratizare si combatere a tantarilor, nu sa le delege unei societati comerciale/ Cand se finalizeaza pasajele de la Piata Sudului si de la Ciurel
Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea, a declarat intr-un interviu acordat HotNews.ro ca nu a dat niciun aviz de toaletare sau defrisare a unui arbore din Capitala, iar taierile au fost facute in baza unor avize date inainte de venirea ei la primarie. Aceasta a explicat ca taierile de pe bd. Kiseleff au fost facute de Primaria sector 1, iar cele din parcul IOR de Primaria sector 3, iar pentru defrisarile de pe bd. Kiseleff a existat un studiu facut de specialisti. Pentru a nu mai existat asemenea situatii, Firea a declarat ca se va incheia un protocol intre Primaria Generala a Capitalei, Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara si Asociatia Peisagistilor din Romania – filiala Bucuresti pentru elaborarea avizelor de taiere si toaletare. In plus, arborii taiati vor fi inlocuiti.
In ceea ce priveste combaterea tantarilor, care acum se realizeaza doar in parcurile administrate de Primaria Capitalei si pe marile bulevarde, Gabriela Firea a declarat ca la urmatoarea sedinta de Consiliu General va delega temporar Primariilor de sector copetenta de a efectua tratamente de combatere a tantarilor, ca acestia sa poata interveni in parcurile pe care le administreaza si pe spatiile verzi din sector. Pentru combaterea sobolanilor inca nu s-a gasit o solutie. Gabriela Firea a declarat ca exista posibilitatea ca serviciile de combatere a tantarilor si sobolanilor sa nu mai fie delegate unei companii private, ci sa fie prestate de Primaria Capitalei.
In ceea ce priveste RADET, primarul general a declarat ca se discuta o esalonare a datoriei de 3,5 miliarde lei pe care RADET o are catre ELCEN, iar deocamdata se fac reparatiile necesare pentru pregatirea retelei pentru iarna.
In plus, Firea a declarat ca va demara cat mai curand posibil un audit la nivelul Primariei Capitalei pentru a radiografia situatia gasita si care sunt urmatorii pasi.
In plan politic, Gabriela Firea a declarat ca PSD discuta si cu ALDE si cu PMP pentru formarea unei majoritati in Consiliul General al municipiului Bucuresti, iar in ceea ce priveste impacarea cu Traian Basescu aceasta spune ca „niciodata nu este prea tarziu”, daca acesta isi recunoaste vina.
Catiusa Ivanov: In ultimele saptamani s-au taiat zeci de arbori in Bucuresti – pe bd. Kiseleff, in parcurile Cismigiu si IOR. Primariile de sector au inceput si ele sa toaleteze in plina vara si totul a pornit de la declaratia d-voastra in care le cereati sa faca asta. De ce ati cerut sa se taie arborii si sa se toaleteze?
Gabriela Firea: Desi am atat de multa experienta in comunicare, mi-am dat seama ca stiu ca nu stiu nimic pentru ca exista o campanie impotriva mea din pacate si nu pornita din partea bucurestenilor, ci din partea celor care au pierdut alegerile si o spun bazandu-ma pe lucruri concrete. Dupa ce voi incheia interviul va voi si arata niste e-mailuri pe care le primesc si in care am dovada ca s-au cheltuit sume impresionante sa nu ajung primar general, iar acum ca am ajuns, se platesc sume la fel de impresionante ca eu sa fiu decredibilizata.
CI: Pai, spuneti, ca vor sa stie si cititorii nostri?
GF: Nu, pentru ca vreau sa trimit acele documente la institutiile statului si sa faca ele lumina, iar apoi sa anunt public. Nu vreau sa intru in razboi mediatic cu o companie sau cu niste persoane. Nu are rost, ar fi in defavoarea mea pentru ca eu sunt primar general, aceia sunt particulari.
CI: Sa revenim la toaletari. Cine a dat aviz sa se taie respectivii arbori si cine i-a taiat?
GF: Eu nu am dat niciun aviz de toaletare si defrisare a unui arbore din Capitala, iar acest lucru desi l-am spus, cei care au orchestrat campania impotriva mea nu au vrut sa-l asculte pentru ca nu aveau interesul sa fiu credibila. Strategia era sa fiu atacata inca din primele momente de preluare a mandatului, probabil si in pregatirea alegerilor parlamentare. Acum, fiecare partid se pozitioneaza si isi face campanie. Cu alte cuvinte, solicitarile pentru toaletare si defrisare au venit din partea sectoarelor, din partea ADP-urilor de sector, a unor asociatii de proprietari si a unor companii, iar avizele au fost date inainte sa devin eu primar general, unele chiar in perioada campaniei, de catre Directia de Mediu din cadrul Primariei Generale a Capitalei dupa verificarii si consultari tehnice cu specialistii angrenati in aceasta activitate. Nu are nicio legatura primarul general Gabriela Firea cu aceste actiuni.
CI: Pai, cum explicati ca au inceput sa taie arborii fix dupa ce ati declarat d-voastra ca trebuie toaletati?
GF: Poate ca asa a considerat cineva necesar sa imi faca un inceput de mandat foarte dificil pentru ca, desi avizele erau date cu mult inainte, la fel cum au fost si cererile de toaletare si defrisare, iar actiunea propriu-zisa s-a petrecut in prima saptamana din mandatul meu.
CI: Colegii d-voastra de la sectoare, primarii de sector au ordonat taierile…
GF: Cei de la ADP nu sunt colegii mei. Sunt primarii care isi preluasera si ei mandatele si nu cred ca stiau exact ce se intampla la milimentru in ADP-urile de sectoare.
CI: Mai toaletati, mai defrisati?
GF: Primarul, cetatean al Capitalei ca orice cetatean, dar si prin prisma functiei pe care o are, vrea sa se se respecte legea si in orice caz, de acum inainte sa nu se mai intample fapte care pot fi considerate la limita legii sau cu anumite controverse. Vor fi in continuare solicitari de toaletare/taiere fiindca sa stiti ca persoanele care au avut de suferit de pe urma caderii unor crengi, in continuare insista sa se taie arborii care sunt afectati de boala, de batranete, sunt uscati si sunt suficienti arbori in capitala in situatia aceasta.
Toti arborii taiati, am fost asigurata de catre Directia de Mediu ca vor fi inlocuiti. Ne-am gandit la un protocol de colaborare tocmai pentru a inlatura orice nebuloasa in legatura cu acest subiect, protocol incheiat intre Primaria Generala a Capitalei, Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara si Asociatia Peisagistilor din Romania – filiala Bucuresti. Ne vom intalni si vom semna acest protocol pe care pot sa vi-l las la dispozitie, inclusiv de a infiinta un centru de cercetare privind vegetatia urbana si spatiile verzi. Bugetul anual va fi propus si aprobat conform legislatiei aplicabile institutiilor publice. In urma acestui protocol numai si numai specialisti si doar institutii abilitate isi vor da avizul pentru aceste actiuni, sa nu mai fie contestatii din partea cetatenilor, sa nu mai fie puse la indoiala avizele date de Directia de Mediu din cadrul Primariei Generale.
CI: Problema este cine face taierile fiindca avizele sunt date si acum de specialisti. Iar eu ca cetatean as vrea sa stiu ce copac se taie si cum se toaleteaza?
GF: In premiera, pe site-ul Primariei Capitalei gasiti in acest moment toate solicitarile care au venit din partea ADP-urilor si a altor institutii de stat si private pentru defrisari. De asemenea, avizele care s-au acordat. Este o premiera, un model de transparenta pe care vreau sa-l aplic si in alte domenii. Cat priveste arborii de pe Kiseleff, pentru arborii de pe acest bulevard a fost elaborat un studiu de lector doctor pesisagist Elisabeta Petrescu, cu o echipa complexa formata din profesori doctori cu studii de doctorat in istoria bd. Kiseleff si peisagisti. Practic si acele defrisari au avut la baza si analiza unor specialisti, nu au fost facute dupa ureche. Insa campania negativa a fost una ampla si m-a vizat pe mine care nu aveam nicio implicare in acest subiect.
CI: Ne manaca de vii tantarii findca nu avem un contract pentru destantarizare. D-voastra aplicati tratamente doar in parcurile administrate de Primaria Capitalei si pe spatiile verzi de pe marile bulevarde, dar in rest este jale. Stiu ca este o problema mostenita, insa ce faceti sa rezolvati o problema serioasa?
GF: Saptamana trecuta am constatat faptul ca in parcurile din administrarea Primariei Generale a Capitalei s-a realizat aceasta actiune cu succes si am primit aceste mesaje chiar de la bucuresteni. Am transpus intr-o nota, ca o rugaminte catre primarii de sectoare sa realizeze prin mijloace proprii dezinsectia in mod exceptional, cu toate ca nu au aceasta competenta. Trebuie sa dam o Hotarare de Consiliu General sa le dam competente. Ne-au raspuns ca vin in intampinarea acestei actiuni si asteapta sedinta de Consiliu General care va fi peste cateva zile tocmai pentru a primi aceasta competenta si buget acolo unde primarii de sector spun ca nu au posibilitatea si suportul tehnic din partea Centrului de Protectie a Plantelor. Ne-am asigurat ca intr-un timp foarte scurt si parcurile care sunt in administrarea primariilor de sectoar si aleile si spatiile verzi sa fie destantarizate. Am facut deja o lista, am transmis-o catre Centrul de Protectie a Plantelor, este in mapa de Consiliu General si vom rezolva si acest subiect.
CI: In ce stadiu se afla licitatia pentru atribuirea contractului pentru dezinsectie si deratizare?
GF: Este suspendata si vreau sa spun ca am primit reactii din partea bucurestenilor ca nu deplang deloc aceasta licitatie suspendata pentru faptul ca am demonstrat ca se cheltuiau aproape 5 milioane de euro pentru dezinsectie si deratizare, dar rezultatul nu era chiar cel scontat, iar noi acum, cu resurse mult-mult mai mici, am facut intr-o prima etapa dezinsectie in parcurile mari ale Primariei Capitalei si saptamana viitoare vom face pentru parcurile de la sectoare.
CI: Si cu deratizarea?
GF: Pentru deratizare am avut vineri o sedinta in regim de urgenta in care am rugat sa vina specialistii cu o solutie pentru a aloca fondurile necesare. Este un gand amar, in 3-4 saptamani mie mi se cere sa fac ce nu au facut altii in luni de zile.
CI: Pai, oamenii v-au ales primar, vor sa le rezolvati problemele. Exista posibilitatea sa internalizati serviciile de deratizare si dezinsectie sa nu le mai delegati catre o companie privata?
GF: Da, si va spun si de ce. Modelul meu de administrare este cel de la Viena. Din punctul meu de vedere, Viena este orasul cel mai curat si mai bine administrat din Europa. Am avut onoarea si placerea sa primesc invitatia de a merge luna viitoare la Viena, invitatia din partea primarului Vienei si vreau in sensul bun al cuvantului sa urmez modelul sau de administrare. M-am uitat de foarte multe ori pe site-ul Primariei din Viena si am vazut ca au o structura organizationala extrem de eficienta, au societati proprii ale municipalitati, care deservesc anumite domenii de activitate si nu este nevoie sa concesioneze sau sa organizeze licitatii la care participa anumite companii care apoi nu isi respecta contractul pe care si-l asuma si care sunt si foarte costisitoare. Eu cred ca sunt importante doua directii pe care Primaria din Viena le respecta. Pe de o parte respectul catre cetateni, rezolvarea problemelor comunitatii, dar si cu bani putini – grija mare pentru banii publici, sa nu fie aruncati pe fereastra doar de dragul de a incheia o licitatie. De aceea, in perioada urmatoare voi propune Consiliului General un proiect de administrare locala pe sistemul Vienei.
CI: V-ati lamurit de este blocat procesul de restituire? Au fost foarte multe intrebari de la cititori pe aceasta tema…
GF: Au fost mai multe etape. Au fost tot felul de increngaturi, chiar in campania electoala am primit foarte multe dosare nerezolvate de ani de zile desi contineau hotarari definitive. Acum este intr-adevar o bomba cu ceas in Primaria Capitalei fiindca avem foarte multe astfel de de dosare, dar de la Directia Juridica, chiar intreband recent si observand si intrebarile de pe site-ul d-voastra, mi s-a spus ca nu au primit inca de la Directia de Patrimoniu lista cu terenurile si imobilele care ar putea sa faca obiectul retrocedarii. Ma voi interesa de ce de atata timp nu s-a putut transfera o astfel de lista, iar Primaria Generala a Capitalei sa puna in opera practic niste hotarari judecatoresti.
CI: Cate cereri mai sunt de rezolvat?
GF: Nu stiu exact numarul cererilor, dar stiu ca sunt foarte multe dosare si stiu ca este o problema foarte grava. La audienta vin in continuare foarte multi bucuresteni si intreaba care este stadiul dosarului lor, daca s-a mai facut ceva, daca se intampla ceva. In privinta domeniului juridic, mie mi se pare unul dintre cele mai complicate domenii din Primaria Generala a Capitalei. Va dau si un exemplu, si aici chiar avem nevoie de un audit, ca sa stim de unde pornim pentru ca in discutiile din aceste doua-trei saptamani m-am lamurit, dar nu suficient. Sunt 5-6 contracte cu case de avocatura care au aparat Primaria Generala in diverse spete, dar care au consumat din bugetul anual al Primariei 10 milioane de euro. Rezultatul care este? In continuare sunt procese, sunt procese necastigate, sunt oameni nemultumiti. Nu cred ca a fost un sistem foarte eficient. De aceea imi propun ca intr-un timp nu doar rezonabil, ci cat mai curand posibil, sa avem rezultatul acestui audit din care sa reiasa si pasii pe care trebuie sa-i fac.
CI: Cum rezolvati problema retrocedarilor?
GF: O sa aplicam legea. Toate problemele sunt urgente. RATB este urgent, RADET este urgent, ce s-a intamplat pe Kiseleff a fost urgent, aceste dosare sunt urgente. Bucurestenii trebuie sa inteleaga ca am bunavointa, am putere de munca, am reusit sa incropesc o echipa cu care sa ma pot cat de cat sfatui, dar nimeni, nimeni nu cred ca poate sa miste inelul Arabelei si in doua-trei saptamani sa rezolve o problema care treneaza de ani de zile.
CI: Puteti avansa un orizont de timp pentru rezolvarea tuturor cererilor: un an, doi, trei?
GF: Nu vreau sa avansez un termen fiindca daca spun doi ani, pare foarte mult si mie mi s-ar parea mult sa fiu in situatia asta. Daca spun un an, vor spune toti ca doresc cat mai repede posibil. Eu propun altceva, care cred ca ne-ar ajuta mult mai mult pe toti sa organizez o conferinta de presa in perioada urmatoare, doar cu acest subiect, in care sa prezint radiografia concreta, cate dosare sunt, care este stadiul lor, ce poate oferi primaria generala. Sa va spun ce mi-au transmis mie bucurestenii, ce senzatie au. Lor le este teama ca de fapt vor fi rezolvate in continuare doar dosarele care vor fi duse de cine trebuie, cum s-a mai intamplat. Si nu vreau sa inteleaga acest lucru pentru ca eu nu am niciun parti-pris, nu am nicio ruda, niciun prieten, niciun coleg care sta cu astfel de hotarare nepusa in practica, pe care sa il avantajez, sa ii spun ca am gasit 20 de imobile – vi le dau voua. Vreau sa fie foarte clar ca nu cunosc pe nimeni care se afla in aceasta situatie, prin urmare nu voi face parte unor persoane pe care le cunosc.
A scris chiar pe site-ul d-voastra, la intrebari, un domn ca a identificat o locatie si a mers la fostul primar si a spus, uitati, in contul imobilului pe care eu l-am pierdut, familia mea l-a pierdut, am gasit un imobil care acum este dat in chirie modica pe Primarie si nu i s-a dat.
CI: Concret, cum veti elimina coruptia din sistem?
GF: In ceea ce ma priveste, va pot asigura ca nu am cerut si nu voi cere niciodata nimanui o floare sau o ciocolata cum se spune, pentru ca nu am de ce sa fac acest lucru. Eu am lucrat peste 20 de ani in presa, am scos la iveala greselile unor demnitari sau a unor oameni din administratie si nu vreau sa fac ca ei. Probabil de aceea am si fost aleasa, ca nu am decis sa ma compromit.
CI: Vine iarna si inca nu este clar daca o sa avem caldura. Ce solutii aveti pentru RADET?
GF: Concret, uitandu-ma in ochii d-voastra, va asigur ca nu vor fi probleme cu caldura si apa calda in Capitala. Zilnic si chiar de doua ori pe zi m-am intalnit cu conducerile RADET si ELCEN, am fost si la ministrul Energiei, am reusit ceea ce iarsi nu s-a rezolvat de ani si anume o conciliere intre aceste entitati ale statului, una in subordinea Primariei – RADET – si un in subordinea Guvernului – ELCEN. In afara faptului ca este o datorie istorica, exista si o stare de tensiune intre cele doua institutii pentru simplu motiv ca fiecare o considera responsabila pe cealalta de problema pe care o au acum de gestionat impreuna si in mijlocul careia am venit si eu ca Primar general nou, dornic sa rezolv acum vara o problema care ne va lovi la iarna.
CI: Concret, ce vreti sa faceti?
GF: Concret, si in anterioara sedinta de Consiliu General cand am alocat 3,5 milioane de euro pentru reparatiile necesare RADET si 6,5 milioane de euro, echivalentul in lei, in contul datoriei catre ELCEN. Cu aceste sume porninm la un drum mai corect cu cele doua institutii. Chiar astazi, ati dat si d-voastra stirea, au inceput reparatiile in zona spitalului Filantropia, o revizie de pe urma careia 250 de blocuri din sectorul 1 vor sta liniste ca nu vor avea probleme cu apa calda si caldura. Tot asa, printr-un program pe care l-am stabilit deja, un program comun ELCEN-RADET, si cele doua institutii au conducerea succesiva a acestui comitet de verificare si organizare a reviziilor pentru reteau de termoficare, vom avea intr-adevar un program coerent de reparatii.
CI: Si reparatii sunt foarte importante, dar ce faceti la nivel macro?
GF: Sunt importante fiindca din aceasta cauza reteau sucomba. La nivel macro… Stiu, s-a spus in aceste zile ca Gabi Firea vorbeste doar despre ce a gasit acolo, nu despre ce face. Sunt nevoita sa spun ceea ce am gasit acolo. In legatura cu cele aproape 200 milioane de euro, mai exact 187 milioane de euro fonduri europene, care sunt prevazute in acordul de parteneriat cu Uniunea Europeana si noi ar fi trebuit de mult sa accesam acesti bani, dar din pacate Primaria Generala nu si-a facut datoria, in acest moment am resuit sa recuperam in cele doua-trei saptamani timpul pierdut fara sa mai dam nume, sa se simta anumite persoane vizate si sa arunce comunicate de presa ce din coada o sa sune, fiindca oricum nu contin adevarul. Vom vota cat mai curand strategia energetica in Consiliul General, nu inteleg de ce de atat de mult timp de cand exista acest document, el nu a fost supus dezbaterii si votului in Consiliul General, noi vom face acest lucru cat mai curand cu putinta. In momentul in care avem strategia, se intocmeste caietul de sarcini, urgent, apoi studiul de fezabilitate si aplicatia de la Uniunea Europeana devine activa, iar cei 187 de milioane de euro sa vina in Romania.
Voi merge la Bruxelles cat mai curand posibil. Stiti si d-voastra ca luna august este una de concedii la Bruxelles si imi pare foarte rau ca un domn europarlamentar care este si presedintele filialei PNL Bucuresti striga din toti porii de ce nu se duce Gabi Firea la Bruxelles, la sfarsitul lunii iulie si in august, cand stie si dumnealui ca este vacanta pentru parlamentarii si comisarii europeni. Mai mult decat atat, in momentul in care aveam planificata intalnirea cu comisarul european pentru dezvoltare, Corina Cretu, am avut acele doua saptamani in care nu am putut sa depun juramantul tot din cauza faptului ca PNL-ul nu isi depusese raportul mandatarului financiar.
CI: Haideti sa discutam administratie, nu politica…
GF: Cum poti sa acuzi un primar general ca nu s-a dus la Bruxelles cata vreme doua saptamani l-ai tinut in afara Primariei Generale pentru ca nu ai depus raportul mandatarului financiar? Dupa care imi pare rau ca acel europarlamentar care stie faptul ca doamna Corina Cretu a avut o problema de sanatate si nu a putut sa primeasca vizite oficiale, si stie acest lucru, se face ca nu stie si imi reproseazaa mie ca nu am ajuns la doamna. Ce vroia, sa ma duc la doamna in spital sa rezolv o problema pe care primarul dumnealui nu a rezolvat-o luni de zile?
CI: Intrebarea este ce faceti cu datoria de 3,5 miliarde pe care RADET o are la ELCEN ?
GF: Pe d-voastra nu va intereseaza, dar pe mine ma intereseaza fiindca acele informatii politicianiste umbresc mandatul meu si nu este corect.
CI: Intrebarea cheie este ce faceti cu datoria de 3,5 miliarde lei pe care RADET o are la ELCEN ?
GF: In afara de aceasta datorie, la ultima intalnire am fost instiintata ca ar mai fi o datorie necunoscuta nici de Primarie, nici de catre Regie, datorie care este de vreo opt ani si atunci am spus ca cel mai corect este ca reprezentanti de la Primarie, de la RADET si de la ELCEN sa se intalneasca saptamana aceasta, sa discute din punct de vedere tehnic cu datele si cu dovezile pe masa, sa stabilim foarte clar un calendar de esalonare. Asa cum spuneam, eu cred ca este bine sa mergem in continuare pe baza sanatoase. Stiu, s-a vehiculat ideea insolventei, dar cred ca trebuie sa analizam mult mai bine pana sa ajungem la o situatie care poate sa para o sperietoare pentru angajati.
CI: Fiecare primar are un proiect de suflet sa zicem asa. Care este al d-voastra? Domnul Oprescu a fost cu suspendata, domnul Videanu cu pasajul Basarab, d-voastra ce proiect aveti?
GF: Eu am un proiect de suflet care nu suna atat de maret, dar care cred eu ca va fi si realizabil si va conta mai mult pentru oameni. Proiectul meu de suflet este cresterea calitatii vietii cetateanului. Incepand din momentul din care iese din casa, tot ceea ce se intampla pana ajunge la serviciu, la scoala sau unde doreste sa mearga, sa simta ca nu este agresat de oras. De asemenea, cand revine in locuinta, sa se simta cu adevarat acasa, sa aiba toate conditiile, inclusiv persoanele tinere, persoanele in varsta, copiii, sa aiba apa calda si caldura, autobuze care vin cu ritmicitate europeana, cu aer conditionat, soferi amabili cu un comportament adecvat, sa fie foarte multe evenimente culturale si sportive in capitala astfel incat si cei care nu au posibilitati sa mearga la mare si la munte sau in alta tara sa poata sa isi petreaca o mica vacanta sau un weekend in Bucuresti participand la diferite evenimente. De asemenea, cred ca ar fi cel mai mare cadou pentru bucuresteni sa rezolvam macar intr-un procent substantial problema blocajelor de trafic prin toate metodele care sunt la dispozitie in orice Capitala europeana. Dincolo de faptul ca fiecare si-a pus amprenta pe un obiectiv maret, eu vreau sa-mi pun amprenta pe viata cetateanului.
CI: Bucurestenii sunt din ce in ce mai nemultumiti de felul cum Primaria Capitalei a gestionat pasajul de la Piata Sudului. Lucrarea este intarziata cu un an. Intial s-a spus ca este finalizata in proportie de 70%, apoi 50%, apoi 60%. Pana la urma cat la suta din lucrare s-a facut si cand va fi gata pasajul?
GF: Stadiul este in jur de 60%. Problema este urmatoarea: constructorul, de fapt asocierea intre firmele de constructie, acuza faptul ca Primaria Generala a Capitalei nu a facut toate platile necesare, iar reprezentantii primariei mi-au aratat documente prin care constructorul a solicitat la plata sume care nu sunt justificate, asta insemnand plati indirecte in jur 59-60%, ceea ce ar putea sa fie imputat de catre Curtea de Conturi. Pentru a debloca aceasta situatie si a ne tine de termenul pe care l-am primit chiar personal din partea constructorului, m-am intalnit cu reprezentantii Astaldi si Euroconstruct chiar pe santier si mi-au spus ca in martei 2017 acest obiectiv de inestitii va fi finalizat. Chiar mai mult decat atat, daca platile vor fi facute intr-un ritm adecvat, constructorul ar putea chiar la sfarsitul anului sa incheie acest obiectiv. Am solicitat Curtii de Conturi sa ne dea un punct de vedere pentru a sti ce este mai bine de facut cu aceste plati care sunt nejustificate. Este adevarat, am dovezile in acest sens, pentru ca am citit si am analizat, contractul cred ca nu a fost intocmit atat de corect prin prisma apararii interesului Primariei Generale a Capitalei si implicit a a cetatenilor pentru ca intr-adevar nu este un articol foarte clar, explicit, prin care sa se spuna ca toate platile trebuie sa fie justificate. Atunci, pe cutuma, in jur de 10% din plati au putut fi decontate chiar daca au fost indirecte, pentru ca asa a permis legislatia in vigoare, dar oricum procentul nu ar putea sa creasca atat de mult, sa ajunga la 60%. Daca Curtea de Conturi ne va spune ca putem sa facem si aceste deconturi, nu am avea nimic impotriva. Pana atunci am stabilit impreuna cu constructorul ca lucrarile sa continue intr-un ritm accelerat, sa platim tot ceea ce este justificat si sa ramana decupata aceasta problema, eventual sa o rezolvam ulterior in instanta, dar totusi sa nu se incetineasca ritmul. Mai avem intalniri si saptamana aceasta pentru ca este un subiect foarte important si nu vreau sa-l las pentru alt mandat sau pentru altcineva.
CI: In ce stadiu se afla Pasajul de la Ciurel? Mai sunt litigii cu riveranii? Se lucreaza pe santier?
GF: Se lucreaza, dar din punctul meu de vedere nu asa cum ar trebui. Am fost si pe acest santier. Vedeti d-voastra, si in cazul acestui subiect exista doua opinii, opinia Primariei Capitalei, asa cum am preluat eu acest contract si opinia constructorului care, de asemenea spune ca in ceea ce il priveste, el si-a facut datoria, dar ca si in cazul Pasajului Sudului au fost foarte multe greseli de proiectare de la inceputul acestei lucrari. Mai mult, aici la Ciurel unele dintre suprafetele de teren au fost preluate de catre cetateni, iar primariile de sector au dat autorizatii de construire si certificate de urbanism si s-au facut anumite constructii de catre persoane private. Atunci este nevoie sa fie configurata toata zona in perioada urmatoare, dar numai dupa ce toti proprietarii vor fi instiintati, consultati, informati, invitati la Primarie pentru a sti despre ce este vorba, se va realiza un nou PUZ al zonei, necesar deoarece situatia de la demararea proiectului difera fata de situatia din teren.
CI: Cu cine face majoritate PSD in CGMB?
GF: Noi avem o alianta cu UNPR si cu ALDE. Asa cum stiti, UNPR a fost abosrbit de PMP. Practic, acum ar trebui ca viceprimarul din partea ALDE (n.r. fiindca Tudor Ionescu alias Tudy, propus de ALDE, a demisionat si trebuie ales un nou viceprimar) sa primeasca si votul celor doi consilieri generali ai UNPR si nu stim exact daca vor da acest vot. Pana la prima sedinta de Consiliu General ne vom edifica.
CI: Ati negociat cu PMP-ul?
GF: Nu a fost practic o negociere. M-am intalnit cu domnul Steriu care mi-a comunicat faptul ca nu mai sunt doi consilieri generali ci sase. De asemenea ,voi avea o intalnire si cu domnul presedinte al ALDE- Calin Popescu Tariceanu. Cred ca in urmatoarea sedinta de Consiliu General nu vom avea pe ordinea de zi punctul cu privire la alegerea viceprimarului pentru ca mai am nevoie sa mai am niste consultari politice si liderii de grup sa aiba de asemenea niste consultari.
CI: Intentionati sa negociati cu Traian Basescu o eventuala sustinere?
GF: Eu am discutat cu domnul Steriu subiectul Primaria generala a Capitalei. Dansul m-a cautat din partea noii formatiuni politice si continui sa dialoghez cu dumnealui.
CI: V-a mai contactat Traian Basescu pentru a va impaca dupa ce ati ajuns la Primaria Capitalei?
GF: Nu, si a fost o posibilitate sa stingem acest conflict in cadrul medierii. Din pacate aceasta a esuat. Bine, pot sa spun ca niciodata nu este prea tarziu, dar nu din orgoliul personal ci prin prisma faptului ca acord respect deosebit institutiei Parlamentului si fostul presedinte ar trebui sa dea un semn public in legatura cu faptul ca poate ceea ce s-a intamplat atunci nu a fost foarte in regula. Eu sunt deschisa unei discutii civilizate si care sa arate lumii intregi ca politicienii pot sa si recunoasca atunci cand gresesc.
CI: Am inteles ca rechizitoriul a fost finalizat. Aveti ceva vesti?
GF: Ar fi trebuit, daca era trimis catre instanta asa cum s-a spus ieri, sa mi se comunice si mie rechizitoriul, lucru care nu s-a intamplat pana acum, dar probabil ca zilele acestea ma voi edifica daca rechizitoriul a fost finalizat si semnat de catre doamna procuror de caz si este in drum spre instanta Procedural asa ar trebui, partea vatamata sa primeasca rechizitoriul.
CI: Pana la urma PSD ar fi dispus sa faca alianta cu PMP-ul in CGMB?
GF: Cred ca este o discutie politica pe care ar trebui sa o poarte presedintii la nivel national. Eu sunt primar general al Capitalei, din momentul in care am fost aleasa sunt primarul general al tuturor bucurestenilor si a celor care m-au ales si a celor care nu m-au ales si va spun sincer as vrea sa intru mai putin in discutii politice si mai mult sa ma perfectionez si sa vin cu propuneri concrete in domeniul administratiei. Fireste ca mi-as fi dorit ca alianta PSD-UNPR-ALDE sa functioneze si sa avem in continuare o majoritate. Suntem acum intr-un impas si mi-ar fi de mare ajutor ca presedintii la nivel national sa rezolve acest impas politic. Am luat legatura cu dl. presedinte PSD, Liviu Dragnea, care mi-a comunicat ca se va implica atunci cand se va intoarce din concediu, zilele urmatoare.