Sari direct la conținut

Marea imparteala a fondurilor europene

Curierul National

Desi urmau sa se discute lucruri importante, participantii nu au avut la dispozitie timpul necesar analizarii in detaliu a materialelor aflate pe agenda, acestea fiind primite cu doar trei zile inaintea reuniunii de la Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor.

Practic, vorbim aici despre un viciu de procedura, intrucat nu au fost respectate prevederile legale in acest sens care statueaza faptul ca ordinea de zi a Comitetului de Monitorizare pentru Programul Operational Regional

si materialele ce urmeaza a fi discutate sunt obligatoriu transmise participantilor cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de data stabilita pentru sedinta.

Dar avand in vedere ca, probabil, cei din minister au dorit sa urgenteze lucrurile pentru a mai recupera din intarzieri, viciul procedural poate fi trecut cu vederea.

Printre lucrurile discutate joi, cele mai importante au facut referire la aprobarea criteriilor de selectie a proiectelor finantate prin POR (Axa 2 – imbunatatirea infrastructurii de transport regionale si locale si Axa 3 – Imbunatatirea infrastructurii sociale), aprobarea strategiei de asistenta tehnica si aprobarea alocarilor financiare pe Regiuni de Dezvoltare.

Cum sa imparti 4,4 miliarde de euro la 8?

Punctul 8 pe agenda sedintei Comitetului de Monitorizare al Programului Operational Regional 2007-2013, si anume alocarea financiara pe Regiuni de Dezvoltare, a fost cel mai interesant. Participantii nu au inteles care au fost criteriile prin care cele 4.436,83 de milioane de euro au fost impartite.

De fapt, materialul de fundamentare a fost unul destul de vag, fara sa prezinte un algoritm de alocare.

„Repartizarea fondurilor pe Regiuni de Dezvoltare s-a realizat astfel incat aceasta sa sustina obiectivul Programului Operational Regional privind sprijinirea unei dezvoltari echilibrate a tuturor regiunilor Romaniei, acordand in acest scop prioritate regiunilor si zonelor mai slab dezvoltate, pentru a impiedica cresterea disparitatilor economice si sociale dintre regiuni.

In acest sens, s-a realizat o alocare diferentiata a fondurilor pe Regiuni, in functie de gradul de dezvoltare al acestora, adica invers proportional cu nivelul de dezvoltare al Regiunilor. Pentru masurarea gradului de dezvoltare a regiunilor s-a utilizat Produsul Intern Brut pe locuitor, ajustat cu un coeficient al densitatii populatiei” – se „explica” in material.

Potrivit acestui „algoritm”, Regiunea Nord-Est ar urma sa primeasca 724,09 milioane de euro, Sud-Est – 587,88 milioane de euro, Regiunea Sud – 631,36 de euro, Sud-Vest – 62, 6 milioane de euro, Vest – 458,77 milioane de euro, Nord-Vest – 536,41 milioane de euro, Centru – 483,62 milioane de euro, si Bucuresti-Ilfov -3 93,10 milioane de euro.

Pentru ca lucrurile sa fie si mai „clare”, semnatarii documentului au lasat o marja de manevra.

„Aceste alocari financiare sunt orientative, in sensul ca, pe parcursul implementarii programului, pot suporta modificari, urmare a evaluarilor intermediare realizate, care pot evidentia o slaba capacitate a regiunilor de a absorbi fondurile primite, in cazul anumitor axe si/sau domenii de interventie.

Propunerile de realocare a fondurilor se fac pe baza unor analize temeinice si se aproba de Comitetul de Monitorizare al POR” – se arata in material.

Participantii nu au fost convinsi de justetea alocarilor, desi s-a incercat sa se sugereze ca impartirea banilor s-a facut urmand practicile europene:

„Utilizarea PIB/locuitor este justificata de faptul ca acesta reprezinta cel mai eficient si cel mai utilizat indice in UE pentru exprimarea nivelului de dezvoltare a unei regiuni, fiind utilizat de Comisia Europeana in calculul alocarilor

financiare acordate statelor membre UE. Ajustarea indicatorului cu densitatea populatiei s-a realizat in scopul compensarii si echilibrarii situatiei regiunilor care atrag fluxuri mari de populatie (permanent si temporar) si care suporta zilnic presiunea persoanelor navetiste asupra infrastructurii de transport, urbane, serviciilor, zonelor rezidentiale etc.

Prin urmare, regiunile cu un nivel scazut al PIB/locuitor vor beneficia de o pondere mai mare din fondurile totale ale programului, in timp ce ponderea alocarilor financiare va fi mai mica in cazul regiunilor cu un PIB/locuitor mai mare.

Alocarile financiare ale regiunilor se situeaza intre minimum 8,86% Regiunea Bucuresti-Ilfov si 16,32% Regiunea Nord-Est, evaluata ca fiind cea mai saraca regiune a Uniunii Europene”, s-a sustinut in sedinta Comitetului de Monitorizare al Programului Operational Regional.

Integral in Curierul National

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro