Sari direct la conținut

Autostrada Bechtel cade la rang de sosea

Adevarul

Cele 2,2 miliarde de euro alocate pentru constructia Autostrazii Transilvania nu ajung decat pentru a construi o sosea cu patru benzi, a declarat, pentru „Adevarul”, Mihai Grecu, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri din Romania.

Pentru ca Autostrada Transilvania sa devina, intr-adevar, o autostrada, mai are nevoie de inca doua miliarde de euro. Asta pentru ca firmele Iptana si Search Corporation, care au introcmit studiul de fezabilitate, au omis sa treaca in proiect viaducte si alte constructii.

Dupa ce calculul a fost refacut, incluzandu-se si cei 55 de kilometri de poduri si viaducte, s-a ajuns la concluzia ca autostrada nu mai costa 2,2 miliarde de euro, ci peste patru miliarde.

Directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Mihai Grecu, a declarat, pentru „Adevarul”, ca la costurile calculate initial se mai poate construi doar o sosea cu patru benzi, pe care sa se circule cu viteza redusa. „Nu pot spune ca autostrada va costa cu 50%, 100% sau 200% mai mult.

Cert este ca firmele care au facut studiul de fezabilitate au omis sa ia in calcul viaductele si podurile pe mai multe tronsoane”, a mai adaugat Grecu. Potrivit acestuia, unul dintre viaductele care nu au fost luate in calcul este cel de trei kilometri intre Suplacu de Barcau si Bors si care va costa 60 milioane de euro.

De asemenea, nici viaductele de pe tronsonul 3 B (Mihaiesti – Suplacu de Barcau) nu au fost luate in calcul si urmeaza a fi construite.

Deocamdata, din cele opt tronsoane de autostrada, doar pentru doua tronsoane s-au finalizat studiile tehnice, deci o aproximare a costurilor nu este foarte exacta, dar, pe langa lucrarile neprevazute, reprezentantii CNANDR sustin ca exista si alte clauze ale contractului incheiat in 2003 cu Bechtel care pot afecta costurile finale.

Materiale mai ieftine in acte, mai scumpe la asfaltare Surse din CNADNR sustin ca studiul de fezabilitate indica doar cantitatile aproximative de materiale si solutii tehnice, care sunt trecute la un pret mai mic decat cele care au fost aplicate in practica.

Oricum, toate aceste costuri sunt aproximative, pentru ca proiectele tehnice nu erau inca realizate in 2003, atunci cand s-a semnat contractul cu Bechtel.

Autoritatile vor fi nevoite sa plateasca companiei Bechtel in fiecare an sume corectate cu un coeficient anual de indexare a preturilor unitare, ceea ce ar putea creste considerabil costurile, potrivit surselor citate. La ora actuala se elaboreaza proiecte tehnice pentru tronsoanele Mihaiesti – Suplacu de Barcau si Sighisoara – Targu Mures, care vor fi gata abia in 2009.

integral in Adevarul

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro