Vasile Dancu, aviz favorabil la audieri: Pretul caldurii in Bucuresti trebuie marit, e cel mai mic din tara. E nevoie de reforma resurselor umane din administratia publica
Cele doua Camere ale Parlamentului urmeaza sa se reuneasca marti, la ora 12.30, pentru a vota ministrii cabinetului Ciolos, transmite Digi 24. Initial, votul era programat sa inceapa la ora 10.00.
Marti dimineata mai sunt de audiat in comisiile de specialitate doi ministri propusi sa faca parte din Guvernul Ciolos.
Unul este Vasile Dincu, propus pentru functiile de vicepremier si ministrul al Dezvoltarii Regionale.Audierea lui fusese amanata pentru marti dupa ce luni i s-a facut rau la Parlament si a avut o cadere de calciu.
Ora 10.30: Vasile Dancu a primit aviz favorabil de la cele doua comisii de administratie publica si amenajarea teritoriului, cu o singura abtinere.
UPDATE ora 9.00 A inceput audirea lui Vasile Dincu. Declaratiile sale:
- Chiar daca am ajuns pentru prima data la spital, entuziasmul mi-a ramas acelasi pentru ceea ce vreau sa fac in continuare
- Vreau sa lucrez cu patru instante: cele doua comisii parlamentare, organismele administratiei locale unde am descoperit oameni multi mai competenti decat la centru
- Mediul universitar e o mare sursa de expertiza practica (…). Acesti oameni devin parteneri foarte buni pentru administratie
- Mi-am propus sa ducem mai departe o munca care in ultimii ani a fost de foarte buna calitate in ceea ce priveste reforma admisitratiei si cateva lucruri de strategie pentru viitoarea guvernare
- Vom incerca sa structuram o relatie foarte buna cu Parlamentul in cadru tuturor ministerelor
- Mi-am propus 4 puncte importante care au in spate munca unor oameni in ultimii 3 ani cu o mare forta de schimbare (…). Este vorba despre o crestere a coeziunii teritoriale si economice ce va duce la cresterea competitivitatii. Teoria polilor de dezvoltare de pana acum s-a dovedit gresita. Dezvoltarea regionala echilibrata nu e legata numai de administratia centrala, ci si de cea locala. Trebuie sa conteze si vocea comunitatii locale. Cred ca e foarte necesar un echilibru. Vom incerca sa construim si sa reparam unde nu functionaeza dezvoltarea unui pachet de servicii minim pentru fiecare comunitate locala. Vom descoperi localitati care nu au fost prinse in aceasta plasa de dezvoltare si vom gasi o rezolvare in anii care vin prin noi proiecte
Imi propun mai multe obiective:
- managementul programelor europene care au fost inventariate si va trebui sa gasim resurse interne pentru ca sa poata fi duse pana la capat, dar si resurse externe
- infrastructura locala care a fost privita pana acum destul de fragmentar. Avem 7 mai programe strategice la minister. 2 800 de scoli pentru care va trebui sa gasim resurse pentru ca ele sa fie autorizate. Finantarea consolidarii cladirilor cu risc seismic, investitii in locuite pentru tineri, petnru chiriasi evaluati, finantarea obiectivelor de interes sportiv
- As vrea sa vorbim despre promovarea eticii in administratia publica, sa construiesc o cultura a integritatii
- finantarea cladirilor cu risc seismic. In Bucuresti este o psihoza. Bucurestenii traiesc o drama si un sentiment al insecuritatii greu de imaginat. Exista si o fuga din oras spre periferie din aceasta cauza. Acolo se da o batalie care creste artificial pretul terenurilor.
- finantarea obiectivelor sportive;
- locuinte pentru tineri
- finantarea unor obiective pentru sportul de masa; sportul romanesc a fost cel mai bun instrument de brand pt Romania. Nu trebuie bani foarte multi, doar o strategie foarte buna.
- consolidarea administratiei publice. Este vorba de doua mari paliere: revizuirea procedurii de adoptare a actelor administrative in zona consultarii publice si accesul la informatie. Sunt initiator al Legii 544, legii transparentei si a petitiilor. Aceste legi trebuie revazute. Acest lucru va aduce cresterea increderii in clasa politica. Nu este vorba de lipsa de calitate din administratie ci lipsa de comunicare intre societatea civila si administratia locala
- eficientizarea relatiei dintre cetatean si administratia locala. Acum cativa ani am facut un studiu despre cati metri trebuie sa parcurga un cetatean pt o autorizatie. Atunci erau maratonisti cetatenii.
- reforma resurselor umane din administratia publica
- tarifele energiei termice in Bucuresti sunt prea mici, nesustenabile
Intrebari
Despre urbanism: Trebuie sa legiferam de urgenta un cod de urbanism. Acesta este un trend european. Este greu sa lucrezi in Parlament cu modificari de legi, revizuiri, etc. Acest cod trebuie sa contina toate lucrurile legate de dezvoltarea urbana. Trebuie sa incercam sa inventariem tot ceea ce tine de blocaje in acest moment. Nu se pot da autorizatii de construire oriunde, fara niciun criteriu. Atributiile ISC trebuie crescute. In alte tari este un fel de DNA, amenzile sunt extraordinare. La noi, din pacate, ISC nu are destule atributii si posibilitati ca sa curme aceasta nebunie.
Despre incalzire: In acest moment este necesar sa gandim mai bine, inclusiv prin mecanisme legislative, ce inseamna posibilitatea de a da consiliilor locale posibilitatea de a gestiona problema, sa se imprumute sa isi achite datoriile.
Despre RADET: RADET devine o problema pentru Romania daca nu suntem atenti. Apare foarte des in mass-media discutia despre Radet. Eu cred ca de multe ori nu se spune adevarul sau cei care scriu despre asta nu inteleg. Conform prevederilor legale asigurarea caldurii este de competenta Primariei Capitalei. Fiind o problema locala, sigur, noi nu putem spune sa si-o rezolve fiindca este vorba de cetateni. Tariful este cuiul problemei. CGMB nu a mai actualizat de 5 ani tariful. La Bucuresti este cel mai mic tarif din tara, 169 lei. In Petrosani, Vaslui, Botosani, este mult mai mare. Cred ca CGMB trebuie sa revada acest lucru si sa optimizeze acest pret. Bucurestiul este singura zona care intra in regiunile dezvoltate a EU. Eu nu o sa spun ca bucurestenii sunt cei mai biogati, este o polarizare a veniturilor, sunt zone sarace si zone bogate. Trebuie gandit si din punct de vedere social. CGMB trebuie sa rezolve. Cred ca nu a existat o procupare in acest sens. Din banii cetatenilor din alte orase din Romania nu trebuie sa se plateasca pentru caldura in Bucuresti fiindca in tara sunt oameni mai saraci ca in Bucuresti. Se pot lua bani imprumut de la Trezorerie pentru rezolvarea problemei. Cred ca cei de la Primarie trebuie sa gandeasca un plan de revitalizare a regiei.
Despre descentralizare: Este vorba despre ce facem cu dezvoltarea Romaniei. Sunt principii pe care acest Guvern vrea sa le promoveze, unul este aproprierea institutiilor de cetatean. Nu este normal ca un ministru sa aprobe reparatii la o scoala din Apuseni. Pentru ca nu stie ce este acolo.
Despre finantarea obicetivelor de investitii locale: Din 2007 incoace sunt proiecte incepute de primari. Fiecare politician a venit si a propus proiecte. Nici macar nu se stia valoarea acestor proiecte ca sa stim ce bani trebuie sa alocam. Eu cred ca inainte de a incepe lucruri noi, trebuie sa terminam ce am inceput.
Primarii veneau si spuneau, domnule ministru, baga si proiectul acesta cu 3 lei ca vad eu ce fac dupa, cum il termin. Asa s-a ajuns la o dezvoltare haotica. In 2013 s-a facut un inventar al acestor proiecte, s-au gasit 4000 de proiecte, au fost puse pe o lista. S-a facut un calcul si s-a ajuns la o valoare de 12 miliarde lei, luate ca si credite de angajament. S-au impartit pe 4 ani, simbolic, fiindca nu se vor termina. Deci aici am mostenit o realitate. Un amestec de proiecte, dar a fost si un clasament al harniciei. Sunt judete cu multe proiecte si unele cu mai putine.
A recunoaste valoarea investitiilor este o idee buna. Apoi sa dam un pic de predictibilitate. O sa facem o analiza pe judete care este situatia in acest moment. Nu stiu daca vom cheltui aceste 3 miliarde luate ca credit de angajament. Insa a aparut problema cu scolile fara autorizatie sanitara, unde este nevoie de bani. Cred ca vazand ce s-a facut, putem sa planificam mai departe dezvoltarea.
Podurile, podetele, nu sunt eligibile, trebuie sa le finantam noi. Trebuie sa avem o viziune a ceea ce se intampla.
S-a spus ca s-au dat politic aceste proiecte. S-au acumulat si proiecte politice vechi, incepand din 2007 pana acum. Bihor, care nu este PSD, are 830 milioane lei. Tulcea are nevoie de dezvoltare si are 129 milioane lei. Teleorman, la dl Dragnea – 388 milioane lei.
Am incercat sa vad statistica la zi a numarului de primari. PNL are 35% dintre primari , PSD – 52%. Partidele mai mici au mai putin. Trebuie sa facem o cercetare si sa vedem unde a fost o finantare disproportionata. Vom face niste optimizari multicriteriale si alocarile se vor face transparent.
Despre regionalizare: Regionalizarea este un proiect complex si are nevoie de o sustinere politica majora. Sunt doua proiecte mari pe care USL le-a propus, modificarea Constitutiei si regionalizarea, care avea nevoie si ea de modificarea Constitutiei. Tine de vointa politica generala. Avem nevoie de o majoritate politica solida pentru schimbarea Constitutiei. Nu stiu daca vom gasi viziunea care sa multumeasca pe toata lumea in acest mandat, probabil va fi proiectul legislaturii viitoare. Daca mergem cu componenta de descentralizare si incet-incet construim aceste lucruri, atunci va fi mai simplu cand vorbim de principiile unei reorganizari teritoriale.
Despre PNDL. Aceste proiecte vor muri doar daca nu sunt duse la implinire de initiatori. Pana in 2019 exista resursele financiare pentru a fi duse la capat. Noi nu vom face o selectie dupa alte criterii. Sunt proiecte pe care trebuie sa le terminam.