Asigurătorii și brokerii cer Guvernului să nu continue plafonarea prețurilor RCA și în 2024: Va crește riscul ieșirii altor jucători din piață
În plină schimbare a conducerii ASF, asigurătorii și brokerii de asigurare solicită Guvernului să nu prelungească plafonarea prețurilor RCA și în 2024, atenționând că o astfel de măsură ar pune o presiune uriașă pe asigurătorii din piață, care ar crește riscul ieșirii altor jucători, după falimentul Euroins.
În contextul falimentului Euroins, fostul lider RCA cu peste 2,8 milioane de asigurați, Guvernul Ciucă a plafonat tarifele RCA începând cu 11 aprilie 2023, la nivelul celor din 28 februarie 2023. Plafonarea prețurilor RCA a fost continuată de Guvernul Ciolacu până la finalul acestui an.
În plină schimbare a conducerii ASF și la doar câteva zile până la sfârșitul anului, Uniunile care reprezintă asigurătorii și brokerii de asigurări au reacționat cerând Guvernului să nu prelungească plafonarea tarifelor RCA și în 2024.
UNSAR: Continuarea plafonării crește riscul ieșirii altor jucători din piață
Uniunea Națională a Societăților de Asigurare (UNSAR) a atenționat marți că prelungirea înghețării tarifelor RCA este departe de a fi un „medicament minune” și că unii jucători din piață vor fi afectați dacă va continua și în 2024.
- „Prețul polițelor RCA este influențat de numărul mare de accidente, de despăgubirile disproporționate și nu întotdeauna corect prezentate, de unde decurg o serie de factori ce pot fi soluționați inclusiv prin demersurile legislative promise de Guvern în contextul plafonării. Însă dialogul trebuie să fie unul tehnic și nu unul populist.
- De altfel, dacă ne uităm în istorie, industria de asigurări a vorbit în nenumărate ocazii despre măsurile care trebuie luate pentru a nu mai fi repetat trecutul. La momentul primei prelungiri a înghețării tarifelor polițelor RCA, în luna septembrie 2023, am atras atenția asupra consecințelor negative ale unei asemenea decizii și continuăm să susținem aceleași argumente.
- Pentru înghețarea tarifelor de primă s-a invocat situația excepțională ca urmare a falimentelor și nevoia de preluare de către celelalte companii de asigurări a unui portofoliu semnificativ de clienți. Printr-un efort semnificativ, piața de asigurări a reușit să absoarbă acest șoc. Însă, pentru acest lucru, companiile de asigurări au avut nevoie de capital, fie consumând din cel existent, fie cerând bani către acționari.
- Continuarea plafonării pune o presiune uriașă pe asiguratorii din piață, ce crește riscul ieșirii altor jucători, dintr-o piață care are oricum doar 6 companii autorizate și reglementate în România prezente și încă 2 care activează în baza pașaportului european.
- Este evident, așadar, că orice potențială ieșire din piață va genera o presiune suplimentară asupra restului jucătorilor, creându-se un efect de domino.”, a declarat Alexandru Ciucan, directorul general al UNSAR.
Uniunea asigurătorilor invocă apoi și alte motive care au generat creșterea costurilor și care fac greu de suportat continuarea plafonării RCA:
- Tarifele au fost înghețate începând cu 11 aprilie 2023, la nivelul celor din 28 februarie 2023. Aceasta nu implică că la acea dată toate companiile aveau tarife actualizate la nivelul curent al daunelor.
- Inflația, estimată la aproximativ 10% în 2023, influențează direct despăgubirile plătite, în timp ce primele la polițele RCA rămân înghețate la nivelul din februarie 2023. Mai mult, dauna medie în trimestrul trei al acestui an a crescut cu circa 12% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în contextul în care despăgubirile nu au fost și ele plafonate. Nu știm ce altă industrie se mai află într-o situație similară.
- Asigurătorii plătesc taxe și contribuții în creștere, de la 6,6% pentru RCA în 2021, la circa 13% în 2023.
- Contribuția asigurătorilor la FGA a crescut de la 1% în 2021, la 7% în 2023, reprezentând o povară financiară semnificativă – bani ce sunt alimentați de către asigurători din valoarea polițelor plătite de toți asigurații pe toate tipurile de asigurări generale, nu doar RCA. Nu se știe când vor fi recuperate aceste sume și care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflația și pierderea de dobândă.”, subliniază Uniunea asigurătorilor.
Asigurătorii cer Guvernului să-și respecte promisiunea schimbării legii RCA
UNSAR cere Guvernului să-și respecte promisiunea de a schimba profund legislația RCA, așa cum a anunțat fostul premier liberal Nicolae Ciucă, după ce a decis plafonarea tarifelor RCA.
- „Avem însă nevoie de o schimbare profundă a legislației RCA – așa cum Guvernul a promis anul acesta. Este o necesitate pe care asigurătorii o susțin de ani de zile. Actuala lege și-a demonstrat limitele de atâtea ori, iar măsurile provizorii, așa cum este cea de înghețare a tarifelor RCA, nu fac decât să ascundă problemele sub preș.
- Soluțiile optime vin mereu în baza dialogului. Și avem soluții. Schimbarea ține de noi toți: clienți, șoferi, autorități, asigurători și distribuitori. Fiecare dintre noi avem un rol și nimeni nu poate rezolva de unul singur situația în care ne aflăm. Industria de asigurări e pregătită să ofere tot sprijinul tehnic pentru modificarea actualei legi RCA și pentru a rezolva problema în amonte, nu la vărsarea râului. Trebuie lucrat la cauze, nu la efecte.”, spune UNSAR.
Brokerii de asigurare: Clienții și piața au nevoie de noi jucători RCA, nu de plafonare
O reacție similară a venit marți și din partea Uniunii Naționale a societăților de intermediere în asigurări (UNSICAR) care a avertizat că menținerea plafonării prețurilor RCA va contribui și mai mult la restrângerea concurenței și va intârzia intrarea de noi jucători în această piață.
Brokerii în asigurări subliniază că tarifele RCA sunt plafonate de peste 9 luni și susțin că piața de profil a reușit să absoarbă șocul provocat de retragerea autorizației de funcționare a Euroins România.
- “Problema fundamentală a pieței locale de asigurări RCA este numărul redus de jucători de profil și, implicit, concurența insuficientă pe acest segment de piață, situație evidențiată și de raportul anual ASF privind industria asigurărilor în anul 2022, în care se menționează că primele trei societăți pe piața RCA aveau o cotă cumulată de 72%”, a declarat Dorel Duță, președintele UNSICAR.
Efectele negative ale adoptării HG nr. 298/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime au fost resimțite din plin de către întreaga piață de asigurări, în general, și de către piața de distribuție de asigurări, în special, aceștia din urmă suferind pierderi financiare importante.
UNSICAR consideră că viitoarea conducere ASF ar trebui să aibă în vedere și să pună în aplicare măsuri care să urmărească și să favorizeze intrarea de noi jucători serioși pe segmentul asigurărilor RCA și nu numai. Stabilitatea și predictibilitatea acestei piețe sunt cele mai importante elemente pe care un potențial nou jucator le va avea în vedere atunci cand va lua decizia de a intra intr-o piață nouă.
- “O posibilă măsură ar fi simplificarea procedurilor de autorizare și reducerea la cel mult șase luni a duratei procesului de autorizare pentru companiile interesate să investească în piața de asigurări din România”, a afirmat președintele UNSICAR.
Acesta amintește că societățile de brokeraj au intermediat în anul 2022 aproape 76% din volumul primelor subscrise de asigurători și că în urmă cu peste 15 ani, pe piața RCA din România erau prezente peste 15 companii de profil, în timp ce la finele anului 2022 erau activi doar 9 jucători, dintre care doi sunt din afara țării.
- „Reducerea numărului de ofertanți a diminuat dispersia riscurilor preluate în asigurare de către companiile de profil, cu impact asupra tarifelor RCA”, a mai spus președintele UNSICAR, Dorel Duță.
Noile tarife de referință RCA: Ce șoferi ar putea plăti mai mult și care mai puțin în următoarele 6 luni
Noile tarife de referință RCA, un reper pentru consumatori în privința prețurilor finale la asigurările auto în următoarele 6 luni, au fost publicate de ASF, iar vestea bună este că nu mai sunt creșterile majore din anii anteriori.
Față de tarifele din primăvară, cea mai mare creștere este acum la tineri cu vârste sub 30 de ani care conduc mașini cu putere mică, în timp ce scăderi ușoare se constată la șoferii cu vârste între 31-50 de ani care conduc mașini puternice sau electrice.