Sari direct la conținut

UPDATE Ce afaceri si ce profit au avut in 2014 principalele companii de televiziune si radio, pentru care guvernul vrea sa infiinteze un fond audiovizual / Cum s-au descurcat principalii editori de presa scrisa

HotNews.ro

¬Pro TV, Antena 3, Prima Broadcasting Group (Prima TV), Grupul Media Camina (Radio ZU, Romantic FM) si A.G. Radio Holding (Kiss FM, Magic FM) sunt principalele companii de radio si televiziune care au inregistrat profit in 2014, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finante. Pe de alta parte, companiile care opereaza Antena 1, Kanal D, Romania TV, Realitatea TV si B1 TV, dar si Europa FM au inregistrat pierderi anul trecut. Marile companii de televiziune si radio ar urma sa beneficieze de pe urma unui fond audiovizual, alimentat cu bani de la cablisti, pe care guvernul intentioneaza sa-l infiinteze pe langa CNA.

  • UPDATE Cum s-au descurcat principalii editori de presa scrisa in 2014 – in ultima parte a articolului
  • UPDATE 2 Vezi mai jos cum explica trustul Intact pierderea inregistrata de Antena TV Group anul trecut

Digi 24 a anuntat, marti seara, ca guvernul face un pas inapoi in privinta infiintarii Fondului Audiovizual „in urma discutii ad hoc cu industria” si ca, potrivit ministrului Comunicatiilor, „nici TVA-ul la serviciile TV nu va fi de 9% de luna viitoare”. Ministrul nu a renuntat, insa, la idee, potrivit sursei citate. Digi 24 mentioneaza o declaratie a lui Valentin Popoviciu, director de dezvoltare RCS&RDS, conform caruia „Aceasta taxa de 5% (aplicata distribuitorilor pentru a alimenta fondul audiovizual – n.red.) va colecta pentru aceste companii private (posturile – n.red.) 160 de milioane de euro anual”.

  • Propunerea de ordonanta de urgenta pentru infiintarea unui fond audiovizual, la care sa contribuie distribuitorii de servicii TV – care ar urma in schimb sa primeasca un sprijin fiscal – a starnit ample controverse in ultimele zile. Fondul audiovizual ar avea menirea sa dea bani posturilor pentru emisiuni culturale, educationale si informative, dar nu e limpede, inca, dupa ce criterii si cine vor fi, in cele din urma, beneficiarii – toate posturile, sau doar o parte? Detalii aici si aici, reactii ale operatorilor telecom aici si aici

In aceste conditii, se pune problema performantei economice a posturilor de TV si radio. Rezultatele financiare ale acestora pe 2014 tocmai au fost publicate pe site-ul Ministerului Finantelor, iar cifrele – calculate de HotNews.ro in euro la un curs mediu anual de 4,44 lei/euro – arata ca:

  • Pro TV, care anul trecut a apelat la restructurari si reorganizari substantiale, iar la finele anului a anuntat vanzarea operatiunilor de radio catre RCS&RDS, conduce detasat pe piata media, din punct de vedere al cifrei de afaceri, inregistrand si cel mai mare profit net. Nota: Nu e limpede daca Pro TV ar urma sa poata beneficia de pe urma Fondului audiovizual, proiectul de OUG prevazand, in forma sa initiala, ca doar posturile libere la retransmisie (must carry) sa poata primi bani din acest fond – or, compania Pro TV primeste bani de la cablisti pentru ca posturile sale sa fie incluse in grilele lor.
  • Pe de alta parte, Antena TV Group (Antena 1, Antena Stars, Zu TV, Euforia) a trecut prin doua relansari (Antena 2 a devenit Antena Stars, GSP TV a devenit Zu TV) si a acumulat, fara rezultate notabile, un numar foarte mare de vedete plecate de la Pro, toate suprapunandu-se peste dificultatile financiare cauzate de confiscarile ordonate de instanta in momentul condamnarii lui Dan Voiculescu. Toate acestea s-au reflectat in faptul ca, dupa un an 2013 pe profit, Antena Group a inregistrat o pierdere neta de 13 milioane de euro in 2014.
  • Pe de alta parte, Antena 3 a reusit sa iasa pe profit, fie el unul mic, de doar aproximativ 200.000 de euro. Cifra de afaceri a Antenei 3 a depasit cu mult rezultatele celorlalte posturi de stiri.
  • Dogan Media International (Kanal D, al treilea mare post comercial din piata) nu a reusit nici de aceasta data sa treaca pe profit, inregistrand o pierdere neta de circa 3,7 milioane de euro. Un alt concurent, Prima Broadcasting Group (Prima TV), a reusit un profit de 2,3 milioane de euro, in conditiile unei cifre de afaceri mult mai mici decat cea a Dogan.
  • Compania care detine licenta Romania TV, Ridzone Computers, a inregistrat o pierdere neta de 2,4 milioane de euro la o cifra de afaceri de doar 94.600 de euro. Dar compania care administreaza televiziunea, RTV Satellite Net, a avut o pierdere de aproape 1,3 milioane de euro, la o cifra de afaceri de 6,1 milioane euro.
  • Realitatea Media si B1 TV Channel au avut cifre de afaceri comparabile, dar, daca B1 a inregistrat o pierdere de circa 900.000 de euro, Realitatea TV, aflata in insolventa de multi ani, a raportat o pierdere neta de 18,3 milioane.

Companie – Cifra de afaceri neta 2014 (euro) – Profit net/(Pierdere neta) 2014 (euro)

  • Pro TV – 134.262.077 – 7.436.335
  • Antena TV Group – 61.476.739 – (-13.027.314)
  • Antena 3 – 15.430.981 – 206.621
  • Dogan Media International (Kanal D) – 18.302.774 – (-3.756.835)
  • Ridzone Computers (Romania TV) – 94.594 – (-2.408.713)
  • RTV Satellite Net (Romania TV) – 6.159.568 – (-1.290.457)
  • Prima Broadcasting Group (Prima TV) – 9.840.586 – 2.292.428
  • Realitatea Media – 4.576.841 – (-18.388.600)
  • B1 TV Channel – 4.347.704 – (-901.311)
  • Grupul Media Camina – 6.757.183 – 647.601
  • A.G. Radio Holding (Kiss FM, Magic FM, Rock FM) – 5.116.264 – 245.602
  • Europe Developpement International-R (Europa FM) – 3.069.359 – (-489.546)

UPDATE Trustul Intact declara, intr-un comunicat de presa emis miercuri, ca rezultatul negativ al Antena Group vine ca urmare a faptului ca aceasta companie „care detine Antena 1, Antena Stars, Euforia si ZU TV a ales sa investeasca in continut, prin achizitia unor formate internationale de anvergura, precum si in echipe de productie si nume de referinta in televiziune. Cifra de afaceri Antena Group a fost in crestere cu 8,3% in 2014 comparativ cu 2013, EBIDTA ridicandu-se la 5.916.000 euro.” Acelasi comunicat precizeaza ca „Obiectivul principal al anului 2015 ramane atragerea unui numar cat mai mare de telespectatori din randul publicului comercial, obiectiv ce presupune, in continuare, investitii importante in continut. Antena 1 pregateste pentru aceasta toamna sase show-uri spectaculoase de prime time, dintre care trei in premiera absoluta.”

UPDATE Dintre marii editori de presa, singurii aflati pe profit sunt Ringier (Libertatea, eJobs, reviste) si Convergent Media (Gazeta Sporturilor). Mediafax (agentia Mediafax, Ziarul financiar, Gandul.info, site-uri si reviste), intrata in insolventa la sfarsitul anului trecut, are o pierdere de peste 10 milioane de euro. O pierdere substantiala, de circa 2 milioane de euro, are si Burda Romania. Editura Evenimentul si Capital – in insolventa, are pierderi de aproape 270.000 de euro, apropiate de cele ale editorului Romania libera, Eta Media Publishers. Alte doua companii aflate in insolventa, Intact Publishing (Jurnalul National) si Adevarul Holding (Adevarul, Click) nu au raportat cifrele.

Companie de presa – Cifra de afaceri 2014 (euro) – Profit net/Pierdere neta 2014 (euro)

  • Mediafax SA – 2.366.106 – (-368.435)
  • Mediafax Group SA – 12.226.776 – (-10.354.742)
  • Ringier – 29.185.546 – 3.140.448
  • Convergent Media – 6.408.550 – 198.798
  • Burda Romania – 12.550.200 – (-2.002.070)
  • Editura Evenimentul si Capital – 2.724.818 – (-268.202)
  • Eta Media Publishers (Romania libera) – 1.021.807 – (-286.048)
  • Intact Publishing, Adevarul Holding nu au date disponibile.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro