Sari direct la conținut

VIDEO Adrian Halpert, ex-Adevarul Holding, despre "sugestii" editoriale venite de sus, compromisuri si impactul Adevarul pe piata presei

HotNews.ro
Adrian Halpert in studioul HotNews.ro, Foto: HotNews.ro
Adrian Halpert in studioul HotNews.ro, Foto: HotNews.ro

„Vreau sa va dau un singur exemplu din ultima perioada, respectiv de la ultima motiune de cenzura, cand directorul general, nu patronul, mi-a spus: nu-i asa ca noi sustinem motiunea de cenzura? (…) Si eu i-am spus: Care noi, poate voi! (…) Am facut eu un compromis. Ca sa impac si capra, si varza, am facut eu un editorial, intitulat „De ce trebuie sa cada guvernul Boc” (…) De aceea spun ca sunt sugestii. Nu a venit nimeni – si au fost mai multe exemple de acest gen – sa spuna „de maine scrieti asa””, povesteste Adrian Halpert, care marti a demisionat din functia de director editorial Adevarul Holding, trustul de presa controlat de Dinu Patriciu. Adrian Halpert a discutat, vineri, in studioul HotNews.ro despre relatia dintre patronul de presa, management si jurnalisti si despre cum vede el efectele Adevarul asupra pietei media.

  • Vezi aici discutia online purtata de Adrian Halpert cu cititorii HotNews.ro

Adrian Halpert a demisionat, marti, din functia de director editorial al Adevarul Holding si si-a insotit decizia cu o scrisoare adresata angajatilor, in care foloseste termeni duri la adresa managementului trustului de presa. Conducerea Adevarul Holding s-a schimbat in aprilie a.c., prin inlocuirea fostului director general Razvan Corneteanu cu Peter Imre, inlocuire urmata in ultimele luni de numeroase alte schimbari la nivelul conducerii. Adrian Halpert si Razvan Corneteanu au parasit, in 2006, trustul Ringier in favoarea trustului de presa al lui Dinu Patriciu, devenit intre timp, cu sustinerea unor ample campanii de marketing, cel mai mare grup de presa scrisa din Romania.

Adrian Halpert in studioul HotNews.ro, despre situatia de la Adevarul Holding si despre impactul pe care Adevarul l-a avut asupra pietei din Romania:

  • Despre vanzarile titlurilor Adevarul Holding in ultima perioada: „Nu e vorba de o cadere, e vorba de un declin. Intreaga presa este intr-un declin din cauza crizei. Dar problema este: daca nu reusesti ca manager sa faci ceva pentru a contracara efectele crizei si, din contra, adaugi la efectele crizei, atunci asta este o problema”.

  • Despre faptul ca, in scrisoarea adresata angajatilor AH in momentul demisiei, apreciaza ca fostul director general Razvan Corneteanu a avut dreptate in mesajul pe care l-a transmis angajatilor cand a decis sa paraseasca trustul, la 1 aprilie: „(…) A avut dreptate in ceea ce am spus si eu, cat de cat, in aceasta scrisoare. (…) El era o garantie, el era omul la care se opreau multe lucruri si este firesc sa fie asa. Dupa ce a plecat el, am incercat sa preiau eu acest rol. Am reusit s-o fac, zic eu, pana la un punct. In momentul in care simt ca nu mai pot s-o fac si ca in viitor nu mai pot s-o fac, iata ca am renuntat. Sper sa nu fie asa, sa nu am dreptate, o sa vedem in timp.”
  • De ce a fost nevoie de jumatate de an pentru a ajunge la aceasta concluzie: „Unul dintre lucrurile pe care mi le reprosez este ca nu am facut acest gest mai devreme. Am incercat atunci, in primele doua luni dupa schimbarea managementului, sa fiu un om deschis la colaborare, am incercat sa ii ajut sa se integreze in Adevarul Holding. (…) La inceput, asa cum am spus, am incercat sa fac echipa cu acesti oameni. Ulterior mi-am dat seama ca trebuie sa si lupt cu ei in unele chestiuni, am facut-o cat timp am simtit ca am in spate sprijinul actionarului majoritar, respectiv al lui Dinu Patriciu. In momentul in care n-am mai simtit lucrul acesta, am decis sa cedez eu, pentru ca eu sunt un luptator de felul meu, dar nu pot sa ma lupt cu morile de vant.”
  • Despre ce fel de lupte este vorba? „E vorba de apararea produselor pe care le-am facut, de aparare a produselor de ingerintele editoriale, de aparare a produselor in sensul in care avem nevoie de strategii coerente de promovare, de marketing, lucruri care s-au cam stricat in ultimul timp.”
  • Cat de mult a contat, in decizia sa, ca i-a fost stirbita autoritatea, comparativ cu alte motive invocate in momentul demisiei? „Conteaza foarte mult, pentru ca la 1 aprilie, cand s-a produs schimbarea managementului, Dinu Patriciu, cu Peter Imre si cu mine in fata a 500 de oameni, a promis solemn ca nimic nu se va schimba in Adevarul Holding. Ca partea editoriala este complet separata de partea comerciala. (…) In momentul in care, in ultima luna, au inceput sa se faca peste capul meu planuri de restructurare de personal editorial, planuri de restructurare editoriala a produselor, de schimbare editoriala a produselor, in momentul in care eu am aflat post factum despre asa ceva, nimic din tot ce a spus Dinu Patriciu atunci nu mai era valabil. Atunci am decis sa parasesc compania.

  • Despre „sugestiile” patronului si „discutiile” cu acesta pe teme editoriale, despre care Adrian Halpert a vorbit in intalnirea online cu cititorii HotNews.ro: „Am avut multe discutii in jurul mesei, in diferite team building-uri, impreuna cu el, cu redactorii sefi. La asta ma refer cand spun discutii. De multe ori punctele noastre de vedere nu coincideau cu ale lui (…) Nu a facut niciodata vreun gest necugetat. (…)”
  • „Ne-a ajutat mult, asa cum spuneam, decizia pe care am luat-o in 2008 si 2009 la cele doua cicluri de alegeri, sa nu implicam titlul Adevarul in niciun fel in politica. Chiar ne-am ferit de chestia asta, a fost o singura pagina de politica, in care au fost strict stiri.” Despre faptul ca si tacerea a fost interpetata atunci din punct de vedere politic: „A fost interpretata gresit. Adevarul era un titlu nu neaparat consolidat atunci, cu un patron care era implicat in mod clar in lupta politica – pentru ca Dinu Patriciu a fost implicat pe fata in lupta impotriva presedintelui Basescu. Daca noi acordam o atentie sporita politicii (…) oricum o dadeai pica prost, din cauza acestei relatii cu patronul si din cauza statutului patronului. (…) In felul acesta am protejat brandul si ne-am protejat pe noi.
  • „Stiu de la Razvan Corneteanu ca pe vremea lui multe lucruri se opreau la el, dar nu vreau sa vorbesc in numele lui. Vreau sa va dau un singur exemplu din ultima perioada, respectiv de la ultima motiune de cenzura, cand directorul general, nu patronul, mi-a spus: nu-i asa ca noi sustinem motiunea de cenzura? Stii ca trebuie sa sustinem motiunea de cenzura, e normal sa facem acest lucru. Si eu i-am spus: Care noi, poate voi! Noi, jurnalistii, nici nu sustinem motiunea de cenzura, nici nu suntem impotriva motiunii de cenzura, noi trebuie sa reflectam ambele parti. Mi-a fost jena si era normal sa-mi fie jena sa ma duc la subordonatii mei, la redactorii-sefi, la Grigore Cartianu, la redactorii-sefi adjuncti si sa le transmit un astfel de mesaj. Cum sa faci acest lucru ca director editorial? Atunci am facut eu un compromis. Ca sa impac si capra, si varza, am facut eu un editorial intitulat „De ce trebuie sa cada guvernul Boc”. In paranteza fie spus, sunt convins ca guvernul Boc ar trebui sa cada. Dar am facut eu acel editorial, pentru ca eventual, a doua zi, indiferent ce scriau colegii mei, sa existe o contrabalansare. E un exemplu, cred, suficient. De aceea spun ca sunt sugestii. Nu a venit nimeni – si au fost mai multe exemple de acest gen – sa spuna „de maine scrieti asa”. Pentru ca, daca ar veni cineva sa spuna de maine scrieti asa, probabil – presupun eu – ca oamenii au suficienta coloana vertebrala incat sa nu mai ramana nimeni acolo. Dar au fost asemenea sugestii, care inainte erau rare, s-au inmultit, de aceea mi-e teama ca se va schimba modul de lucru in Adevarul Holding.
  • Despre cum a influentat Adevarul Holding, in ultimii ani, competitivitatea pe piata presei prin campaniile sale ample de marketing si despre situatia actuala a acestei piete: „A influentat mult, dar nu neaparat in rau, asa cum au afirmat unii. Daca ne uitam in urma, unul dintre lucrurile pe care le-a facut Adevarul Holding cu aceste campanii de promovare este ca a extins mult piata pentru presa quality. Daca luam strict numarul de cumparatori, din rapoartele BRAT din 2006, sa spunem, si il comparam cu cel de astazi, astazi este mult mai mare. (…) Cred ca este loc intotdeauna (pentru ceva nou pe piata presei scrise – n.r.) si, cum am spus si in scrisoarea mea catre colegi, sunt convins ca va iesi soarele si pe strada presei. Daca ne uitam in urma, in 2007 si 2008 (…) era o perioada buna pentru presa. Acum (…) cred ca in ultimii 20 de ani nu a fost o perioada atat de proasta. Dar sunt convins ca prin iesirea din aceasta criza, va iesi si presa din criza, usor-usor. Important e cat de sifonata va iesi. Si important e ca aceasta criza economica sa nu se soldeze cu o criza de constiinta.”
  • „De unde poate veni salvarea presei? Eu sustin in continuare ca de la marile trusturi straine de presa. Si pentru mine e un mister cum Romania a fost lasata in afara acestui circuit media international. In toate tarile din jurul nostru exista unul sau doua mari trusturi de presa puternice, cu traditie. Nu stiu de ce Romania e… parca am fi ciumati! (…)”

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro