Sari direct la conținut

VIDEO Cronica de film: "Harry Potter si Talismanele Mortii, Partea I" – doar pentru cei care au crescut odata cu seria

HotNews.ro
Harry Potter si Talismanele Mortii Partea I, Foto: InterComFilm Distribution
Harry Potter si Talismanele Mortii Partea I, Foto: InterComFilm Distribution

Cinematograful nu mai e o artă populară. Dacă nu ai citit cărţile lui J.K.Rowling sau nu ai văzut cele şase filme precedente ale seriei, nu vei înţelege mai nimic din partea a şaptea a lui „Harry Potter”, penultima înaintea cortinei finale. Te deranjează că nu faci parte din acest cerc închis? Nu prea.

De la primele pocnituri ale baghetei magice şi primele zboruri pe mătură care te făceau, ca spectator, să te apleci ca să nu te loveşti de vreo cracă, seria „Harry Potter” a parcurs un drum lung şi şerpuit, ajungînd acum un fel de variantă a „Stăpînului inelelor”. Cei care îl preferau pe „Harry Potter” pentru că era mai curat, mai luminos şi mai simplu decît supradimensionata ecranizare a lui J.R.R. Tolkien caută acum, probabil, alte filme.

În lipsa unei truse minimale de cunoştinţe din cele şase părţi anterioare ale francizei, nu te vei descurca cu această primă parte a ultimului film al seriei. Prima jumătate e şi cea mai grea pentru că acţiunea trenează şi personajele mai mult stau. Pe urmă, când efectele speciale încep să se dezmorţească, devine oarecum mai simplu, dar tot te vei simţi ca şi cum ai asculta o glumă într-o limbă pe care n-o vorbeşti.

Regizorul britanic David Yates, care i-a oferit acum un rol secundar şi lui Emil Hoştină, pe care îl ştia din miniseria TV „Sex Traffic” (actorul român apărând la începutul şi la sfârşitul filmului), s-a străduit să realizeze o adaptare fidelă dpdv stilistic parcursului seriei.

Strategia a fost, probabil, aceasta: crescând nu odată nu ţara, ci odată cu personajele principale ale filmului, spectatorii aveau nevoie de o stilistică tot mai elaborată. Magia s-a transformat pe drum; nu mai e jucăuşă şi luminoasă, e acum spiritualizată şi aproape demonică. Cei trei eroi sunt obligaţi de prezenţa Talismanelor Morţii să-şi înfrunte propriile umbre, lucru care constituie o necesitate pentru maturizarea lor şi desăvârşirea ca vrăjitori.

Vezi conflictul interior pe care trebuie să îl rezolve Ron, care e îndrăgostit de Hermione, dar şi gelos pe Harry Potter. Sau confruntarea lui Harry Potter cu trauma pierderii părinţilor.

Cât despre Hermione, ea execută încă de la început un gest simbolic: pentru a-şi apăra părinţii de Valdemort, îi „scoate din cartea de imobil”. Ştergerea lor efectivă din fotografii este expresia vizuală fericită a unui soi de tabula rasa cu trecutul necesar multor oameni pentru a trece la un nivel superior al evoluţiei lor.

Pe de altă parte, dacă nu ai crescut odată cu seria, evenimentele de pe ecran au toate şansele să te lase rece, în ciuda efectelor speciale profesioniste şi a unei estetici curate şi elaborate. Vei interpreta probabil transformarea prietenilor în Harry Potter de la începutul filmului ca pe o ridicare postmodernă de sprânceană la „Being John Malkovich”. Poate că nici J.K. Rowling, nici David Yates nu s-au gândit la acest lucru. Dar asta nu te va face să iubeşti filmul aşa cum iubeai primele părţi ale sale.

Pe lângă faptul că acţiunea e confuză şi trenantă, e în dezavantajul filmului faptul că cei trei actori care îi interpretează pe Harry Potter, Hermione Granger şi Ron Weasley au ajuns la vârsta ingrată când nu sunt nici cal, nici măgar.

Faptul că sunt în continuare îmbrăcaţi şi tunşi ca la opt ani deşi sunt adolescenţi în toată regula îţi poate da o senzaţie ciudată. Parcă sunt hologramele mărite ale imaginii lor la vârsta de opt ani. Sau au gustat, asemeni eroinei lui Lewis Carroll, din prăjitura care te face mare.

Un alt motiv pentru care „Harry Potter şi Talismanele Morţii, Partea I” e greu de urmărit în ceea ce este şi nu ca un produs comercial e ambiţia pe care şi-a pus-o în a folosi cât mai mulţi actori cunoscuţi din Marea Britanie. Practic, seria a devenit un loc de pelerinaj, un caltwalk pentru toţi actorii din Albion cunoscuţi în lume (lipsesc, totuşi, Jude Law, Siena Miller şi Pierce Brosnan).

Iată lista guest starurilor care apar fie şi pentru o replică (în această companie nu mai contează că Emil Hoştină nu are replică): Helena Bonham Carter, Robbie Coltrane, Ralph Fiennes, Michael Gambon, Brendan Gleeson, Richard Griffiths, John Hurt, Rhys Ifans, Jason Isaacs, Bill Nighy, Alan Rickman, Fiona Shaw, Timothy Spall, Imelda Staunton, David Thewlis, Warwick Davis, Tom Felton, Toby Jones, Simon McBurney, Peter Mullan, Julie Walters.

Ce va urma? „Harry Potter şi Talismanele Morţii, Partea a II-a” în 3D, după care adio şi-un praz verde! Rămâne însă convingerea că în evoluţia genului, aşa cum scrie în afişele despre oamenii străzii din Bucureşti, „Harry Potter” nu dispare, ci se transformă.

Harry Potter şi Talismanele Morţii, partea întîia/ Harry Potter and the Deathly Hallows, regia David Yates, cu: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson. Premiera românească 26 noiembrie 2010.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro