Sari direct la conținut

Aeroportul ”satesc” din Alexeni, un proiect mort din nastere

HotNews.ro

Proiectul Ministerului Transporturilor de construire a unui aeroport in satul ialomitean Alexeni pare, la o prima vedere, o initiativa cel putin indrazneata.

Lipsa aproape completa a infrastructurii de transport, aglomeratia constanta a “portii” Colentina-Voluntari, si mai ales posibilul refuz al companiilor low-cost de a opera pe acest aeroport – toate acestea califica din start proiectul ca fiind unul ratat.

Mai mult, declaratia lui Berceanu vine intr-un moment in care la nivelul ministerului nu a fost efectuat nici macar un studiu de fezabilitate!

Situat la 65 de kilometri de Bucuresti, in apropiere de Urziceni, cel mai scurt drum in acest moment catre Alexeni e traseul Colentina-Voluntari-Afumati-Urziceni-Alexeni.

O varianta de ocolire a zonei Colentina-Voluntari ar fi utilizarea Soselei de Centura, cu iesire in comuna Afumati. Insa, centura Bucurestiului nu reprezinta altceva decat un drum cu doua benzi, pe care traficul devine infernal din cauza miilor de auto-camioane ce o tranziteaza zilnic.

Merita mentionat ca in acest moment, in afara aspectului jalnic al zonei, Colentina a fost declarata de Politia Rutiera din Bucuresti ca fiind cea mai aglomerata sosea.

Date din teren

Sat Alexeni, Judetul Ialomita. Populatie – 2502 persoane. Acces cu trenul din Bucuresti catre gara din Alexeni – inexistent. Evident ca se poate construi o linie directa de transport feroviar.

Insa o alternativa de transport rutier in mod cert trebuie construita de la zero. Drumul Urziceni-Slobozia, de-a lungul caruia se gaseste satul Alexeni, are doua benzi de circulatie – cate una pe sens. O eventuala largire a drumului ar deveni posibila doar prin sufrageriile satenilor.

Cu toate acestea, Alexeni are o pista de decolare/aterizare. Este situata in incinta unei unitati militare dezafectate, ce se intinde pe cateva hectare, intreg ansamblul aflandu-se acum in administrarea Penitenciarului Slobozia – deci sub cea a Ministerului Justitiei.

La Alexeni nimeni nu stie nimic

Anuntul facut de Berceanu a provocat rumoare, in sat toata lumea facand acum calcule. Este adevart insa ca nici mai marii asezarii nu stiau nimic despre acest proiect.

“Pur si simplu am aflat si noi de la televizor. Nu stiu nimic despre asta si nimeni nu a venit aici sa faca masuratori sau ceva”, spune Nicolea Mitache, vice-primarul satului.

“Noi ne-am bucura tare sa se intample asa ceva insa ramane sa vedem”, spune si secretara din primarie.

O mare parte din pamanturile din Alexeni sunt detinute sau sunt luate in arenda de societatea Alcoprod Service, apartinand cetateanului Gelal Lutfi. O alta societate ce detine mari suprafete de teren este S.C Balanta, fostul CAP al satului.

Soarta aeroportului depinde de companiile low-cost

In afara de amenajarea aeroportului, o cantitate imensa de fonduri ar trebui alocata infrastructurii de transport catre aceasta micuta localitate.

Companiile low-cost din vestul Europei opereaza pe aeroporturi secundare, de multe ori aflate la distante similare, insa accesul catre oras se face foarte repede.

Aeroportul Charleroi, aflat la o distanta de 46 de kilometri de Bruxelles, este utilizat de o serie de operatori low-cost, insa transportul catre capitala se face cu linii de autobuz regulate, cu program non-stop, pe autostrada. Drumul pana in Bruxelles nu dureaza mai mult de 30 de minute.

Aeroportul Ciampino, care deserveste cursele catre Roma, se afla la 16 kilometri de capitala Italiei, drumul putand fi parcurs cu metroul sau autobuzul.

Schoenenfeld este aeroportul secundar al Berlinului si de asemenea este cel utilizat de majoritatea operatorilor low-cost. Distanta de 18 kilometri pana la Berlin poate fi parcursa cu ajutorul metroului.

Reprezentantii companiei low-cost Blue Air au declarat pentru HotNews.ro ca deocamdata nu isi fac griji pentru eventuala relocare a activitatilor aeroportului Baneasa la Alexeni.

“Din ce am inteles noi, proiectul ar putea fi finalizat in opt ani de zile. Nu am fost consultati in acest sens, insa nu suntem obligati sa mergem acolo. Avem libertatea de a ne alege aeroporturile pe care sa operam”, spune Florentina Ivan, director de marketing in cadrul companiei.

Aceasta a mai precizat ca practica folosirii aeroporturilor aflate la distante mai mari de oprase e frecventa in vest, insa acolo infrastructura de transport este incomparabil mai buna.

Ministerul Transporturilor – luat prin surprindere de planurile lui Berceanu

In urma solicitarilor HotNews.ro, reprezentantii Ministerului Transporturilor (MT) au admis ca pana in acest moment nu s-a realizat un studiu de fezabilitate privind infiintarea unui aeroport pe locatia fostei baze militare de la Alexeni.

„Decizia finala privind amplasamentul si infiintarea aeroportului va depinde de evolutia traficului low-cost, de interesul transportatorilor low-cost in existenta in apropierea Bucurestiului a unui aeroport dedicat acestui tip de transport, care sa practice tarife corespunzatoare”, se arata in raspunsul oficial oferit de minister dupa doua zile de la solicitare.

Referitor la soarta aeroportului Baneasa, oficialii MT au precizat ca destinatia acestuia nu va fi schimbata, urmand a fi transformat intr-un „City Airport”, conform Programul strategic de dezvoltare aprobat prin HG nr. 329/2002.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro