VIDEO Primele imagini cu bucățile din submersibilul Titan aduse la țărm
O navă sub pavilion canadian a adus miercuri la țărm resturi ale submersibilului Titan care a făcut implozie în timpul unei călătorii către epava Titanicului la jumătatea lunii iunie, ucigând toate cele cinci persoane aflate la bord, relatează Reuters.
O înregistrare video de la Canadian Broadcast Corporation elemente sparte ale submersibilului, învelite de o prelată albă, trase de o macara de pe vasul Horizon Arctic, în portul St. John’s din Newfoundland, miercuri dimineață.
First video of #Wreckage from #Titan #Submersible After #RecoveryMission#IMPLODED
All five people on missing Titan sub are dead. #CoastGuard #debris#OceanGate#submarinemissing #titanicsubmersible #titanicsubmarine #TitanicRescue #titanicsubmersible #Titanic #implosion pic.twitter.com/fkQ8lVqRLm— Breaking News Worldwide (@FelizKarenP1) June 28, 2023
Se așteaptă ca resturile să aducă mai multă lumină asupra cauzei imploziei catastrofale care i-a ucis pe toți cei aflați la bord – CEO-ul OceanGate Expeditions, Stockton Rush; miliardarul britanic Hamish Harding; Omul de afaceri de origine pakistaneză Shahzada Dawood și pe fiul său în vârstă de 19 ani, Suleman; și pe oceanograful francez Paul-Henri Nargeolet.
Autoritățile canadiene și americane au anunțat săptămâna trecută că investighează incidentul, care a ridicat semne de întrebare cu privire nereglementarea a unor astfel de expediții.
Bucăți ale submersibilului de adâncime operat de OceanGate Expeditions au fost descoperit pe fundul mării la aproximativ 480 de metri de prova Titanicului de un vehicul robotizat săptămâna trecută, punând capăt unei operațiuni de căutare a supraviețuitorilor care a durat cinci zile.
Salvaged pieces from the Titan submersible that officials say imploded while carrying five people to the wreckage of the Titanic last week have arrived back on land. Photos show crews unloading large pieces of the sub in Canada. https://t.co/CZhkz0N23v
\uD83D\uDCF7: REUTERS/David Hiscock pic.twitter.com/71jCzxdcnf
— CBS News (@CBSNews) June 28, 2023
„Echipa noastră a încheiat cu succes operațiunile off-shore”, a declarat Pelagic Research, care operează vehiculul robot, într-un comunicat.
Acesta a refuzat să facă alte comentarii, invocând motive de confidențialitate.
Dintre cele 10 submersibile care există în lume şi care sunt capabile să se scufunde până la adâncimea Titanicului – aproape 4.000 de metri de la suprafaţă – doar Titan de la OceanGate nu a fost certificat, a declarat Will Kohnen, preşedintele comitetului pentru submersibile cu echipaj uman al grupului de evaluare Marine Technology Society (MTS).
Majoritatea submersibilelor turistice explorează recifele de corali şi alte fenomene naturale la o adâncime de 500 de metri sau mai puţin.
În 2018, Kohnen a fost autorul unei scrisori prin care îl avertiza pe Stockton Rush, directorul executiv al OceanGate, că renunţarea la certificarea de către o terţă parte pentru Titan ar putea avea un rezultat „catastrofal”. Rush, pilotul Titan, este unul dintre cei care a murit în implozia submersibilului.
„Au murit într-un mod în care nici măcar nu şi-au dat seama că erau pe cale să moară”
Mulţi se întreabă dacă echipajul a ştiut ce se întâmplă. Cu o presiune atât de mare asupra submersibilului, implozia s-ar fi produs într-o fracţiune de milisecundă.
O implozie catastrofală se produce la o viteză de peste 2.400 de kilometri pe oră, a declarat pentru CNN Aileen Marty, fost ofiţer de marină şi profesor la Florida International University. Ea spune că întreaga construcţie s-a prăbuşit înainte ca oamenii din interior să realizeze că există o problemă.
- „Au murit într-un mod în care nici măcar nu şi-au dat seama că erau pe cale să moară. În cele din urmă, printre multele moduri în care putem muri, acesta este nedureros”, a spus ea.
Cronologia unei tragedii produse într-o fracțiune de milisecundă
CNN a prezentat și o cronologie a evenimentelor:
Duminică: În jurul orei 09.00, Titan se lansează de pe nava Polar Prince și își începe scufundarea de două ore spre epava Titanicului. Pierde contactul cu nava la o oră și 45 de minute de la coborâre. Garda de Coastă a SUA este alertată, iar în acea zi încep căutările. Marina SUA detectează un semnal acustic similar unei implozii și transmite aceste informații comandanților care conduc misiunea de căutare, a declarat pentru CNN un oficial de rang înalt. Se stabilește însă că sunetul „nu era definitiv”, spune oficialul, iar căutările continuă.
Luni: Paza de coastă din Statele Unite și din Canada continuă căutările la suprafață și în adâncuri. O aeronavă canadiană și două avioane C-130 sunt angrenate în căutări aeriene și radar, în timp ce balize sonar sunt desfășurate pentru a capta sunetele din coloana de apă. Oficialii anunță că dacă submersibilul este încă intact, echipajul mai are oxigen pentru un interval cuprins între 70 și 96 de ore. Paza de Coastă a SUA transmite că prioritatea sa este localizarea submersibilului. Omul de afaceri britanic Hamish Harding este identificat drept unul dintre pasageri.
Marți: Sonarul preia sunete de sub apă la intervale de 30 de minute, potrivit unui document intern al guvernului. Paza de Coastă a SUA spune că zgomotele subacvatice au fost detectate și de un avion canadian P-3, dar căutările „au dat rezultate negative”. Căutarea se extinde într-o operațiune internațională masivă, cu capabilități subacvatice. Mai multe nave și avioane se alătură misiunii. Ceilalți membri ai echipajului sunt identificați ca fiind Stockton Rush, CEO și fondator al OceanGate, miliardarul pakistanez Shahzada Dawood, fiul său, Suleman Dawood, și scafandrul francez Paul-Henri Nargeolet.
Miercuri: Paza de Coastă a SUA extinde aria de căutare, deoarece se crede că oxigenul de pe submersibil a ajuns la un nivel critic. Este desfășurată o flotă de nave și echipamente, inclusiv un sistem de salvare al Marinei SUA capabil să recupereze navele de pe fundul oceanului. Se aud mai multe sunete, iar echipamentele vehiculelor operate de la distanță (ROV) sunt mutate pentru a încerca să le identifice. Fără niciun rezultat însă. Se ridică întrebări cu privire la siguranța submersibilului, mai ales că operatorii OceanGate Expeditions au refuzat o evaluare a siguranței Titanului.
Joi: Un vehicul operat de la distanță ajunge pentru prima dată pe fundul oceanului, în timp ce nave noi cu înaltă tehnologie și personal medical se deplasează la locul de căutare, eforturile de salvare ajungând într-un punct crucial. În jurul prânzului, Paza de Coastă a Statelor Unite a anunțat că un câmp de resturi a fost descoperit de către un ROV în zona de căutare, iar ulterior se consideră că resturile provin din corpul extern al submarinului. OceanGate apreciază că, din păcate, pasagerii „sunt pierduți”. Paza de Coastă a SUA spune, într-o nouă actualizare a informațiilor, că au fost găsite cinci bucăți mari, resturi din submarin, iar asta arată „pierderea catastrofală a camerei de presiune”. În jurul orei 15.00, contraamiralul John Mauger anunță că submersibilul a suferit o „implozie catastrofală”, ucigându-i pe toți cei cinci oameni aflați la bord. Submersibilul este localizat într-o zonă aflată la aproximativ 400 de metri de epava Titanicului.
CITEȘTE ȘI:
- Submersibilul dispărut a avut soarta Titanicului din cauza nerespectării avertismentelor privind siguranța, susține regizorul James Cameron
- Un sistem secret al marinei americane a captat sunetul unei implozii la câteva ore de la dispariția submersibilului Titan
- „Cadrul de acostare şi un capac din partea din spate a submersibilului” Titan, între fragmentele găsite în apropiere de Titanic