Sari direct la conținut

Autostrada Comarnic – Brasov, "proiect de maxima prioritate pentru Guvern" in draftul scrisorii de intentie catre FMI

HotNews.ro
Traseul orientativ al autostrazii Comarnic - Brasov, Foto: Hotnews
Traseul orientativ al autostrazii Comarnic - Brasov, Foto: Hotnews

Autostrada Comarnic – Brasov este considerat un „proiect de maxima prioritate pentru Guvern”, potrivit draftului scrisorii de intentie catre FMI obtinut de HotNews.ro. Potrivit acestui document, pentru a acoperi „riscurile potentiale pentru buget”, Guvernul a alocat 400 de milioane de lei pe 2014 si 1,2 miliarde de lei pe anul 2015. „In eventualitatea in care ajungem la incheierea financiara a PPP-ului, iar Eurostat nu decide in anul 2014 ca acesta este un proiect extrabugetar, suma alocata va fi utilizata pentru diminuarea deficitului cash”, se arata in documentul draft.

„Consideram proiectul autostrazii Comarnic – brasov ca proiect de maxima prioritate pentru Guvern. Suntem determinati sa realizam acest proiect cu cele mai mici costuri si intr-o maniera sustenabila din punct de vedere fiscal. Am asigurat o alocare bugetara care sa acopere riscurile potentiale pentru buget aferente acestui proiect. Pentru anii 2014 si 2015, aceasta alocare va fi in suma de 400 milioane RON si, respectiv 1.200 milioane RON. In eventualitatea in care ajungem la incheierea financiara a PPP-ului, iar Eurostat nu decide in anul 2014 ca acesta este un proiect extrabugetar, suma alocata va fi utilizata pentru diminuarea deficitului cash”, se arata intr-un draft al scrisorii de intentie care va fi convenita de Guvern cu FMI, document obtinut de HotNews.ro.

„Aceasta se va include ca prevedere in legea bugetului intelegem ca finantatori multilaterali precum BEI, CFI si BERD, se vor implica in proiect doar daca structura acordului de concesionare si aranjamentele propuse pentru implementarea proiectului indeplinesc cerintele lor. Acest lucru va permite finantatorilor multilaterali sa demareze, impreuna cu sponsorii si autoritatea de atribuire, intr-un proces de due diligence in vederea solicitarii aprobarii din partea organismelor proprii de conducere. Procesul de due diligence va avea scopul de a confirme faptul ca proiectul este corespunzator si viabil sub aspect economic, tehnic, de mediu, financiar si din punctul de vedere al achizitiilor, precum si faptul ca acesta indeplineste standardele finantatorilor multilaterali dar si toate prevederile relevante continute in Directivele Uniunii Europene”, se mai arata in draftul scrisorii de intentie catre FMI obtinut de HotNews.ro.

Mentionam ca varianta finala si oficiala ar putea contine modificari fata de informatiile din documentul draft.

Autostrada Comarnic – Brasov – gata in 2017, nu 2016.Taxa va fi de 7 lei

Pe 16 ianuarie, premierul Ponta si ministrul Dan Sova au prezentat detaliile si calendarul proiectului de concesiune autostrada Comarnic – Brasov, dupa ce la finele lunii decembrie Guvernul a selectat consortiul Vinci-Strabag-Aktor pentru a realiza proiectul de autostrada.

Potrivit lui Victor Ponta, contractul de concesiune se va semna in luna aprilie, moment la care este asteptat si debutul lucrarilor, iar autostrada ar urma sa fie gata cel tarziu in 2017.

Autostrada va fi mai scurta fata de ce se stia pana acum – 53 de kilometri in loc de 58, insa cu 7 km de drum de legatura, iar costul va fi de 1,8 miliarde de euro, fata de 1,2 miliarde estimarea initiala.

Taxa pentru folosirea autostrazii va fi initial de 7 lei, iar statul va fi cel care va incasa banii. Din 2017, in fiecare luna, statul roman se angajeaza sa plateasca peste 3,1 milioane de euro constructorului, insa cifrele si sumele anuntate de autoritati nu prezinta intreg aranjamentul financiar, iar costul final al autostrazii ar putea fi chiar triplu.

Costul autostrazii a crescut de la 1,2 mld euro la 1,8 mld euro. Cat vom plati de fapt

Ponta a anuntat ca cei aproape 60 de km de autostrada vor costa circa 1,8 miliarde de euro, mai mult fata de estimarea initiala de 1,2 miliarde de euro, in timp ce Dan Sova a precizat ca intreg proiectul este finantat integral de catre banci si ca, pana nu este gata autostrada, constructorul nu vede nici un ban de la stat.

„Acest proiect se finanteaza integral de catre banci. Deci, orice cost este verificat de catre finantator. Cei 28 milioane de euro pentru fiecare kilometru sunt cu sapte milioane de euro mai putin fata de cat se negociase in 2011. Avem aproape 1,5 miliarde euro constructie, restul pana la 1,8 miliarde sunt cheltuieli de proiectare, management, consultanta etc. In proiectul initial de constructie existau 58 de kilometri, iar noi am fost nevoiti sa schimbam putin traseul autostrazii pentru a scadea pretul. (n.r. 53 km de autostrada si 7 km de drum de legatura cu Centura Brasovului si cu DN1, inainte de Comarnici, acolo udne traficul se desfasoara pe 2X2)”, a precizat Dan Sova.

Cu alte cuvinte, asocierea Vinci-Strabag-Aktor va accesa banii necesari costructiei prin credite de la banci, ceea ce insemna ca la finalul perioadei de concesiune, dupa cei 29 de ani, daca adaugam si dobanzile aferente, costul final ar putea ajunge sa fie chiar triplu, adica circa 5 miliarde de euro. Pentru aceste detalii autoritatile nu au oferit prea multe informatii.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro