Ordonanta care a schimbat regulile in publicitatea TV – condamnata din nou, dupa aproape un an. Sefii organizatiei IAA Global: Astfel de restrictii nu functioneaza, e un pas inapoi ce ameninta piata libera
Interventiile guvernului in afaceri fara niciun fel de negociere cu partile implicate, asa cum s-a intamplat in urma cu aproape un an cand guvernul Ponta a emis ordonanta de urgenta ce a schimbat regulile in publicitatea TV, sunt „un pas inapoi spre comunism”, au spus marti, la Bucuresti, reprezentantii IAA Global, organizatie internationala ce reprezinta industria de comunicare – clienti de publicitate, agentii si media. Un astfel de pas este urmat de obicei si de altii si ameninta piata de publicitate, libertatea media si piata libera in general, au sustinut ei.
- Conducerea globala a International Advertising Association (IAA) s-a reunit, astazi, la Bucuresti in cadrul unor discutii ce au vizat si situatia de pe piata romaneasca de publicitate, dupa OUG 25/2013 – ordonanta emisa in primavara anului trecut, ce limiteaza rolul agentiilor in traseul banilor de publicitate TV si elimina rebate-ul din acest segment al publicitatii. OUG 25/2013 – supranumita in piata „ordonanta Voiculescu” – nu a starnit reactii negative notabile din partea companiilor de media, dar a fost condamnata de agentiile de media si de organizatiile industriei de comunicare, intrucat ea a fost adoptata fara ca autoritatile sa negocieze sau sa discute prevederile ei cu reprezentantii acestei industrii. Ordonanta este aplicata in prezent, desi nu exista norme clare de aplicare, iar proiectul legislativ prin care OUG devine lege se afla, din vara anului trecut, la Parlament.
La o conferinta de presa organizata marti, Faris Abouhamad, presedintele board-ului IAA Global, Michael Lee, managing director al organizatiei si romanii din conducerea IAA Romania (Mihai Barsan) si a asociatiei internationale (Felix Tataru) au insistat ca felul cum a fost adoptata ordonanta reprezinta o amenintare pentru piata de media de publicitate si pentru economie in general.
Ce au spus, intre altele, reprezentantii IAAreuniti marti la Bucuresti:
- Pawel Kowalewski, vicepresedinte IAA pentru Europa: Astfel de interventii ale autoritatilor, fara discutii cu partile interesate, sunt un pas inapoi in trecutul de care credeam ca am scapat. Ce s-a intamplat in Romania (prin adoptarea OUG 25/2013) nu este doar impotriva industriei de publicitate, dar si impotriva presei libere, care depinde de diversitatea surselor de finantare. Reglementarea facuta de la varf este inceputul unui atac asupra presei libere. Luptati impotriva acestei legi, deoarece este foarte periculoasa
- Michael Lee, managing director IAA Global: Regula spune ca restrictiile de acest fel nu functioneaza. Un bun inceput ar fi ca partile sa se intalneasca si sa le discute, asa cum s-a intamplat cu Legea Sapin in Franta. A fost un episod similar cu cel din Romania, dar acolo autoritatile au acceptat dialogul cu industria iar astfel legea a inceput sa functioneze.
- Mihai Barsan, presedintele Comitetului Director IAA Romania: Impactul publicitatii asupra economiei este mare, spre exemplu, in Marea Britanie, pentru fiecare lira investita in aceasta industrie Produsul Intern Brut creste cu 6 lire. In Romania, consumul gospodariilor reprezinta 70% din PIB, deci cresterea economica depinde de consumul intern, iar publicitatea reprezinta unul din instrumentele prin care putem genera acest efect. Publicitatea stimuleaza inovatia, initiativa antreprenoriala. Dar, ca toate aceste efecte pozitive sa se intample, industria aceasta trebuie lasata in pace sa creasca. Aceasta este una dintre prioritatile asociatiei noastre, sa discutam cu factorii de decizie din tara un mediu pro-business, prin (…) neinterventia burtala a statului in activitatea economica, asa incat lucrurile sa creasca organic.