EXCLUSIV Chinurile facerii Centurii de Nord a Bucurestiului: Unul din cele doua contracte de modernizare a fost reziliat, la peste doi ani de la atribuire. Ce se intampla cu toate punctele "problema" de pe tronsonul modernizat si inaugurat deja de patru ani
De mai bine de trei ani s-au contractat primele lucrari de modernizare a Soselei de Centura Nord a Municipiului Bucuresti, iar de peste un an si patru luni se lucreaza la cele doua capete DN2-A2 si DN7-A1. Acum insa, unul dintre contracte a fost reziliat, potrivit informatiilor obtinute de HotNews.ro, iar al doilea contract abia a ajuns la 30%. In tot acest timp, pe sectorul de 20 de km modernizat la patru benzi si deschis in 2010 raman numeroase zone problema, dar autoritatile promit masuri: sens giratoriu la intersectia cu drumul spre Tunari, finalizarea bretelei de coborare a pasajului de la Chitila inaugurat tot in 2010 si pasarele pietonale peste tot unde trecerile de pietoni au fost facute pe carosabil.
–
Contractele actuale pentru cele doua capate – Un contract reziliat, altul e abia la o treime dupa un un an si patru luni de lucru
Lucrarile de modernizare a ultimilor 20 de km de pe Soseaua de Centura Nord, pe tronsoanele dinspre capete, de la DN7 la A1 Bucuresti – Pitesti si de la DN2 la A2 Bucuresti – Constanta, au fost contractate inca din 2011, respectiv 2012, dar santierul efectiv a demarat abia in octombrie 2013. De atunci si pana acum lucrarile au decurs anevoios, iar recent lucrurile s-au impotmolit si mai rau.
Contractul cu Tehnologica Radion pentru cei 11 km intre DN2 si A2 a fost reziliat ca urmare a intrarii in insolventa a companiei, iar intreg tronsonul trebuie acum sa fie scos din nou la licitatie. Mai mult, stadiul lucrarilor abia a ajuns la 7%, iar platile deja efectuate catre constructor insumeaza 15 milioane de lei (cu TVA), a precizat Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) la solicitarea HotNews.ro.
In ceea ce priveste celalalt tronson in executie, intre A1 si DN7, stadiul fizic este de 31%, iar pana in prezent CNADNR a platit constructorului peste 31,6 milioane de lei cu TVA.
Astfel, situatiile celor doua loturi in modernizare din Centura Nord arata in felul urmator:
Intre DN2 (km 12+300) – A2 (km 23+750):
Contractul a fost reziliat. Proiectul va fi scos la licitatie in 2015
Constructorul: Asocierea Sc Tehnologica Radion SRL & SC Consitrans SRL & SC Pro Cons XXI SRL
Stadiul fizic al lucrarilor (februarie 2015): 7%
Valoare contract: 234.345.229,27 lei (cu TVA)
Suma platita catre constructor pana in februarie 2015: 15.075.001 lei cu TVA
Intre A1 (km 55+465) – DN 7 (km 64+160):
Contract in derulare
Constructor Asocierea SC Delta ACM 93 SR: & Azvirt LLC & SC Maxdesign SRL
Contractul a fost semnat pe 15.11.2011
Inceperea lucrarilor: octombrie 2013
Valoare totala: 197.791,73 lei (cu TVA)
Stadiul fizic al lucrarilor (februarie 2015): 31%
Suma urma platita antreprenorului pana in februarie 2015: 31.600.024 lei cu TVA.
–
Sectorul modernizat are in continuare mari probleme. Care vor fi rezolvarile
In timp ce capetele centurii de nord spre A1 si A2 asteapta de ani buni sa fie modernizate, ceilalti 20 de km de centura dintre ele – intre Chitila si Voluntari – au fost modernizati, largiti la 4 benzi si deschisi circulatiei inca din decembrie 2010.
Cu toate acestea, sectorul modernizat a fost lasat in continuare cu mai multe puncte nevralgice la care fie inca nu s-au terminat lucrarile, fie au fost „rezolvate” cu intersectii periculoase in care multe persoane si-au pierdut deja viata.
Despre aceste puncte critice si HotNews.ro si alte publicatii din presa au scris de mai multe ori si au atras atentia asupra problemelor, insa nici la peste patru ani de la deschiderea circulatiei zonele fierbinti nu au fost rezolvate.
Astfel, desi cei 20 de kilometri au fost modernizati si, pe o buna bucata, au fost adusi „la standard de autostrada”, asa cum se intreceau oficialii sa spuna prin 2010, doua intersectii importante au ramas la nivel si au devenit adevarate capcane mortale.
Aceste intersectii „mortale” sunt in dreptul localitatilor Tunari si Stefanesti, acolo unde centura largita la cate patru benzi si cu separatoare de sens din beton se intersecteaza cu drumurile de acces catre localitatile amintite.
In dreptul acestor intersectii s-a optat pentru realizarea pe un sens al centurii a unor benzi de facut stanga spre Tunari sau Stefanesti. Practic cei care vin dinspre zona Otopeni pe centura si vor sa o ia spre Tunari sau Stefanesti, nu au alta optiune decat sa „taie” traficul de pe celalalt sens al centurii. Totul pe un sector de drum unde vitezele practicate sunt destul de mari.
Dupa mai multe accidente grave in aceste zone, autoritatile au decis sa ia masuri si, intr-o prima instanta, in 2014, intersectia de la Stefanesti a fost reconfigurata cu un nou sens giratoriu pe Soseaua de Centura.
„Realizarea intersectiei DN Centura Bucuresti cu drumul judetean DJ 200 spre Stefanesti a fost realizata pe baza unui proiect avizat de CNADNR SA si Politia Rutiera. Valoarea estimata a lucrarilor este de 1.351.640 lei”, a transmis CNADNR la solicitarea HotNews.ro.
Intersectia mortala de la Tunari, rezolvata cu un sens giratoriu in 2015
Intersectia de la Tunari
Foto: Hotnews
Dupa ce aceasta intersectie a fost „rezolvata” in 2014, autoritatile isi indreapta acum atentia sprea cealalta intersectie dinspre Tunari.
„Lucrarile la intersectia DN Centura Bucuresti cu drumul judetean DJ 200B (n.r. Spre Tunari) se vor realiza in cursul anului 2015. Pentru achizitia acestor lucrari se va organiza o procedura de achizitie publica”, mai arata CNADNR.
Un alt punct critic pe sectorul de 20 de km modernizat si inaugurat in 2010 a fost constructia pasajului de la Chitila, peste DN7, pasaj care initial a fost lasat fara o bretea de coborare esentiala: cea care permite soferilor care vin dinspre Otopeni sa coboare direct din Centura pe DN7.
Breteaua lipsa din pasajul Chitila – DNCB peste DN7 – va fi construita anul acesta, desi pasajul a fost inaugurat tocmai in 2010
Astfel, desi traficul pe acolo s-a deschis in 2010, autoritatile au tot amanat finalizarea bretelei de coborare atat de necesara. Potrivit CNADNR, lucrarea nu a fost finalizata din cauza lipsei „asigurarii sumelor necesare declansarii procedurilor de exproprieri. Procedura de expropriere a fost finalizata prin emiterea deciziei de expropriere in luna ianuarie 2015”. CNADNR anunta totusi acum ca breteaua va fi gata pana la jumatatea anului in curs.
Rampa lipsa de la Pasajul Chitila
Foto: Hotnews
„Dupa obtinerea Autorizatiei de Construire pentru executia lucrarilor la breteaua de descarcare a traficului de pe Centura Bucuresti spre drumul national DN 7 (estimata la sfarsitul lunii martie 2015) se va emite Ordin de Incepere, executia propriu-zisa fiind de 2 luni. Valoarea estimata a tuturor lucrarilor necesare a se executa in aceasta zona este 7.120 mii lei”, a precizat CNADNR la solicitarea HotNews.ro.
Problema trecerilor de pietoni pe carosabil intre Otopeni si Chitila: Autoritatile iau in considerare amplasarea de pasarele pietonale
Un alt element problematic pe sectorul modernizat il regasim in continuarea soselei din zona podului Otopeni (DN1) si pana la Chitila (capatul zonei modernizate), acolo unde sunt o serie de treceri de pietoni direct pe carosabil, desi in zona se practica viteze destul de mari mari, in ciuda limitarilor repetate la 30 km/h.
Trecere de Pietoni – Centura Nord modernizata
Foto: Google Earth
In acest sens, la peste patru ani de la inaugurare, CNADNR a decis sa ia in considerare ¬amplasarea a 5 pasarele pietonale pe sectorul cuprins intre drumul national DN 1 si drumul national DN 1A¬, potrivit raspunsului oferit HotNews.ro
Cu toate acestea, proiectul este departe de a fi batut in cuie sau cu un orizont de timp bine stabilit.
„In prezent este in curs de elaborare documentatia tehnica pentru realizarea acestor pasarele, care va stabili valoarea estimata in ceea ce priveste realizarea acestora. In functie de fondurile alocate, se va proceda la demararea executiei lucrarilor”, mai precizeaza CNADNR.