webPR: Oregon – Cutia muzicala a erelor viitoare. Interviu cu Ralph Towner
Nominalizata de patru ori la premiile Grammy, trupa americana Oregon va concerta la Bucuresti pe data de 21 Aprilie 2015 la Sala Radio, in cadrul seriei de concerte Jazz Night Out organizate de Twin Arts.
Oregon este una dintre putinele formatii care au reusit sa picteze un peisaj muzical de proportii globale, influentand pe parcursul a patruzeci de ani de cariera, nenumarati instrumentisti si compozitori de jazz si world music.
Ralph Towner, legendarul lider al grupului este prezent pe 55 de discuri, cantand la chitara cu 12 corzi, chitara clasica, pian, sintetizatoare, trompeta si percutii.
Biletele pentru concertul Oregon costa 85, 125, 145 de lei in functie de categorie si pot fi achizitionate prin reteaua Eventim (magazinele Germanos, Orange Shop, Vodafone, Domo, librariile Carturesti si Humanitas) si online pe www.eventim.ro
Reporter:Ai facut o calatorie fascinanta prin culturile lumii, poti sa ne spui care a fost cea care te-a influentat cel mai mult? Sau care pur si simplu iti este mai aproape de suflet?
Ralph Towner: Influentele sunt stratificate intr-un fel, deoarece fiecare stil de muzica m-a vrajit foarte tare atunci cand l-am intalnit pentru prima data si au devenit astfel parte a propriei experiente si a sensului propriei voci.
Swing-ul din anii celui de al doilea razboi mondial, discurile fratelui meu mai mare, studiile pentru trompeta de la varsta de sapte ani.
Rock n roll-ul lui Chuck Berry si Fats Domino, Gershwin si standardele de jazz, studiile de compozitie la Universitate, studiile de chitara clasica din Viena, muzica braziliana, apoi cea indiana odata cu sosirea mea in New York, cantatul la pian cu o puternica influenta Bill Evans etc.
Pe masura ce influentele patrundeau, si-au gasit calea intr-o forma uneori de nerecunoscut spre propriul meu concept muzical.
R: Disciplina sau lipsa ei este un vector important in compunerea si interpretarea acestui gen de muzica?
Ralph Towner: Cred ca cea mai importanta forma de disciplina incepe cu a invata sa canti la instrumentul pe care l-ai ales cu un mare profesor, daca este posibil. Am studiat ani buni fiecare instrument la care cant, inainte de a trece la urmatorul. Ceea ce explica partial sosirea relativ tarzie, la 28 de ani in New York, cu gandul de a face parte din scena muzicala de acolo.
Compozitiile ar trebui in mod ideal sa sune bine indiferent de instrumentul pentru care au fost scrise prima data.
Un simt al formei si disciplina de a dezvolta povestea pe care o sugereaza expresia muzicala initiala. Atunci cand interpretez incerc sa raman fidel atmosferei si aurei pe care le evoca primele tonuri.
R: Esti faimos pentru ca nu folosesti amplificare pentru chitarele tale. Este o amprenta artistica, sau mai sunt si alte motive pentru aceasta nevoie de liniste?
Ralph Towner: Cant la chitare clasice acustice, dar cu un microfon conectat la un sistem de sonorizare. Astfel, cant acustic suficient de tare cat sa pot fi auzit alaturi de tobe, bas si instrumente de suflat. Aria dinamica este foarte importanta, diferenta dintre punctul cel mai tare si pianissimo.
R: Towner-Fresu-Miles… are este relatia cu primul tau instrument si cu alti trompetisti?
Ralph Towner: Ca fost trompetist sunt familiarizat cu felul in care poti canta la acest instrument. Alt avantaj este ca am cantat de la varsta de 12 ani dixie-land, polka, toate standardele de jazz etc. Imi folosesc simtul pentru legato de la un instrument de suflat la modul in care cant la chitara.
R: In mai mult de 40 de ani, Oregon a schimbat doar bateristi. Ai avut vreodata nevoie de timp pentru a recalibra muzica cu fiecare baterist nou sosit?
Ralph Towner: Orice schimbare de componenta implica ajustari. Cea mai buna abordare este sa schimbi muzica astfel incat sa includa talentul celui nou venit.
R: Cariera ta solo este legata exclusiv de ECM. Ce este atat de special la ECM si Manfred Eicher, fondatorul acestei Case de Discuri?
Ralph Towner: ECM acorda o importanta deosebita calitatii inregistrarilor muzicii improvizate, aceeasi ca pentru muzica clasica. De asemeni, intreaga mea discografie este inca disponibila la ECM, ceea ce nu e cazul la alte label-uri.
R: Intrebat fiind de un prieten, am descris muzica Oregon citand primul disc: Music of Another Present Era. Mai este valabila astazi aceasta descriere?
Ralph Towner: Va fi mereu, de vreme ce muzica are calitati ancestrale, o identitate a prezentului si posibil un licar de speranta.
R: Oregon este considerat unul dintre cele mai influente grupuri de jazz-world music din ultimele patru decenii. Ne poti spune cateva nume de artisti tineri din acest gen care merita ascultati?
Ralph Towner: Sunt mereu surprins cand un muzician pe care nu-l cunosc imi marturiseste ca i-am influentat muzica pe care o compune. Este cu adevarat un compliment.
R: Exista o legenda conform careia doua cratere de pe Luna au fost botezate de astronautii Apollo 15, dupa doua cantece de-ale tale. Adevarat sau fals?
Ralph Towner: Este adevarat. O inregistrare din 1970 pe care am facut-o cu The Paul Winter Consort a fost luata in misiunea Appolo pe Luna. Se pare ca le-au placut doua piese suficient de mult incat sa boteze doua cratere cu numele lor.
R: Stiu ca ai cateva chitare facute la comanda. Au un nume, o poveste?
Ralph Towner: Nu au nume, dar toate au o poveste pentru ca sunt construite special pentru mine. Cea mai recenta este una un pic mai dureroasa, deoarece chitara clasica pe care am cantat cel mai des in ultimii 12 ani a fost distrusa de o companie aeriana cand ma intorceam din Brazilia la Roma, acolo unde locuiesc. Totusi, un nou instrument poate aduce noi idei, o perspectiva proaspata.