Sari direct la conținut

Vanzarile dorite de compania-mama a Pro TV. Informatii neoficiale: Gazprom – parte interesata indirect in incercarile de preluare "la pachet" a operatiunilor CME din Romania si Bulgaria. Ce spune CME in documente oficiale

HotNews.ro
Sigla Gazprom, Foto: Hotnews
Sigla Gazprom, Foto: Hotnews

Cand a anuntat rezultatele financiare pe tot anul trecut si un nou acord de imprumut cu Time Warner, compania Central European Media Enterprises (CME), care detine liderul pietei locale de media, Pro TV, a confirmat partial unele informatii vehiculate in iarna, referitoare la vanzarea unor active din Romania. Oficial, raportarile depuse pe 28 februarie de CME la Comisia de supraveghere a pietei financiare din SUA, SEC, mentioneaza ca active ce ar putea fi vandute operatiunile de radio si cinema, desfasurate in special in Romania. Potrivit unor informatii neoficiale, insa, la usa CME ar bate in prezent mai multe entitati interesate de preluarea „la pachet” a tuturor operatiunilor din Romania, respectiv a celor din Bulgaria. Surse convergente au mentionat conglomeratul rus Gazprom, cel mai probabil indirect, ca una dintre partile interesate in aceste demersuri.

  • HotNews.ro a solicitat atat CME, cat si diviziei media controlate de Gazprom, Gazprom Media (ce desfasoara activitati de televiziune, radio, presa scrisa, productie cinematografica, advertising, internet si unde varf de lance sunt posturile rusesti NTV, TNT si NTV-Plus), precizari referitoare la aceste informatii. Pana miercuri, niciuna dintre parti nu au raspuns in vreun fel acestor solicitari.

In ultimele luni, in mediul online au fost vehiculate mai multe informatii legate de eventuala vanzare a Pro TV si a altor operatiuni derulate de CME in Romania. In ianuarie, Catalin Tolontan scria pe blog despre o posibila vanzare pe bucati a acestor operatiuni, inclusiv faptul ca Pro TV ar fi de vanzare. In decembrie, Reportervirtual.ro mentiona intentia de vanzare a studiourilor MediaPro si a posturilor de radio Pro FM si InfoPro. De atunci, reprezentantii Pro TV si ai CME au tacut, iar o parte dintre cei vehiculati drept cumparatori aspiranti au negat ca ar fi implicati in discutii sau au evitat raspunsuri transante pe aceasta tema.

Ce spune acum, oficial, CME:

  • In anuntul din 28 februarie referitor la rezultatele financiare din 2013 si la noul acord de imprumut cu Time Warner, dar si in teleconferinta ce a insotit anuntul, oficialii CME au mentionat intentia de vanzare a unor active.
  • In documentele depuse la Comisia de supraveghere a pietei financiare din SUA (SEC), CME mentioneaza clar printre activele ce se incadreaza la „cedari permise” prin Acordul de imprumut cu Time Warner: orice companie subsidiara sau afiliata „detinuta de CME Media Pro Distribution B.V. (impreuna cu CME Investments B.V.) sau de Media Pro Entertainment Romania S.A.”, respectiv orice „afacere radio”. Prin afacere radio compania intelege grupul Pro FM din Romania (Pro FM, Info Pro, Dance FM, Music FM) si grupul bTV Radio din Bulgaria (statiile bTV Radio, N-Joy, Z-Rock, alte patru posturi de radio).
  • Compania – confruntata cu datorii de sute de milioane de dolari si cu scadente de plata a dobanzilor in urmatorii ani – mentioneaza ca, dupa ce a anuntat, in toamna, rezultatele pe trimestrul al treilea din 2013 si fiind nevoita sa-si imbunatateasca lichidiatea, a inceput discutii atat cu Time Warner, in vederea unei potentiale tranzactii financiare, cat si cu posibili cumparatori pentru „anumite active”. CME mentioneaza in aceleasi documente ca „am primit propuneri de la cativa posibili cumparatori privind achizitia unor active anume. Propunerile pe care le-am primit, insa, au venit in general din partea unor cumparatori oportunisti care se asteptau sa cumpere astfel de active cu un discount substantial fata de valoarea acestor afaceri, sau au fost oferte insotite de riscuri semnificative de executie si de sincronizare”.

Potrivit unor informatii neoficiale, insa, in acest moment la poarta CME bat mai multe entitati interesate de operatiunile din Romania si Bulgaria „la pachet”, in ansamblul lor – incluzand operatiunile de televiziune. Printre partile implicate, cel mai probabil indirect, in aceste demersuri este mentionat si numele conglomeratului Gazprom. Conglomeratul rus este prezent in piata media de peste un deceniu si jumatate, prin Gazprom Media – companie care in 2012 avea o capitalizare de 200 de miliarde de ruble si care este activa pe toate segmentele media din Rusia. In 2013, Gazprom Media si-a extins portofoliul prin preluarea unui alt grup media rus, Profmedia, controlat de magnatul Vladimir Potanin.

  • HotNews.ro a transmis Gazprom Media intrebari referitoare la demersurile legate de CME, dar nu a primit niciun raspuns.

Dintre toate posibilele achizitii de active CME din Romania, in acest moment una singura este data drept foarte probabila in perioada urmatoare – preluarea cinematografului Cinema Pro de catre Adrian Sarbu. Acesta are, cel putin teoretic, drept de preemtiune pentru activele non-TV din Romania, potrivit contractului ce a insotit demisia lui de la conducerea CME, in vara anului trecut.

Informati de context:

  • CME are o experienta aparte in spatiul fost sovietic. In 2009, in operatiunea pe care CME o avea atunci in Ucraina a intrat ca actionar magnatul ucrainean Igor Kolomoiski. In foarte scurt timp, la inceputul lui 2010, CME a vandut aceasta operatiune catre Kolomoiski pentru suma de 300 de milioane de dolari. Acum, pe fondul crizei din Ucraina, Igor Kolomoiski, om de afaceri implicat politic si care a fost numit de noile autoritati de la Kiev guvernator al regiunii rusofile Dnipropetrovsk, a fost atacat de insusi Vladimir Putin, care l-a calificat drept „un escroc unic”.
  • Pietele din Romania si Bulgaria sunt, pe segmentul media, cele mai instabile dintre toate cele sase piete din regiune unde este prezent grupul CME. In Romania, unde media este dominata de televiziune, grupul Pro TV trece de cateva luni prin schimbari dure de management, grupul Intact este afectat de anchetele DNA, TVR este coplesit de probleme financiare, Prima TV isi cauta identitatea dupa plecarea SBS din Romania, aproape toate posturile de stiri sunt sub influenta politica, iar Kanal D al turcilor de la Dogan, desi are inca pierderi, se tine bine cu emisiuni-tabloid si seriale turcesti.
  • Pe de alta parte, Romania este considerata, in acest moment, piata cu cel mai mare potential de crestere dintre cele unde este prezent grupul CME, iar anul trecut CME a inregistrat aici cele mai bune rezultate dintre toate operatiunile sale, in conditiile in care veniturile din Cehia s-au prabusit in urma unor decizii de business.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro