Sari direct la conținut

Business Report: Un an de embargo rusesc. Cum si-a regandit Romania exportul; Terenurile agricole se scumpesc pe masura ce strainii cumpara tot mai mult; Romania, pe lista gigantului american AIG pentru investitii semficative in imobiliarele din regiune

HotNews.ro
BUSINESS REPORT, Foto: Colaj foto
BUSINESS REPORT, Foto: Colaj foto

Un an de embargo rusesc. Cum si-a regandit Romania exportul. Uniunea Europeana a reusit anul trecut sa ramana cel mai mare exportator de produse agroalimentare din lume, in ciuda embargoului rusesc, care condus la dezechilibre importante in statele membre. Romania a ramas cu excedent comercial pe acest segment, dar s-a confruntat cu cresteri de pana la 20% ale importurilor din statele europene dezvoltate, urmare a surplusului din piata. Pe 7 august 2014 Rusia a aruncat „bomba” pe piata agroalimentara a UE prin publicarea unei liste cu produse interzise la importul din UE, SUA, Norvegia si Australia. Era un raspuns la situatia din Ucraina, iar pretul platit de UE s-a concretizat prin faptul ca 4,2% din alimentele pe care comunitatea le exporta an de an au ramas in aer. In sume absolute, vorbim de aproximativ 5 miliarde de euro, dar si de 9,5 milioane de oameni care si-au riscat locurile de munca si afacerile in aceasta situatie, scrieEconomica.net.

Terenurile agricole se scumpesc pe masura ce strainii cumpara tot mai mult. Terenurile agricole continua sa fie cautate in ciuda faptului ca, de la inceputul anului 2012, acestea s-au scumpit cu aproximativ 50%, inregistrand cea mai spectaculoasa apreciere dintre toate sectoarele pietei imobiliare, potrivit unei analize realizate de compania de evaluare Darian. Cele mai scumpe terenuri agricole se gasesc in Muntenia, zona Campiei Romane, unde pe piata secundara, pe care se tranzactioneaza loturi cu suprafete intre 50 ha si 1.500 ha, preturile variaza intre 3.300 si 4.500 euro/ha pentru terenurile intabulate, iar pe piata primara, segment reprezentat de parcelele intre 1 ha si 10 ha, se vand la preturi cuprinse intre 1.900 si 2.400 euro/ha pentru loturile neintabulate (doar cu titlu de proprietate). In zona Campiei de Vest, pe piata primara se tranzactioneaza terenuri neintabulate la preturi de 2.300 – 2.800 euro/ha, iar pe piata secundara loturi intabulate la preturi de 3.800 – 5.000 euro/ha, anuntaCapital.ro.

Dilema tarilor dezvoltate: cu sau fara carbune in productia de energie? In urma cu cateva saptamani, Germania anunta ca intentioneaza sa renunte la cel putin trei mari producatori de energie electrica pe baze de carbune, cu riscul unor pierderi de peste un miliard de euro pentru companiile ce le opereaza, dar si cu riscul aparitiei unor conflicte sociale majore. Zilele trecute, presedintele Statelor Unite ale Americii, Barack Obama anunta un plan ambitios in domeniul reducerii emisiilor de carbon, care are ca principala tinta industria energetica pe baza de carbune. In paralel, tari ca Danemarca sau Olanda raportau cresteri spectaculoase ale productiei de energie din surse regenerabile, ceea ce are o legatura intrinseca cu aceeasi importanta motivatie: problema schimbarilor climatice, informeazaEnergy-Center.ro.

De la Londra la New York, intr-o ora: Airbus ar putea construi urmatorul Concorde. Airbus a primit de curand un patent pentru un avion hipersonic, care ar putea atinge viteze mult mai mari decat ale fostului Concorde. In mod normal, un drum de la New York la Londra dureaza in jur de sapte ore. Concorde, avionul care a fost scos din uz in urma cu mai multi ani, reusea sa parcurga distanta dintre cele doua orase in aproximativ trei ore si jumatate. Acum, aceasta durata ar putea fi redusa la numai o ora, daca este sa dam crezare unor informatii aparut pe site-ul Business Insider. Din cate se pare, compania a primit un patent in Statele Unite pentru un avion hipersonic capabil sa circule cu viteze de 4,5 ori mai mari decat cea a sunetului si care va ajunge la Paris la San Francisco in trei ore. In patent, cei de la Airbus au mentionat ca este vorba despre un „vehicul zburator cu o aripa delta plasata pe fiecare parte a fuzelajului si un sistem de motoare capabil sa il propulseze”, scriePlaytech.ro.

Mercedes-Benz Clasa B, CLA si GLA – Noutatile pregatite de nemti. Mercedes-Benz a decis sa revigoreze gama lui Clasa B, CLA si GLA. Informatiile vin la doar o luna dupa ce nemtii au oferit imbunatatiri substantiale pe Clasa A. Dupa cum era de asteptat, Clasa B, CLA si GLA primesc sistemul Dynamic Select si suspensia adaptiva, tehnologii prin intermediul carora soferul poate alege unul dintre cele patru moduri de rulare: Sport, Comfort, Eco sau Individual. In cazul lui GLA, sistemul Dynamic Select mai pune la dispozitie si modul Off-road. In plus, Mercedes-Benz spune ca incepand cu 2016, modelele de clasa compacta vor fi compatibile cu sistemele Apple Car Play si Android Auto, anuntaAuto-Bild.ro.

Romania, pe lista gigantului american AIG pentru investitii semficative in imobiliarele din regiune. Compania AIG a vandut 100% din participatiile pe care le detinea in toate firmele cunoscute anterior sub denumirea de AIG/Lincoln. Cumparatorul este grupul White Star, a anuntat gigantul american. AIG a vandut catre White Star toate firmele de servicii din Polonia, Rusia, Cehia, Ungaria si Romania, care pana in prezent se ocupau de dezvoltarea proiectelor imobiliare, precum si de managementul activelor imobiliare. Activele imobiliare au ramas in proprietatea AIG, care a cumparat la inceputul acestui an si partea Lincoln din companiile de management si din active. White Star va continua sa administreze aceste active si sa realizeze noi proiecte in parteneriat cu AIG, a declarat pentruEconomica.net, Emilian Balan, Managing Director al White Star Romania.

Ce face Gazprom pentru proiectul Nord Stream. Gazprom incearca sa convinga compania franceza de utilitati Engie (prezenta si in Romania) sa se alature grupului de firme care vor sa extinda capacitatea de transport a gazoductului Nord Stream, ce face legatura intre Rusia si Germania via Marea Baltica, prin construirea celei de a treia si a patra linii, au declarat, pentru Reuters, surse care au dorit sa-si pastreze anonimatul. Reprezentantii Engie (fostul GDF Suez) nu au comentat informatia. Atragerea Engie in proiect vine dupa ce, saptamana trecuta, compania germana BASF a anuntat semnarea unui memorandum de intelegere pentru a se alatura grupului de companii care vor sa extinda capacitatea de transport a Nord Stream. „Gazprom si Engie sunt in negocieri, dar inca nu s-a luat o decizie. Problema cheie o reprezinta conditiile in care Engie s-ar putea alatura proiectului”, sustin sursele, scrieCapital.ro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro