Bucurestiul nu va avea piste noi de biciclete nici in 2016, dar acum stim viitoarele trasee din Capitala
Bucurestiul nu va avea nici in acest an cei 100 de km de piste pentru biciclete, dar macar stim traseele. Si asta desi Ministerul Mediului a dat inca din 2014 suma de 10 milioane de euro pentru realizarea lor. Municipalitatea actualizeaza acum studiul de fezabilitate, urmeaza licitatia pentru proiectare si executie, care poate dura intre cateva luni si un an, in functie de contestatii. Totusi, primarul interimar al Capitalei, Razvan Sava, spune ca macar s-a hotarat pe unde vor fi trasate pistele. Acestea vor fi facute pe marile bulevarde din Bucuresti, astel incat sa lege principalele intrari in oras de centru. In plus, in zona centrala, se va face un traseu care va porni de la Parcul Icoanei si va ajunge pana la Piata de Flori, pe stradute pitoresti din Bucurestiul vechi.
„Anul trecut in decembrie s-a semnat conventia cu Ministerul Mediului pentru accesarea celor 10 milioane de euro pentru realizarea a 100 km piste pentru biciclete (n.r. -banii s-au alocat prima oara in 2014). Acum suntem in faza de reactualizare a indicatorilor tehnico-economici din studiul de fezabilitate, astfel incat sa putem face o licitatie pentru realizarea pistelor. Dorim corelarea acestor piste cu cele prevazute in Planul de Mobilitate Urbana Durabila si in Planul Integrat de Dezvoltare Urbana. Nu vom merge cu acele gaselnite ale administratiei Oprescu, unde s-au trasat toate trotuarele numai cu piste de biciclete, cu o simpla vopsea. Se vor face asa cum ni s-a recomandat de catre Politia Rutiera, pe carosabil, si sa fie sigure”, a declarat Razvan Sava, primarul interimar al Capitalei, intr-un interviu acordat HotNews.ro la inceputul acestei saptamani.
Prin Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti-Ilfov se propune realizarea unei retele de 250 km piste de biciclete, cu 12 proiecte prioritare de 60km, ce urmeaza a fi implementate pe termen scurt. Valoarea totala estimativa pentru cei 250 km de piste pentru biciclete este de 50 milioane euro.
Traseele prioritare de 60 km sunt:
1. Calea Victoriei: Calea Victoriei – Splaiul Independentei (0.6 km)
2. Ride through Bucharest: Piata Unirii – Piata Victoriei (3.3 km)
3. Ride to Shop: Piata Victoriei – Btneasa (6.5 km)
4. Ride to Leisure: Piata Unirii – Mihai Bravu (3 km)
5. Ride to School: Universitate – Doamna Ghica (6 km)
6. Ride to Office: Doamna Ghica – Pipera (6.3 km)
7. Along the Dtmbovita: Sos. Virtutii – Piata Unirii (5.6 km)
8. Ride East: Piata Unirii – 1 Decembrie (6 km)
9. Ride to Rail: Basarab – Piata Romana (2.4 km)
10. City Center to Smart City I: Piata Unirii – Sos. Alexandriei (5.2 km)
11. City Center to Smart City II: Sos. Alexandriei – Magurele (6.2 km)
12. Bucharest to Ilfov: Ring Road – Voluntari – Doamna Ghica (7 km)
Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti-Ilfov nu a fost inca aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, insa autoritatile promit ca acest lucru se va intampla in urmatoarele luni.
Planul Integrat de Dezvoltare Urbana a fost aprobat recent de Consiliul General al Municipiului Bucuresti si propune realizarea unui traseu cu prioritate pentru pietoni si biciclisti. In total, prin PIDU vor fi create piste pentru biciclisti cu o lungime de 42 km. Traseul pietonal si pentru biciclisti va pleca de la Parcul Icoanei, va trece prin Piata Lahovari, str. George Enescu, Strada Brezoianu, un pod nou peste Dambovita, Parcul Izvor, bd. Unirii, Piata Constitutiei si va ajunge la Piata de Flori.
In prezent, Bucurestiul are circa 7 km de piste pentru biciclete. Si asta desi in perioada 2008 si 2010 Primaria Capitalei a platit 11 milioane de euro pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. Acestea au fost amenajate pe trotuar, prin vopsirea asfaltului, insa fara ca bordurile sa fie aduse la nivel si avand tot felul de obstacole pe traseu (chioscuri de ziare, florarii, stalpi, pomi, tomberoane), iar Politia Rutiera le-a inchis pentru ca nu erau sigure.
Cei 7 km de piste pentru biciclete sunt pe: pe bd. Liviu Rebreanu (1,67 km), str. Buzesti (1,24 km), Bulevardul Aviatorilor (2,11 km ), bd. Prezan (0,5 km) str. Constantin Marinescu (0,45 km), Calea Victoriei si Buzesti (cu mentiunea ca deseori pista e blocata de masini parcate, stalpisorii de pe margine au fost scosi, iar marcajele au inceput sa se stearga).
In 2015 au avut loc doua mari proteste ale biciclistilor, acestia cerand municipalitatii sa faca piste pentru biciclete. La marsul biciclistilor intitulat „Vrem un oras pentru oameni”, ce a avut loc pe 25 aprilie 2015, au participat circa 8000 de persoane, potrivit organizatorilor.
Si pe 4 iulie 2015 la marsul intitulat „Fara BordURA” au participat circa 350 de persoane, cerand autoritatilor sa elibereze trotuarele de masini si sa faca piste pentru biciclete.
Cum a aruncat Primaria Capitalei pe fereastra 11 milioane de euro, pe vechile piste
Primaria Capitalei, prin Administratia Strazilor, a platit 11 milioane de euro in 2008 si 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. In 2012, Politia Rutiera a inchis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece erau nefunctionale.
In 2011 insa, cu aproape un an inainte sa inchida pistele, Politia Rutiera a cerut Administratiei Strazilor sa remedieze aceste erori.
Cu toate acestea, in acest interval de timp Administratia Strazilor nu a facut nimic. Acum, institutia sustine ca pistele au iesit din garantie si firmele care au incasat cele 11 milioane de euro numai au nicio obligatie. „Pistele pentru biciclisti au fost desfiintate dupa ce au iesit din garantia oferita de firma care le-a construit”, a raspuns Administratia Strazilor sec.
In 2008, potrivit informatiilor furnizate de Administratia Strazilor, s-au realizat circa 60 de km de pista pentru biciclete.
Strazile pe care s-au realizat pistele sunt: Bd. Libertatii – Piata Constitutiei – Bd. Unirii – Piata Alba Iulia – Bd. Decebal -Piata Muncii; Bd. Cantemir – Bd. Tineretului – Calea Vacaresti; Bd. Constantin Prezan – Bd. Aviatorilor; Piata Presei Libere – Campus Agronomie – Bd Kiseleff – Bd. Lascar Catargiu – Piata Romana; Bd. Basarabia – Str. Bucovina; Bd. Iuliu Maniu -Bd. Geniului – Str. Bagdasar -Str. Gh. Marinescu – Sos. Colentina – Splaiul Independentei; Splaiul Independentei – Bd. Kogalniceanu – Bd. Elisabeta – Bd. Sincai – Splaiul Unirii – Bd. Bravu – Calea Vacaresti; Str. Campia Libertatii – Bd. Baba Novac – Bd. Brancusi; Bd. N. Grigorescu -Bd. Rebreanu; Bd. L. Rebreanu – Bd. N. Grigorescu – Bd. Camil Ressu.
Realizarea acestora a costat 5 milioane de lei, echivalentul a circa 1 milion de euro. Firma care le-a construit se numeste Marcatin, iar cea care le-a proiectat Global Service. Aceste piste nu au fost semaforizate.
In 2010, potrivit raspunsului dat de Administratia Strazilor la solicitarea HotNews.ro, s-au realizat 68 de km de piste pentru biciclete. Pistele s-au trasat pe strazile: Calea Plevnei, Piata Charles de Gaulle, Bucurestii Noi, Viilor, Serban Voda, Odoarei, Valea Oltului, Soseaua Petricani, Valea Ialomitei, Valea Argesului, Ghencea, Mihai Bravu, Drumul Sarii, Polografiei, Timisoara, Drumul Taberei, Brasov, Constantin Prezan, Unirii, Oltenitei, 13 Septembrie, Sibiu, 1 Mai, Calea Dorobanti, Iancu de Hunedoara, Stefan cel Mare, Bucuresti – Ploiesti, Piata Presei, Aviatorilor, Theodor Pallady, Fantana Miorita si bd. Tudor Vladimirescu.
Amenajarea acestor piste a costat 50 de milioane de lei – circa 10 milioane de euro, si au fost realizate de firmele DUMAVA si UTI Trafic. Daca facem un calcul, pentru un km de vopsit trotuarul s-au platit 125.000 de euro. In acest pret intra si montarea semafoarelor pentru biciclete, in anumite locuri. Pentru atribuirea contractului Administratia Strazilor sustine ca a facut licitatie.
Si pistele de biciclete din acest pachet au avut un proiectant: firma Search Corporation.
In medie, pentru 1 km de pista pentru bicicleta municipalitatea a platit 150.000 de euro. Ce inseamna pista de bicicleta pentru Administratia Strazilor: un metru de trotuar vopsit cu vopsea grunjoasa verde si galbena, stantata din loc in loc cu cate o bicicleta alba.
Cine plateste pentru prejudiciul cauzatt Nimeni. Potrivit unui raspuns trimis de Administratia Strazilor la solicitarea HotNews.ro, nimeni, deoarece pistele au iesit din garantie. Institutia intentioneaza in acest moment sa construiasca alte piste pentru biciclete, acestea urmand sa fie amplasate pe carosabil.