IAA Romania: Ordonanta care schimba audiovizualul afecteaza companiile, agentiile, televiziunile, statul si societatea si ar taia "imediat" 20% din piata de publicitate TV
Daca ordonanta de urgenta ce schimba Legea audiovizualului si traseul banilor in publicitatea TV va fi pusa in aplicare, „impactul imediat asupra pietei de publicitate TV va fi de 20%, ceea ce va accentua trendul de scadere si contractare a pietei de publicitate din ultimii ani”, arata un document de pozitie al IAA Romania – asociatia ce reuneste interesele a peste 120 de companii active in industria comunicarii – agentii de publicitate, media si clienti de publicitate. In documentul adoptat dupa o reuniune a membrilor asociatiei, desfasurata luni, IAA cere „cu fermitate neadoptarea de catre Guvern in regim de urgenta a ordonantei de modificare a Legii audiovizualului si eliminarea textului propus” la punctul care se refera la achizitionarea de spatiu publicitar.
UPDATE IAA a transmis, miercuri, si un comunicat de presa referitor la evaluarile prezentate in documentul de pozitie.
Documentul de pozitie IAA a fost transmis CNA si urma sa fie transmis, miercuri, si Guvernului.
- Reuniunea de luni a IAA a adus laolalta reprezentantii a 45 de companii si organizatii – cele mai importante televiziuni, clienti de publicitate (companii romanesti si multinationale), agentii de publicitate, regii de publicitate, distribuitori, asociatii profesionale. Discutia – cu o participare rar intalnita la reuniunile IAA – a fost foarte aprinsa si a pus in evidenta opinia comuna, impotriva ordonantei, a agentiilor si clientilor de publicitate si abtinerea celor mai multe televiziuni.
- Discutiile de la IAA s-au concentrat mai ales asupra unui articol nou introdus in Lege prin ordonanta de urgenta, care spune ca: achizitionarea de spatiu publicitar TV nu poate fi facuta de un interimar decat in numele si pe seama clientului; orice oferte de pret pentru publicitatea TV, prezentate de intermediari beneficiarilor, vor fi confirmate in mod obligatoriu cu radiodifuzorul; obiectul achizitionarii va fi platit direct de client radiodifuzorului, in baza facturii emise de radiodifuzor; orice rabat sau avantaj tarifar acordat de radiodifuzor trebuie sa fiureze pe factura; intermediarii nu pot sa primeasca alta plata sau contraprestatie decat cea care le este platita de catre beneficiar.
La ce concluzii a ajuns IAA Romania:
- continutul proiectului nu justifica caracterul de urgenta al Ordonantei
- textul nu a fost analizat deloc de initiator din perspectiva impactului economic, social si bugetar,
- OUG nu a respectat principiile prevazute de legislatia transparentei decizionale cu privire la adoptarea actelor normative si incalca ispozitiile constitutionale in materia delegarii legislative
Efectele OUG asupra beneficiarilor (clientilor de publicitate), potrivit IAA:
- cresterea costurilor directe cu spatiul publicitar cumparat
- cresterea costurilor administrative indirecte atrase de obligatia de a gestiona singuri contractele de publicitate multiple
- pierderi ca urmare a penalitatilor de neocupare a spatiului publicitar de catre cumparatorul spatiului
Efectele OUG asupra agentiilor de publicitate, potrivit IAA:
- pierderi masive: IAA apreciaza ca impactul imediat asupra pietei de publicitate TV va fi de 20% (pana la un nivel al pietei de publicitate TV estimat la 152 milioane de euro in 2013), ceea ce va accentua trendul de scadere si contractare a pietei de publicitate din ultimii ani. Pierderea agentiilor de publicitate s-ar putea ridica la 40 de milioane de euro
- falimente: aceste piereri nu vor putea fi suportate de catre agentiile independente mici si mijlocii si vor atrage falimente
Efectele OUG asupra televiziunilor, potrivit IAA:
- cresterea birocratiei aferente gestionarii relatiei directe cu sutele de clienti care cumpara spatiu publicitar
- gestionarea spatiului publicitar va fi dificila fara agentii, existand riscul ca unele televiziuni sa nu isi poata face planificarile anuale
- diminuarea bugetelor alocate de clienti pentru publicitatea TV, din cauza migrarii acestora dinspre TV catre celelalte medii pentru a evita blocaje si cresteri de pret
- un risc real al falimentului televiziunilor mici si mijlocii, reprezentate acum prin regiile de publicitate, din cauza incapacitatii acestora de a gestiona spatiul publicitar
Efectele asupra societatii, potrivit IAA:
- impact negativ cu privire la piata muncii prin pierderea de locuri de munca
- cresterea preturilor la produse si servicii prin asimilarea impactului din piata de marketing si publicitate
- calitatea continutului editorial va scadea din cauza vulnerabilitiatii partilor in negocierea directa dintre clienti si televiziuni, precum si din lipsa predictibilitatii veniturilor televiziunilor
Efectele asupra statului, potrivit IAA:
- scaderea veniturilor la bugetul de stat, colectate din impozitele si taxele aferente pietei de publicitate
- scadrea numarului de locuri de munca din industrie
- riscuri juridice majore de incalcare a Constitutiei si a generarii cadrului legislativ favorizant practicilor neconcurentiale.