UPDATE Agentii: Probabil ca valoarea reala a publicitatii online in Romania e cu 20-30% mai mare decat evaluarea PwC-IAB
Granitele dintre jurnalism si blogging devin tot mai tulburi pe masura ce bloggerii isi asuma reguli etice in felul cum transmit informatia, iar acum oricine isi poate asuma rolul detinut pana nu demult doar de jurnalisti, de a colecta si transmite informatii, a afirmat Jeremy Wright, reprezentant al retelei nord-americane de bloguri b5media, in deschiderea conferintei RoNewMedia 3.0. Aceasta a inceput, marti dimineata, cu o dezbatere despre unde incep si unde se termina diferentele intre jurnalisti si bloggeri.
In a doua parte a conferintei RoNewMedia 3.0, organizata de F5 Realitatea Catavencu, reprezentantii agentiilor de media au afirmat ca publicitatea online din Romania este mai mica decat in alte piete deoarece, intre altele, eficienta campaniilor online nu este masurata.
Jeremy Wright, b5media:
- Jurnalistii capata automat increderea publicului multumita brandului corporatist; bloggerii au doar brandul personal
- In momentul in care, ca blogger, sfidezi increderea pe care ti-o ofera audienta, nu mai poti sa o recuperezi
- A fi primul nu e la fel de bine cu a transmite corect informatia – pe masura ce tot mai multi bloggeri inteleg acest lucru, diferenta dintre acestia si jurnalisti devine tot mai tulbure
- Cinci reguli etice in blogging: scrii doar ce stii ca e adevarat; daca ai dovezi online sau informatii din surse online, pune linkuri; nu scrie ca si cand ai putea sa corectezi mai tarziu; identifica fiecare potential conflict de interese; daca altcineva ar scrie mai bine informatia decat tine, lasa-l pe el sa o faca
- Jurnalismul presupune sa strangi toata informatia pe care o poti strange si sa o transmiti, dar si sa oferi celor care in mod normal nu-si pot face auzita vocea posibilitatea de a vorbi. In prezent, toata lumea poate face acest lucru. Ceea ce le ramane de valoare jurnalistilor este sa ofere context si informatie de profunzime.
Dezbaterea pe aceasta tema, moderata de Petrisor Obae, editor Pagina de media, s-a transformat rapid intr-o discutie despre conflictele existente intre jurnalisti si bloggeri, in Romania.
- Petrisor Obae: e o diferenta majora intre cele doua categorii: jurnalismul este o profesie, dupa criteriile ce definesc o profesie, in timp ce bloggingul e o ocupatie. Cu toate acestea, intre bloggeri si jurnalisti tot timpul pare sa existe un conflict
- Ionut Oprea, fondator Standout: la noi au fost conflicte mai mult punctuale. Categoriile nu sunt chiar asa de diferite
- Costi Rogozanu, redactor-sef adjunct Cotidianul: bloggerii si jurnalistii sunt doua categorii care cauta glorie – unii pe bani, altii pe mai putini bani. Diferenta principala e cum se raporteaza fiecare la text – bloggerul e mult mai relaxat, jurnalistul e mult mai ancorat in regulile pe care le stie
- Vali Petcu (Zoso): ma distraza ca (jurnalistii – n.r.) va inchideti in aceste standarde si coduri ale jurnalistilor, cand voi sunteti la fel de lepre ca si noi, doar ca voi aveti legitimatie
- Bobby Voicu, blogger: cronologic, conflictele au inceput acum vreo doi ani, cand jurnalistii au inceput sa-si faca bloguri
- Jeremy Wright: exista dispute deoarece jurnalistii cred ca pot face acelasi lucru mai bine. Nu se poate sa intri intr-o operatie fara un chirurg, dar poti scrie un articol desi nu esti jurnalist, atat timp cat informatia e corecta
- Victor Ciutacu, redactor-sef Jurnalul National (interventie video): nu e nicio contradictie intre cele doua ocupatii, cel mult o completare.
- Zoso: eu dau informatii in care eu cred – nu cum se intampla prin presa, prin presa mai tabloida
- Intrebat cand se vor aplica in Romania regulile de blogging prezentate de Jeremy Wright, Zoso: peste trei ani, cand se va putea castiga 100.000 de euro pe an, ca Jeremy
- Costi Rogozanu: este un conflict economic – mi-ar fi placut sa fie mai mult romantism, mai mult idealism
- Bobby Voicu: principala diferenta intre blogger si jurnalist este ca bloggerul reprezinta o miniredactie – bloggerul trebuie sa promoveze ceea ce scrie in mediile sociale. Abia acum apar bloggerii cu adevarat antreprenori. Jurnalistul produce o chestie si primeste salariul.
UPDATE Valoarea totala a publicitatii online din Romania in 2008 a fost, probabil, cu 20-30% mai mare decat evaluarea recenta a PwC-IAB Romania (circa 20 milioane de euro), daca se iau in considerare domenii ce nu au fost luate in studiul respectiv. Reprezentantii agentiilor de media au afirmat marti, in a doua parte a conferintei RoNewMedia 3.0, ca publicitatea online din Romania este mai mica decat in alte piete deoarece, intre altele, eficienta campaniilor online nu este masurata.
- Mircea Gheorghe, digital director, Starcom: cred ca exista un varf al icebergului – valoarea raportata a publicitatii online, dar si o parte a icebergului pe care nu o vedem si care merge in online din vanzari. Eu cred ca anul trecut, peste bugetele masurate, de care am auzit, au fost cel putin o treime underground. Anul acesta, cred ca aceste bugete underground vor scadea. O explicatie pentru diferenta dintre valoarea pietei online in Romania si in alte tari: clientii care au promovat cel mai mult internetul au fost companii mari precum cele din FMCG, dar nu au contribuit cu bugete mari.
- Marius Pahomi, Mediaedge:cia: Pentru anul trecut, noi am estimat, pe baza unor mecanisme interne, 18 milioane de euro pentru publicitatea online din Romania. Dimensiunea reala a pietei probabil ca nu o stie nimeni. Deocamdata, mergem pe cifrele oficiale, cele ale IAB.
- Marius Pahomi: Rolul publicitatii este sa vanda, iar pe internet nu exista deocamdata o masura a eficientei (cat de aproape ai fost de vanzari). Diferenta o face cercetarea, iar asta este cea mai mare problema la nivel de industrie. Ratele de conversie nu prea sunt subiect de discutie. Investitiile in momentul acesta se fac la modul „it’s good to have„.
- Cristian Petriceanu, presedinte IAB Romania: Potrivit unui reprezentant Google cu care am vorbit recent, in cazul pietei din Romania este ciudat ca marile companii nu gasesc, in general, interesanta publicitatea prin intermediul motoarelor de cautare.
- Cristian Petriceanu: Probabil ca publicitatea prin motoarele de cautare ridica piata publicitatii online cu 20-30% peste evaluarea PwC. Exista probleme la nivelul pietei si advertiserii inca nu au convingerea deplina ca Internetul e bun pentru ei din cauza lipsei cercetarii. Din pacate, IAB Romania nu poate face prea mult in acest sens, deoarece in IAB sunt mai mult publisheri si agentii decat clienti
- Arina Ureche, director general BRAT: SATI poate fi atat de bun cat isi doresc membrii sai, nu cat isi doreste un executiv de la BRAT. S-a spus ca cifrele SATI sunt foarte bune, dar vin tarziu – principalul obiectiv, pana acum, pentru BRAT a fost sa ofere cifre corecte. Cred ca si SATI a avut importanta lui in cresterea Internetului, prin masuratorile oferite.
- Mihai Trandafir, managing director, Universal McCann: Nu trebuie sa convingeti agentiile sa investeasca mai mult in online, ci sa convingeti clientii ca le intelegeti businessul. Trebuie sa depasim tehnicalitatile care pe cei mai multi clienti de publicitate ii sperie si sa le aratam ca le intelegem valorile. Nu trebuie sa generalizam datele – publicitatea e specifica fiecarui client in parte
- Pascal Viguie, presedinte KanKan SA, fondator BlueSky Capital (Franta): In Slovacia, tara cu 5 milioane de locuitori, piata de publicitate online e la fel de mare ca in Romania. In Franta, am inceput din timp sa acceptam masuratorile de trafic online furnizate de Nielsen, iar faptul ca au fost acceptate unanim, desi nu erau foarte corecte, a contat foarte mult. In Romania, conform datelor din 2008, preturile practicate in publicitatea online sunt mai mari decat ar trebui.
Pascal Viguie, presedinte KanKan SA&Fondator BlueSky Capital & 321auto.com (Franta)
- Campaniile de marketing online beneficiaza de multe instrumente care nu se regasesc in mediile traditionale si care contribuie la optimizarea campaniilor
- o conditie-cheie pentru eficienta campaniilor online, ca si in offline – sa intelegi foarte bine mediul in care operezi. Reactia clientilor difera de la tara la alta, de la o cultura la alta si in functie de maturitatea pietelor, a brandurilor si a competitiei
- Nu trebuie doar sa atragi vizitatori pe siteul tau si sa ii determini sa actioneze, trebuie sa mentii legatura cu ei in permanenta, pentru a-i determina mai usor sa revena si pe viitor
- Ce este cel mai important in campaniile online – nu clickurile pe reclama, ci rata de conversie pe care o ai, ce vanzari ai pentru cate afisari ai cumparat. Pentru asta este absolut necesar sa optimizezi continuu toti pasii unei campanii, sa testezi si sa masori tot ceea ce faci
- E gresita practica de a plati un procent de buget pentru cei care se ocupa de cumpararea de spatiu
Tomasz Teodorczyk – sales director, Nugg.ad (Polonia):
- Companiile trebuie sa fie pregatite sa integreze in campanii evaluarea comportamentului pe care il manifesta publicul-tinta
- Potrivit unui studiu IAB in SUA, clientii de publicitate doresc in primul rand eficienta in campaniile de marketing. Targetarea comportamentala este esentiala pentru cresterea eficientei campaniilor
- Media online se diferentiaza foarte rapid si foarte mult – oamenii nu mai viziteaza doua portaluri mari, ci multe siteuri mai mari sau mai mici, bloguri etc., ei consuma foarte multe medii mai mici – comportamentul online este, acum foarte sofisticat si trebuie inteles;
- O mare parte din bugetele de marketing se pierd pentru ca nu sunt atinse audientele potrivite
UPDATE 2 Cum poti face bani prin serviciile de online dating
Robert Wuttke, fondator si CEO – be2 (Germania)
- Platformele de dating pot creste foarte rapid. Internationalizarea lor ridica atat avantaje, precum extinderea consumatorilor – cat si riscuri, legate de concurenta locala, de lipsa unor cercetari de piata precise. Competitorii locali au avantajul ca stiu mai bine piata
- Cand te extinzi pe piete noi, e bine sa intri in parteneriate cu jucatori locali si sa folosesti o strategie capabila sa se adapteze rapid la schimbari, pastrand totodata standardele platformei mari
Calin Fusu, CEO Neogen:
- Neogen nu este o platforma de dating, este o retea sociala folosita de multi si ca platforma de dating
- Astfel de platforme ofera multe instrumente pentru campaniile de marketing, pe langa cele folosite in general in online. Conditia este ca utilizatorii sa fie perceputi ca persoane care comunica intre ele, nu trebuie sa fie o comunicare unidirectionala
- Intre retelele de socializare si cele de dating sunt diferente considerabile – de la sursele de venituri (tarife in cazul platformelor de dating, publicitate in cel al retelelor sociale) la folosirea traficului generat de utilizatori
- Pe platforma Neogen din Republica Moldova, Faces.md, cei de la Orange Moldova par foarte, foarte curajosi sa stea de vorba cu utilizatorii siteului
Dan Boabes, director general Simplus:
- Platformele de dating trebuie imbunatatite permanent, pe baza greselilor existente
- Asemenea platforme pun probleme precum lipsa increderelor in profilele utilizatorilor, in sistemele de plata folosite, modul de utilizare a datelor si informatiilor personale. Toate aceste probleme pot fi rezolvate prin instrumente de verificare a datelor – profile video/voce, sistem de verificare a localizarii utilizatorilor etc.
- Tendinte: plaformele cu acces gratuit vor domina, ofera continut mai bogat; se vor diversifica metodele de incasare si siteurile de nisa pe acest segment; vor aparea asistenti virtuali