Aproape jumătate dintre românii care au apelat la soluționarea alternativă a problemelor cu băncile nu au făcut cereri conforme
Numărul românilor care au apelat la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) a crescut cu 140% în primele nouă luni, față de perioada similară a anului trecut, până la 1.580, iar dintre aceștia 718 de consumatori de servicii financiare nu au depus la cereri conforme, adică au fost făcute greșit ori nu au avut obiect.
„Numărul cererilor este de 3,2 ori mai mare față de perioada similară a anului trecut. În urma negocierilor purtate cu băncile, 252 de români au găsit o soluție în primele nouă luni ale anului pentru problemele pe care le aveau, prin intermediul CSALB, față de 25 în aceeași perioadă din 2017”, se arată într-un comunicat de presă al Centrului.
În 90% din cazuri, consumatorii și băncile s-au împăcat.
Potrivit CSALB, din totalul dosarelor soluționate în primele nouă luni, 90% au fost încheiate cu hotărâre, adică soluția propusă de conciliator a fost acceptată de ambele părți și doar 10% prin încheiere, adică cel puțin una dintre părți nu a acceptat soluția propusă. Restul dosarelor constituite se află în faza de analiză.
„Spre exemplu, în luna iunie, un consumator din Dolj a cerut băncii micșorarea ratei lunare și a perioadei de rambursare. A obținut ștergerea integrală a datoriei de 20.000 Euro și închiderea creditului”, menționează centrul.
CSALB este o entitate europeană, înființată după transpunerea în legislația românească a Directivei 11/2013 a Comisiei Europene. CSALB funcționează în sprijinul consumatorilor, iar românii care întâmpină probleme cu băncile pot apela gratuit la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar, termenul de soluţionare fiind de 90 de zile.
Consumatorii pot apela la CSALB pentru probleme diverse: dacă au popriri asupra sumelor exceptate de la executare; situaţii legate de bani alocați prin programe finanțate din fonduri europene; plăți eronate sau probleme cu transferurile bancare; desființări de depozite înainte de scadență sau alte probleme legate de depozitele bancare; situaţii referitoare la asigurări financiar-bancare sau la cardurile de credit.