Codul fiscal scumpeste achizitiile din bani UE cu 19%
Un laptop cumparat din bani PHARE inainte de aparitia Codului fiscal costa 1.000 de euro. Acum beneficiarii vor scoate din cont pentru acelasi produs cu 19% mai mult. Cumparaturile din bani europeni nu mai sunt scutite de TVA, chiar si pentru finantarile in curs.
Pe scurt
Pe larg
De la 1 ianuarie 2007, Romania este membra a Uniunii Europene. Totusi, fondurile de pre-aderare (acei bani alocati Romaniei inainte de a fi membru) nu se termina odata cu intrarea Romaniei in UE.
Programe ca Phare, ISPA, SAPARD se deruleaza, finantari repartizate inainte de 2007 si a caror finalizare se intinde pe o perioada de mai multi ani.
Pana acum beneficiarii acestor bani erau scutiti de TVA prin certificate eliberate special in acest scop.
Principiul era simplu: banii UE sunt platiti de contribuabilii europeni pentru a ajunge la cetatenii din statele mai sarace, candidate si in curs de aderare (iar incasarea TVA i-ar fi mutat din bugetul UE in cel de stat romanesc).
Codul fiscal contrazice un Acord cu UE din ‘91
In acest sens, Romania a incheiat un Acord in 1991 prin care se angaja sa nu aplice TVA pe astfel de achizitii. Este vorba de Acordul Cadru semnat la Bucuresti, in 12 martie 1991, de catre Ministrul de Finante, Eugen Dijmarescu si vicepresedintele Comisiei Europene, Frans Andriessen.
Regimul urma sa se schimbe doar odata cu fondurile post-aderare, adica acei bani pe care Romania ii va primi in calitate de stat membru. Dar regulile jocului s-au schimbat in mers.
Prin noul Cod fiscal Ministerul Finantelor Publice (MFP) a introdus TVA si la fondurile altadata scutite, acelea de pre-aderare. MFP invoca in acest sens Directiva 112/2006/CEE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata.
“Au fost eliminate din Codul fiscal, aplicabil pana la data aderarii, o serie de scutiri de taxa pe valoarea adaugata care nu erau in concordanta cu directiva, intre care si scutirile pentru livrarile de bunuri, prestarile de servicii si importurile finantate din fonduri nerambursabile” – precizeaza Ministerul Finantelor Publice pentru HotNews.ro.
Totusi, reprezentantii beneficiarilor nu sunt de acord cu pozitia MinisteruluI Finantelor Publice si aduc ca principal argument faptul ca Directiva se refera strict la fondurile de post-aderare, prin urmare nu era cazul sa fie aplicata la programele in curs.
“Sub incidenta Directivei pomenite de Minister intra fondurile structurale, iar nu cele de pre-aderare”, explica Dorian Filote, director executiv al Asociatiei Nationala a Birourilor de Consiliere pentru Cetateni (ANBCC).
Tratament diferit, chiar discriminatoriu
Ministerul Finantelor Publice precizeaza pentru HotNews.ro ca certificatele de scutire eliberate pana acum raman in vigoare, dar ca nu se vor mai elibera altele noi, chiar daca este vorba de acelasi tip de bani, de aceleasi programe.
“Totusi, in regim tranzitoriu, certificatele de scutire de taxa eliberate pana la data aderarii isi pastreaza valabilitatea pana la finalizarea obiectivelor, inclusiv pentru perioade ulterioare datei de 1 ianuarie 2007.
Nu se mai admite insa suplimentarea acestor certificate dupa data aderarii, in conformitate cu prevederile art. 161 alin. (18) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 343/2006.”
De ce un tratament diferit?
19% in plus
“Daca prevederile noului Cod fiscal raman in vigoare, finantarile din fondurile de pre-aderare care vin in Romania pana la sfarsitul anului 2008, sunt cu 19% mai scumpe pentru beneficiari”, spune Dorian Filote.
Organizatia pe care o reprezinta a sesizat in urma cu mai multe luni Ministerul Finantelor Publice, precum si Guvernul, fara a obtine insa vreun raspuns.
Dorian Filote spune: “Exista contracte de finantare incheiate pe cand vechiul Cod Fiscal era in vigoare. Sunt organizatii care si-au luat angajamente financiare pe care, in noile conditii, nu le mai pot respecta.”
Vechiul Cod fiscal respecta Acordul
In conformitate cu vechiul Cod Fiscal, adoptat in data de 22.12.2003, statul roman permitea beneficiarilor de finantare PHARE sa obtina scutirea de la plata TVA sau sa-si recupereze TVA cheltuit pe proiecte, pe baza dosarelor depuse trimestrial si in urma controalelor Administratiei Financiare. Acest lucru se putea face in baza art. 143, alin. 1, lit. i) si 2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
Pe de alta parte, apare intrebarea: daca e vorba de aceleasi programe, de ce sa se procedeze altfel? De ce la un computer cumparat in cadrul aceluiasi program nu se platea TVA acum cateva luni, iar acum se plateste?