Sari direct la conținut

Andrei Sebrant, Yandex: Cum a crescut piata rusa de publicitate online cu 40% in 2010

HotNews.ro
Andrei Sebrant, Foto: yandex
Andrei Sebrant, Foto: yandex

„Nu constatam o competitie prea mare pentru banii investitorilor. Concurenta pe pietele internationale se face simtita, pentru noi, preponderent in tari care au apartinut fostei Uniuni Sovietice”, spune, pentru HotNews.ro, Andrei Sebrant, director pentru marketing de produse la Yandex, compania rusa care opereaza cel mai mare motor de cautare din Rusia, Yandex.ru. Yandex a lansat, luna aceasta, o oferta publica initiala pe Nasdaq, prin care a strans 1,3 miliarde de dolari si care este considerata cea mai mare din domeniul tehnologiei, de cand Google s-a listat la bursa in urma cu circa sapte ani.

  • Saptamana trecuta, oferta Yandex – prin care compania a fost evaluata la circa 8 miliarde de dolari – a fost suprasubscrisa, pana la nivelul de 1,43 miliarde de dolari.

Andrei Sebrant nu comenteaza pe marginea ofertei publice initiale, dar arata ca publicitatea online din Rusia – unde Yandex domina pe segmentul motoarelor de cautare, cu 65% din piata, urmat la mare distanta de Google, cu circa 20% – creste rapid, inregistrand un avans de 40% in 2010 fata de anul precedent. Iar cresterea se va mentine ani, conform prognozelor internationale.

  • Andrei Sebrant vorbeste, pentru HotNews.ro, despre motivele pentru care companiile locale de Internet si tehnologie au succes in Rusia si despre cum abordeaza compania alte piete, unde, crede el, „dintre produsele, noastre search-ul are cel mai mare potential”.

Rep.: Care au fost asteptarile Yandex cand a luat decizia unei oferte publice initiale, prin care urmarea sa stranga peste 1 miliard de dolari si prin care a atras 1,3 miliarde de dolari?

Andrei Sebrant: Pentru moment nu pot face comentarii pe aceasta tema.

Rep.: Cum vede Yandex competitia pe piatele internationale si goana dupa banii investitorilor, intre companii mari de Internet de la Rasarit, precum Yandex sau Mail.ru, si gigantii de pe piata motoarelor de cautare si a retelelor sociale din Vest?

A.S.: Sincer vorbind, nu constatam o competitie prea mare pentru banii investitorilor. Concurenta pe pietele internationale se face simtita, pentru noi, preponderent in tari care au apartinut fostei Uniuni Sovietice. In aceste tari – Ucraina, Belarus – companiile rusesti concureaza cu succes cu companiile occidentale. Iar Rusia nu este unica din acest punct de vedere: stim alte exemple in care diverse companii locale din domeniul motoarelor de cautare fac fata cu succes gigantilor globali – de exemplu Naver in Coreea de Sud sau Baidu in China.

Rep.: Care sunt perspectivele pietei de publicitate din Rusia (in ansamblul ei, respectiv pe segmentul motoarelor de cautare)? Si cat de mare, este acum, posibilitatea unei concurente sustinute din partea jucatorilor din afara Rusiei, care nu au dovedit inca ce pot, pe aceasta piata?

A.S.: Piata de publicitate online din Rusia creste rapid, iar recenta criza a reusit doar sa incetineasca foarte putin aceasta crestere, fara ca volumul sa scada. In Rusia, piata de publicitate in ansamblul ei continua sa creasca, iar acelasi lucru este valabil si in cazul Internetului – penetrarea acestuia este inca redusa, raportat la standardele occidentale. Impreuna, aceste lucruri stau la baza cresterii publicitatii online.

Potrivit ACAR (Asociatia Agentiilor de Comunicare din Rusia – n.r.), piata de publicitate online din Rusia a crescut cu 40% in 2010 comparativ cu anul precedent (pana la 940 milioane de dolari – n.r.). ZenithOptimedia estimeaza ca aceasta crestere puternica va continua timp de cel putin cativa ani de acum incolo. Majoritatea jucatorilor de pe piata rusa sunt companii locale de succes, iar singura exceptie notabila este Google cu al sau AdWords. Totusi, potrivit Mindshare Interactive, chiar si pe segmentul publicitatii prin motoare de cautare din Rusia jucatorii locali controleaza peste 75% din piata.

Rep.: Ce planuri are Yandex pentru a-si extinde operatiunile si oferta de produse pe plan international? Si care sunt produsele care au cel mai mare potential sa aiba succes pe alte piete?

A.S.: Operam, deja, pe plan international – in Ucraina, Kazahstan, Belarus. Am invatat mult din concurenta de pe aceste piete si la un moment dat am putea decide sa ne folosim cunostintele si in alte parti. Bineinteles, suntem convinsi ca, dintre produsele noastre, search-ul are cel mai mare potential pentru orice piata.

Rep.: Dincolo de bariera lingvistica, ce anume face ca piata de Internet si tehnologie din Rusia sa functioneze pe alta lungime de unda decat pietele occidentale?

A.S.: Din punct de vedere al marketingului, exista mai multe asemanari decat diferente: oamenii prefera cele mai bune servicii de la cele mai cunoscute branduri. Diferenta este ca, in Rusia, cele mai populare servicii (motoare de cautare, mail, retele sociale) sunt furnizate de branduri locale, iar calitatea acestor servicii este adesea mai buna decat cea a jucatorilor globali.

Principala diferenta este ca, de-a lungul anilor, Rusia a fost capabila sa dezvolte de la zero servicii foarte populare si competitive pentru audienta vorbitoare de limba rusa. Aceste servicii au avut, de asemenea, succes comercial, iar companiile au putut sa genereze suficiente venituri pentru a asigura sustenabilitatea afacerilor lor. Este o situatie neobisnuita pentru multi jucatori globali: sunt foarte putine tari unde companiile globale, majoritatea americane, trebuie sa concureze cu jucatori locali puternici. Acesti jucatori locali au suficient talent pentru a oferit tehnologie si servicii de cea mai buna calitate si sa le imbunatateasca permanent pe ambele. Au, de asemenea, zeci de milioane de clienti loiali.

Pe scurt, Rusia are propriile servicii de internet, dezvoltate si sustenabile – o situatie similara celei din SUA, dar foarte diferita de pietele nationale din tarile europene. Aceasta, deoarece companiile de Internet din Rusia au propriile tehnologii de inalta calitate, pe care le combina cu o intelegere profunda a culturii locale (reflectata in asteptarile, gusturile si nevoile utilizatorilor din Rusia) si cu acces la date locale abundente.

Rep.: SUA au Silicon Valley. Rusia de unde isi trage know-how-ul necesar in materie de Internet si tehnologie?

A.S.: Cu greu s-ar spune ca Silicon Valley este o sursa. Este, mai degraba, un loc unde se concentreaza talent provenind din diverse locuri. In Rusia, sursele sunt similare celor din alte tari: cele mai bune scoli si universitati, traditia in cercetare si inginerie. Din fericire, Rusia are si o traditie indelungata si foarte solida in materie de programare si educatie stiintifica.

Rep.: Ce asteptari are Yandex de la Centrul pentru Inovatie Skolkovo (initiat relativ recent de autoritatile ruse), prezentat oficial drept propriul Silicon Valley al Rusiei?

A.S.: Povestea despre Skolkovo si sprijinul statului si al media pentru inovatie joaca un rol foarte important in conturarea opiniei publice – in a-i face pe oamenii talentati sa fie atrasi de inaltele tehnologii, sa le considere „trendy„. Aceasta atitudine a publicului fata de inovatie este utila pentru toate companiile de inalta tehnologie din Rusia.

Rep.: Multi oameni de afaceri din Rusia isi muta, de cativa ani, o buna parte a afacerilor lor in alte tari. De ce nu se intampla acelasi lucru – sau se intampla mai rar – cu antreprenorii rusi din domeniul Internetului?

A.S.: Dezvoltarea unei companii de Internet care sa aiba succes depinde de resursele umane, de oamenii implicati. Acest tip de afacere trebuie localizata acolo unde traiesc oameni talentati. Multi rusi talentati prefera sa stea unde simt ca le este locul, unde traiesc prietenii lor si unde se simt ca acasa. Yandex se bazeaza pe talente din Rusia – de aceea sediul nostru este in Rusia. Dar angajam talente si in alte parti – de exemplu, avem deja un birou de cercetare si dezvoltare, Yandex Labs, in Silicon Valley.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro