Sari direct la conținut

VIDEO Visa / V+O Communication: Probabil 20% din banii investiti in PR-ul romaneasc produc 80% din rezultatele de relatii publice, pe o piata de 25-26 de milioane de euro

HotNews.ro
Loredana Visa in studioul HotNews.ro, Foto: Hotnews
Loredana Visa in studioul HotNews.ro, Foto: Hotnews

Dinamismul pietei romanesti de PR este dat in prezent de capacitatea agentiilor de a face mai mult pentru mai putin, in conditiile in care „probabil ca 20% din banii investiti in PR produc 80% din rezultatele de relatii publice”, spune Loredana Visa, general manager al agentiei de profil V+O Communication. Ea apreciaza intr-o discutie cu HotNews.ro ca piata de PR nu va creste cu mai mult de 5% in 2012, de la cele 25-26 de milioane de euro cat a atras anul trecut.

  • Loredana Visa lucreaza in domeniul relatiilor publice din 1997 ani si a preluat conducerea V+O Communication in 2008, cand a revenit in Romania dupa mai multi ani in care a lucrat pentru Avon Canada. Agentia de relatii publice V+O Communication s-a extins in ultima perioada cu lansarea propriei agentii de publicitate online, Bakers Digital Communication, in toamna anului trecut si cu infiintarea unei divizii de BTL, Briefcase, in aceasta primavara.
  • Citeste si: Discutia purtata de Loredana Visa cu cititorii HotNews.ro

Loredana Visa in studioul HotNews.ro – partea intai: despre investitiile in PR, interesul pentru social media si eficienta campaniilor

Ideile pe scurt

  • Din estimarile de anul trecut, piata de PR este undeva la 25-26 de milioane de euro. Pentru anul acesta este dificil de facut o prognoza, avand in vedere ca anul a fost tulburat la inceput: in primul rand contextul economic, in al doilea rand contextul de schimbari in cadrul politic, in al treilea rand contextul manifestarilor de la inceputul anului. Daca ar fi sa facem o predictie pentru 2012, dupa parerea mea piata de PR nu va creste cu mai mult de cinci la suta.
  • Pentru 2011, piata de [comunicare in] digital probabil este undeva la 20-21 milioane de euro, fara Google si Yahoo. Acum, sa estimam [cati bani din PR se duc spre] zona de social media este destul de greu, avand in vedere ca investitiile in social media se fac si in zona de PR si in zona de digital. (…) Social media este o zona care creste, pe masura ce numarul oamenilor din social media creste.
  • In ultimul an, social media, cel putin in portofoliul agentiei noastre, a atins probabil undeva la 80% din clienti. Ei au avut o deschidere mai mare sau mai mica pentru social media, bloguri, online in general. Interesul este de a construi campanii integrate.
  • Dupa parerea mea, zona de PR respecta Legea lui Pareto. Probabil ca 20% din banii investiti in PR produc 80% din rezultatele de relatii publice.
  • Ce vad eu la profesionistii tineri care apar in meseria de PR este o lipsa oarecare de pasiune, de motivatie de a face mai mult, de a-si dori mai mult. Nu numai in PR, ci si in alte discipline din zona de publicitate, noua generatie de specialisti este o generatie care executa corect cele mai multe sarcini pe care le primeste, dar ei au foarte putina dorinta de a se depasi, de a deveni mai buni.
  • Nu pot face o evaluare exacta, dar probabil – si ma intorc la Pareto – minim 20% din campaniile de pe piata esueaza in a produce rezultate. Este o estimare personala.

Loredana Visa in studioul HotNews.ro – partea a doua

Ideile pe scurt:

  • Despre cum afecteaza implicarea unor agentii in campaniile electorale echilibrul pe piata de PR: „Dupa parerea mea este o decizie de business pe care orice agentie o ia la un moment dat sau altul. In momentul in care iei acea decizie de a intra intr-un domeniu, intr-o nisa sau alta, trebuie sa analizezi foarte bine plusurile si minusurile. Campaniile politice si cele comerciale pot fi benefice sau mai putin benefice. Daca vorbim de banii care ar veni in piata de PR din zona politica, nu ar trebui sa ne imaginam ca ar fi sume extraordinar de mari. PR-ul este doar o componenta dintr-o campanie politica, care are multe alte componente, iar pe de alta parte PR-ul politic din Romania este la fel de tanar ca si societatea. E o industrie tanara, in care toata lumea invata, creste – dezechilibru cred ca este un termen putin dur pentru a clasifica ce impact va avea aceasta sursa de venit. Ca vor exista pe piata jucatori care vor capitaliza sau care nu vor capitaliza, tine de strategia lor de business.

Loredana Visa in studioul HotNews.ro: partea a treia – despre evenimentul pe care il va sustine Philip Kotler in Romania, despre piata de evenimente si ce dinamizeaza piata de PR

Ideile pe scurt:

  • La trainingul Philip Kotler asteptam 800 de specialisti din zona de marketing (…) Este un eveniment care, poate, schimba usor contextul de evenimente cu care piata din Romania s-a obisnuit in ultimii ani (…) in primul rand prin structura si format, in al doilea rand prin valoarea intrinseca pe care profesorul Kotler o poate aduce comunitatii de marketing din Romania, estimata la peste 10.000 de profesionisti.
  • Daca aduci valoare, daca organizezi evenimente de calitate din care oamenii de business sa poata progresa, nu cred ca piata din Romania e diferita de orice alta piata din lume.
  • Dinamismul pe piata romaneasca de PR s-ar putea defini prin a face mai mult cu mai putin. Da, bugetele s-au redus, bugetele nu mai sunt garantate, strategiile inainte erau pe un an, doi trei sufera ajustari (…) Cu toate acestea, cu resurse mai putine poti face lucruri mult mai interesante. A fost si strategia de dezvoltare si de eficientizare a unor business-uri globale uriase – un  caz celebru sunt productiile de la Hollywood. (…) Piata de PR a trecut din zona care inainte era cu precadere de media relations la o zona de consultanta strategica, in care o mare parte din fondurile investite in PR se duc catre strategii de business. Omul de PR de valoare a devenit partener si consultant pentru CEO-ul companiei. Sunt foarte multe domenii in care PR-ul se duce catre comunicarea de criza. Este adevarat ca daca acum 2-3 ani volumul de bani venit din comunicarea de criza era foarte mare, acum, incet-incet, s-a creat o stabilizare. Companiile au reusit sa invete si sa se pregateasca pentru a opera in medii cu potential de criza, pentru ca intreg contextul economic s-a schimbat. Daca ma intrebi, inclusiv comunicarea de criza a devenit cu precadere o comunicare care vine din online si social media. (…) Criza a devenit o criza care apare instantaneu, se propaga sau porneste de cele mai multe ori din social media.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro