Sari direct la conținut

Bonificațiile pentru plata taxelor și Turul Franței sau "lanterna roșie în goana după tricoul galben"

Deloitte Romania
Monica Tariuc, Foto: Deloitte Romania
Monica Tariuc, Foto: Deloitte Romania

​Fiscalitatea românească și cunoscuta cursă Turul Franței au, mai nou, un numitor comun: bonificațiile. Cuvântul provenit din franțuzescul „bonification” face referire la avantajul acordat primilor clasați pe etape, reprezentând în fapt scăderea unor minute sau secunde din timpul realizat.

În înțeles fiscal, bonificația este o sumă de bani care compensează o daună sau reprezintă o reducere. Sau, în cazul bonificațiilor acordate pentru plata în avans a obligațiilor, ambele întrucât bonificația pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) datorată pentru perioada 2014-2017 pare a compensa și emiterea cu întârziere a deciziilor de impunere.

Nu îmi propun să intru în detalii, însă un sumar legislativ este necesar:

Bonificația de 5% se acordă pentru:

Impozitul pe venit aferent anului 2017 dacă:

– declarația este depusă on-line până la 31 iulie 2018;

– plata este efectuată integral până la 15 martie 2019.

Impozitul pe venit estimat pentru anul 2018 dacă:

– este plătit integral până la 15 decembrie 2018.

Bonificația de 10% se acordă pentru:

Impozitul pe venit și contribuția de asigurări sociale (CAS) datorate pentru 2016-2017 dacă:

– plătită integral până la 15 decembrie 2018 (termenul legal fiind 30 iunie 2019)

Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) datorată pentru 2014-2017 dacă:

– plătită integral până la 31 martie 2019 (termenul legal fiind 30 iunie 2019).

Dacă ne uităm la procente, termene și intervale de timp, observăm că există:

• 2 reduceri procentuale diferite;

• 4 tipuri de obligații fiscale;

• 4 intervale de timp diferite;

• 5 ani acoperiți;

• 4 termene pentru obținere bonificație.

Chiar consultant fiscal fiind, tot a trebuit să îmi notez datele de mână în agenda, într-un tabel, ca să pot urmări ce anume trebuie să fac pentru a obține bonificația. Am fi putut avea, cred, ceva mai simplu, dar nici Turul Franței nu ar fi fost la fel de frumos dacă s-ar fi ținut pe o autostradă, fie ea și din Franța.

O precizare importantă este că sistemul de bonificații nu se aplică veniturilor salariale sau asimilate salariilor (singura sursă de venit a majorității românilor activi), ci veniturilor cu obligație de raportare anuală prin intermediul declarației unice de venit (de exemplu venituri din activități independente, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, venituri din alte surse etc).

Bonificațiile acordate pentru CASS

Nu voi detalia sistemul de bonificații general, aplicabil pentru veniturile obținute începând cu anul 2018, pentru că mi se pare mai interesantă decizia de a acorda bonificația pentru CASS datorate pentru perioada 2014-2017 pentru care autoritățile și-au și asumat un termen nou de emitere a deciziilor de impunere finale: 30 octombrie 2018.

Teoretic, termenul pentru 2014 ar fi fost 2015, dar fără bonificație. Așadar, trei ani mai târziu și cu 10% mai puțin, sună bine. Mă întreb cum s-ar aplica în oglindă o măsură fiscală de acest fel.

Dacă eu, contribuabil, aș fi întârziat cu plata trei ani, dobânzile și penalitățile de întârziere s-ar fi ridicat undeva la 33% din suma datorată, dar ce e în mână nu e minciună și 10% este mai mare decât 0.

Oricum sistemul de bonificații este menit să încurajeze depunerea online a declarațiilor și plata în avans și este, prin urmare, binevenit. Mai trebuie lucrat însă la informarea contribuabililor și la asistența acestora pentru completarea și depunerea declarațiilor fiscale. O statistică privind persoanele fizice care au obținut bonificația ar fi interesantă în viitorul apropiat. Estimez o rată redusă, nu doar din cauza dezinteresului contribuabilului, ci mai ales a lipsei de comunicare eficientă și transparentă.

Un articol semnat de Monica Țariuc – Senior Manager, Deloitte România

ARHIVĂ COMENTARII