Business Report: Se confirma: Vom avea inca o autostrada spre Occident. Nu inseamna ca incepe maine; BNR ar putea fi nevoita sa intre in hora mondiala a tiparirii de bani; Petrom schimba denumirile carburantilor. Care vor fi noile tipuri de benzina; Facelift lejer pentru Audi Q5
Pe sest, UE catre statele membre: „Lasati-o mai moale cu China”. Uniunea Europeana recomanda tacit statelor membre sa aiba mai putine relatii economice cu China, potrivit lui Nicolae Vasilescu, presedintele Casei Romano-Chineze. Domnia sa ne-a declarat, in cadrul unui interviu: „Una dintre problemele cu care se confrunta investitorii chinezi, politic vorbind, este recomandarea tacita de pe la receptiile si cancelariile UE, care s-ar traduce „mai usor cu China, sa ne ajutam intre noi”. Unele tari tin cont mai mult de acest lucru, altele mai putin. Noi am ales sa tinem cont foarte mult”. Domnul Vasilescu sustine ca autoritatile noastre nu acorda atentie oamenilor de afaceri care vin sa dezvolte afaceri la noi: „Presedintele unei companii foarte mari producatoare de autoturisme din China a venit, intr-o delegatie, in Romania, a stat intr-un hotel din Bucuresti aproape o saptamana pentru a fi primit de cineva din Guvern, dar a stat degeaba. Nimeni din Executiv nu i-a primit pe acesti investitori, care, ulterior, au plecat in Bulgaria, unde i-a primit si premierul, si presedintele, si acum, la 60 de km de granita cu Romania, este o investitie incredibil de mare, cu 3000 de locuri de munca. Noi nu am fost in stare sa-i primim la o discutie”, scrie Bursa.ro.
BNR ar putea fi nevoita sa intre in hora mondiala a tiparirii de bani. Ultimul raport FMI de evaluare a acordului cu Romania arata ca BNR este pregatita sa ia noi masuri neconventionale de relaxare a politicii monetare Banca centrala a Ungariei a inceput, la inceputul acestei luni, un program „upgradat” de injectare de lichiditati in sistemul bancar, prin operatiuni repo, efectuate la dobanda oficiala de politica monetara. Astfel, s-a majorat maturitatea imprumuturilor acordate bancilor la doi ani si s-a extins semnificativ aria activelor acceptate drept garantii din partea acestora. Pot beneficia de acest program doar acele banci care se angajeaza sa-si mentina expunerea fata de sectorul corporate cel putin la nivelul din decembrie 2011. De la jumatatea lunii octombrie a anului trecut, Banca Nationala a Romaniei (BNR) a redus dobanda de politica monetara cu 1 punct procentual, de la 6,25% la 5,25%. In plus, a inceput sa efectueze saptamanal operatiuni repo de refinantare a bancilor, injectand in total suma de 107,73 miliarde lei in sistemul bancar, prin credite cu scadenta la 7 zile, garantate cu titluri de stat romanesti din portofoliile bancilor, anunta Finantistii.
Se confirma: Vom avea inca o autostrada spre Occident. Nu inseamna ca incepe maine. Intrebat cand ar putea incepe lucrarile la noile autostrazi care vor lega Romania de statele invecinate, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, a declarat pentru Capital ca Timisoara-Belgrad, Mures-Iasi-Ungheni, Bucuresti-Craiova-Calafat vor incepe in 2014. „Da, vor incepe in 2014. Etapa pe care am parcurs-o, practic am pus pe harta europeana cele mai importante coridoare pentru Romania si ele au intrat in harta retelei de transport europene, ceea ce inseamna ca sunt eligibile pentru finantare. Nu inseamna ca incep maine, inseamna cu au o perspectiva de finantare, ne va fi mult mai usor sa le finantam avand la dispozitie fonduri europene decat folosind surse din bugetul de stat”, a spus Nazare in cadrul unui interviu pentru Capital. Pe noua harta a autostrazilor din Romania a aparut undeva in colt ceea ce ar putea fi, la un moment dat, legatura cu un nou coridor prin care romanii vor avea legatura cu Italia: autostrada Timisoara – Belgrad. Noua autostrada Timisoara – Belgrad face parte dintr-un proiect mai amplu: ea ar urma sa lege Timisoara de Belgrad si de aici pana in Italia. Noul proiect de infrastructura apartine de coridorul european XI, informeaza Capital.ro.
Petrom schimba denumirile carburantilor. Care vor fi noile tipuri de benzina. OMV Petrom (SNP) va schimba, marti, denumirea sortimentelor de benzina si motorina comercializate in Romania, decizie care nu afecteaza caracteristicile carburantilor si preturile acestora, a anuntat compania. „Noile denumiri au fost simplificate pentru a facilita procesul de alimentare la pompa”, se arata intr-un comunicat al companiei. Noile denumiri sunt benzina Standard 95 (anterior denumita Premium fara Plumb 95), benzina Extra 99 (anterior Top Premium fara Plumb 99+), motorina Standard (anterior Euro Diesel 5) si motorina Extra (anterior Top Euro Diesel 5). OMV Petrom este controlata de grupul austriac OMV, scrie Money.ro.
Bursa noastra de energie va avea actionariat privat. OPCOM, operatorul care administreaza piata noastra de electricitate, va avea, peste doi-trei ani, actionariat privat, ne-au declarat surse din Ministerul Economiei. Proiectul urmeaza sa fie aprobat de FMI, Comisia Europeana si Banca Mondiala, la finele misiunii care a inceput in aceasta saptamana. Sursele noastre mai spun ca si operatorii privati din domeniul energetic sunt de acord cu acest proiect, motiv pentru care au agreat ca OPCOM sa gazduiasca si platforma de tranzactionare centralizata a gazelor. Astfel, autoritatile noastre urmeaza sa isi ia angajamentul, in fata institutiilor financiare internationale, ca incepand cu 2014 statul sa nu mai detina pozitia majoritara in actionariatul OPCOM. Potrivit surselor mentionate, la aceasta data, proiectul prevede trecerea companiilor Transelectrica si Trans-gaz din subordinea Ministerului Economiei in cea a altui minister (precum cel al Finantelor, Dezvoltarii sau Mediului). Dar in subordinea Ministerului Economiei va ramane OPCOM. Astfel, actionarii bursei noastre de energie vor fi Transelectrica si Ministerul Economiei. La inceputul anului viitor, cand se presupune ca va deveni functionala platforma de tranzactionare a gazelor in cadrul OPCOM, in actionariatul operatorului pietei de energie va intra si Transgaz, anunta Bursa.ro.
Top cele mai puternice economii ale lumii – evolutie 2000, 2004, 2008, 2011. Portalul Money CNN a realizat un top in care sunt prezentate schimbarile din clasamentul celor mai puternice economii globale, din ultimii 11 ani. SUA si-au pastrat prima pozitie in top, iar locul doi a fost pierdut de Japonia in 2010 in favoarea Chinei, care a inregistrat o crestere spectaculoasa. Integral in Finantistii.
Facelift lejer pentru Audi Q5. Lansat in 2008, crossover-ul de clasa medie al constructorului de la Ingolstadt a ajuns la mijlocul carierei, moment in care, conform obiceiului, este supus unei operatiuni de „intinerire”. Pentru un ochi neavizat, in cazul de fata, efectele acestui lifting sunt greu de remarcat. Calandrul „single frame” a evoluat foarte lejer si dispune acum de doua unghiuri suplimentare. De asemenea, farurile sunt noi, cu tehnologie LED si xenon. La interior au aparut o serie de elemente decorative cromate, un nou sistem MMI, simplificat, un nou tip de cheie de contact si imbunatatiri la climatizare si incalzirea scaunelor. Motorizarea cuprinde sase agregate, cu mici modificari in oferta. Motorul diesel 2.0 TDI are doua versiuni de putere: 143 si 177 CP. Varianta V6 3.0 TDI de 245 CP completeaza gama diesel. La categoria benzina, clientii au de ales intre 2.0 TFSI de 225 CP si 3.0 TFSI de 272 CP (care inlocuieste 3.2 FSI). In fine, Q5 hibrid dispune de un motor TFSI de 211 CP si unul electric de 54 CP. Toate motoarele dispun de sistem Stop&Start, iar consumul a scazut cu pana la 17%, conform declaratiilor constructorului, scrie 24auto.ro.