Sari direct la conținut

Avalanșa de la cabana Capra: Poate primi despăgubiri șoferul unei mașini avariate, dar asigurate CASCO, deși a încălcat legea? Ce spun ASF și asigurătorii

HotNews.ro
Cabana Capra, Foto: Inquam Photos / Catalin Caciuc
Cabana Capra, Foto: Inquam Photos / Catalin Caciuc

​În timp ce Poliția a deschis un dosar penal și îi caută pe șoferii mașinilor avariate în urma avalanșei de la cabana Capra din județul Arges, la care au ajuns pe un drum închis circulației publice, am vrut să știm dacă proprietarul unei mașini asigurate CASCO ar mai primi despăgubire în acest caz. Unii ar putea, alții nu, în funcție de contractul de asigurare, spun ASF și asigurătorii.

ASF: Dacă accesul pe un drum închis circulației publice nu este la excluderi, asigurătorul va fi obligat să acopere daunele

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care supraveghează piața asigurărilor, spune că asigurarea CASCO este un produs facultativ și nu are posibilitatea legală de a interveni, condițiile contractuale fiind stabilite de asigurători, eventual în urma discuțiilor cu clientul asigurat.

  • „Acoperirea riscurilor diferă de la un asigurător la altul și chiar la același asigurător pot exista mai multe feluri de contracte CASCO cu acoperiri suplimentare.
  • De exemplu, un contract standard poate să nu acopere aspirația apei în motor, însă pe baza unei prime suplimentare și în baza unor condiții speciale suplimentare acest risc poate fi acoperit. La fel și în alte situații.
  • Ca atare, pentru a vedea ce riscuri sunt acoperite în situația descrisă de dumneavoastră, ar trebui văzut dacă vehiculele respective sunt asigurate CASCO și dacă da, trebuie văzut ce anume conțin aceste contracte la excluderi.
  • Dacă situația descrisă (acces pe un drum închis circulației publice) nu este la excluderi speciale sau dacă nu se încadrează la o altă excludere generală, asigurătorul va fi obligat să acopere daunele.
  • Așadar, totul depinde de riscurile acoperite prevăzute în contract și de excluderi, iar o precizare asupra acoperirii sau respingerii daunelor nu poate fi făcută decât după ce se analizează contractele de asigurare CASCO (dacă acestea există).
  • Poate apărea inclusiv situația în care contractul unui asigurat acoperă situația respectivă, iar contractul altuia nu o acoperă. Deci totul depinde de condițiile contractuale ale fiecărui asigurat.”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii ASF.

Allianz-Tiriac: Asigurarea poate acoperi și pagubele produse în parcarea în care s-a produs avalanșa, înainte sau după introducerea interdicțiilor legale

Ce spun firmele de asigurări? HotNews.ro a trimis solicitări principalilor asigurători auto, iar răspunsurile oferite de unii dintre aceștia arată că într-adevăr totul depinde strict de condițiile din contractul de asigurare CASCO.

Allianz-Țiriac Asigurări, a doua mare companie de asigurări din România, după Groupama, cu o cotă de piață 19,24% pe piața asigurărilor generale (inclusiv RCA și CASCO), spune că asigurările sale auto pot acoperi și astfel de situații.

  • „Pachetul de asigurare auto complet (CASCO și RCA) oferit de Allianz-Țiriac acoperă o gamă amplă de riscuri care pot produce daune autoturismelor, de la avariile cauzate de fenomene naturale, precum furtună, avalanșă sau grindină, până la avariile produse în trafic sau cele produse în parcare, cu autor necunoscut.
  • Asigurarea se poate activa, în funcție de tipul de produs al asiguratului, și în cazul menționat, avarii provocate de avalanșă. De asemenea, asigurarea Allianz-Țiriac poate acoperi și pagubele produse în parcarea în care s-a produs avalanșa, înainte sau după introducerea interdicțiilor legale. Riscul de avalanșă este inclus în contractul de asigurare Allianz-Țiriac, iar în cazul de față compania va aplica strict prevederile contractului de asigurare.
  • Ca principiu, asigurarea este menită să protejeze patrimoniul asiguratului de situații neprevăzute, responsabilitatea pentru eventuale încălcări ale unor reglementări legale este a asiguratului care, în situația în care este dovedit vinovat, este sancționat, conform legislației în vigoare. Altfel spus, asigurarea nu îl derobează de responsabilitate pe asigurat.
  • Asiguratorul nu se poate substitui autorităților statului – dacă există o culpă, acesta este sau va fi sancționat corespunzător de autoritățile competente. Spre exemplu, în funcție de caz, poliția ridică permisul de conducere sau aplica amenzi contravenționale, judecătorul hotărăște o condamnare conform legii, etc.”, au explicat oficialii Allianz-Țiriac Asigurări.

Omniasig: În schimbul plății unei prime suplimentare, se pot acorda despăgubiri pentru avarii produse în afara drumurilor publice

Și Omniasig VIG, al patrulea mare jucător pe segmentul asigurărilor generale (cotă de piață de 15,30%) spune că produsele CASCO pot asigura despăgubiri și pentru avarii produse mașinilor în cazul utilizării acestora în afara drumurilor publice, respectiv pe drumuri sau sectoare de drum de utilitate privată.

  • „De regulă, o polita CASCO ofera acoperire standard pentru evenimente produse in timpul utilizarii vehiculului pe drumurile publice. În același timp, de exemplu, Omniasig include în condițiile unei polițe CASCO, o clauză adițională, prin care ofera acoperire suplimentară pentru avarii produse autovehiculului în cazul circulaţiei în afara drumurilor publice, în schimbul plăţii unei prime suplimentare.
  • Astfel, în baza acestei clauze suplimentare, Omniasig acordă despăgubiri, în limita sumelor asigurate mentionate în poliţă, pentru avariile produse autovehiculului în cazul utilizării în afara drumurilor publice, respectiv pe drumuri sau sectoare de drum de utilitate privată.”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii Omniasig.

Referitor la acordarea sau nu a despăgubirilor în baza unei polițe CASCO pentru mașinile avariate de această avalanșă, oficialii Omniasig subliniază că este vorba despre un contract facultativ care reprezintă un raport juridic asigurat–asigurator.

  • „Astfel, plata despăgubirilor este condiționată de acoperirile existente în polița încheiată. O excludere specifică aplicabilă unei situații precum cea de față ar atrage după sine respingerea dosarului de daună”, spune asigurătorul.

Dosar penal după avalanșele de la Cabana Capra / Poliția îi caută încă pe turiștii care au urcat acolo cu mașinile, deși drumul e închis

Poliția Argeș a anunțat marți că a deschis un dosar penal pentru înșelăciune după ce peste 70 de persoane au rămas blocate la Cabana Capra de pe Transfăgărăşan după producerea unor avalanșe, turiştii ajungând acolo pe un sector de drum închis circulaţiei.

Conform datelor transmise anterior de IPJ Argeş, Transfăgărășanul este închis traficului de la kilometrul 104, încă din 30 octombrie 2022, acest aspect fiind semnalizat prin indicatoare de-a lungul DN 7C, dar şi prin indicator şi barieră la kilometrul 104. Deși drumul spre Cabana Capra era închis circulației, în momentul avalanșei de sâmbătă seară la cabană se aflau 72 de persoane – 57 de turiști și 15 angajați ai complexului.

Mașinile turiștilor, în continuare blocate în zăpadă la Cabana Capra

Marți, Poliția Argeș a anunțat că poliţiştii Secţiei de Poliţie Rurală Albeştii de Argeş fac cercetări într-un dosar penal aflat sub supravegherea Parchetului Judecătoriei Curtea de Argeş, pentru infracțiunea de înşelăciune.

De asemenea, poliţiştii spun că se fac verificări pentru identificarea şoferilor mașinilor care au fost avariate în urma avalanşei.

  • „Până în prezent, a fost stabilită identitatea persoanelor care s-au aflat la unitatea de cazare turistică şi au fost identificate 14 autovehicule, însă până la emiterea prezentei comunicări nu a fost posibilă extragerea acestora, pentru constatarea avariilor şi întocmirea documentelor legale”, arată sursa citată.

Conform legii, termenul pentru sancţionarea șoferilor este de şase luni. Şoferii care au intrat pe drumul închis riscă să aibă permisele suspendate pentru 60 de zile şi pot primi amenzi cuprinse între 870 şi 1160 de lei, respectiv 6-8 puncte de penalizare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro