Sari direct la conținut

Cum sa pierzi bani pe mana ta

Ziarul Obiectiv

Inspectorii sibieni insarcinati cu protectia consumatorului au fost asaltati, de la inceputul anului, de sute de localnici si turisti suparati ca au fost inselati de agentii economici. Cei mai multi dintre nemultumitii care trec pragul OPC spun ca au fost trasi in piept de firmele furnizoare de servicii.

Cand incep, insa, sa depene firul necazului, toate povestile seamana perfect intre ele: au apelat la un furnizor de servicii, dar nu au semnat contract sau nu au stiut ce prevede respectivul document. La putin timp dupa terminarea lucrarii, au inceput sa apara primele semne ca muncitorii si-au facut treaba de mantuiala.

Convinsi ca exista o lege care sa-i apere, fiindca furnizorii nu s-au tinut de promisiuni, consumatorii dau buzna la OPC. Aici, inspectorii nu au altceva de facut decat sa ridice neputinciosi din umeri si sa le explice ca institutiile statului nu iau apararea nici uneia dintre partile care conlucreaza in dezvoltarea economiei subterane.

Tranzactiile verbale nu au nici o valoare

Potrivit inspectorului-sef al OPC Sibiu, Ioan Axente, majoritatea zdrobitoare a reclamantilor care acuza firmele furnizoare de servicii ca i-au tras in piept sunt vinovati pentru situatia in care se afla. Moda serviciilor prestate la negru s-a dezvoltat, singurii care au de suferit de pe urma ei fiind consumatorii.

Ce se intampla? Sa luam ca exemplu o lucrare de montare a geamurilor de tip termopan. Pentru a-si pune termopane, consumatorul apeleaza la o firma specializata: stabilesc impreuna pretul, termenul de efectuare si conditiile.

Cand vine vorba sa puna toate acestea pe hartie, cei doi ajung la o intelegere: daca nu completeaza contract, agentul economic mai lasa din pret cateva sute de mii sau milioane de lei. Incantat, clientul accepta si se bazeaza pe faptul ca furnizorul isi va face treaba. Nu se antampla, insa, asa, iar pagubitul isi cauta dreptatea la OPC.

„Foarte multi dintre cei care vin cu astfel de reclamatii nu au nici un contract la mana, prin care sa poata dovedi ca o aumita firma le-a efectuat lucrarea. Consumatorii ar trebui sa invete ca nu se pot baza pe tranzactiile incheiate verbal, pentru ca agentii economici nu respecta de multe ori intelegerile cu clientii”, spune Ioan Axente.

Teapa la intrarea in cripta

Cei mai predispusi sa se arda pentru ca se incred in promisiunile furnizorilor de servicii par a fi cei care au nevoie de o firma care sa le execute lucrari de constructie sau de service auto. Tepe de acest fel se intalnesc, insa, si in alte domenii, cum ar fi cel al serviciilor funerare.

Un sibian varstnic a patit-o cu o firma care trebuia sa-i execute cripta. Batranul a incheiat, insa, un contract cu furnizorul de servicii, dar documentul nu continea toate cerintele clientului. Abia dupa ce a inceput constructia, beneficiarul lucrarii si-a dat seama ca ceea ce i seconstruia nu se potrivea deloc cu asteptarile lui.

Omul a dat repede fuga la OPC, dar aici inspectorii au ridicat din umeri si i-au explicat ca nu-l pot ajuta, intrucat semnase un contract pentru lucrarea respectiva prin care firma nu era obligata sa realizeze un tip aparte de cripta.

„Fiecare dintre consumatori ar rebui sa cunoasca prevederile legale referitoare la drepturile pe care le au, in momentul in care vor sa contracteze o firma pentru un serviciu. Astfel, agentul economic este obligat sa ofere clientului un minimum de informatii despre serviciu, cum ar fi pretul, timpul de efectuare, dimensiunea etc.”, explica Ioan Axente.

Comisionul caselor de schimb valutar continua sa faca victime

Un alt exemplu pe care inspectorii Oficiului pentru Protectia Consumatorului tin sa-l puna pe tapet in fata sibienilor este cel al caselor de schimb valutar, care percep comision pentru fiecare operatiune. Astfel de case de schimb valutar exista si la noi si fac multe victime printre sibienii si turistii care trec prin oras. Clientii intra intr-o astfel de firma si se asteapta la un comision zero.

Nu se intampla, insa, asa, ci le este oprit din suma schimbata un procent de opt sau chiar zece la suta. Potrivit inspectorilor OPC, cea mai ridicata suma pe care a pierdut-o un client a fost de aproape 15 milioane de lei, comisioul perceput pentru schimbarea in euro a aproape 150 de milioane de lei.

Si in acest caz, inspectorii OPC dau vina tot pe clienti, pentru ca nu se uita cu atentie dupa afisele pe care sa fie afisat comisioanele practicate.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro