Sari direct la conținut

Cancelarul Scholz la Beijing – echilibristică politică și China Speed în industria auto germană

HotNews.ro
Olaf Scholz, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Olaf Scholz, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Sâmbătă, cancelarul Olaf Scholz face o vizită de stat în China. El e însoțit de șefii Mercedes, BMW și Volkswagen, care vor să arate că joacă pe picior de egalitate cu chinezii, la cea mai importantă întâlnire din industrie a anului, Salonul Auto de la Beijing. Iar VW, cel mai mare producător de automobile din Germania, lansează noi investiții, de miliarde, în China.

Pentru cancelarul Olaf Scholz (SPD), întâlnirea de sâmbătă cu președintele Xi și, în general, vizitarea unui partener comercial marcat de autoritarism politic, este un act de echilibru. El va trebui să se confrunte cu diverse situații delicate, în timpul șederii planificate, de 60 de ore.

Scholz e la a doua vizită în China, din timpul mandatului său. Vicepremierul și ministru al Economiei, Robert Habeck (Verzi), e abia în stadiul de planificare a primei călătorii.

Ministrul de Externe, Annalena Baerbock (Verzi), a vizitat China o singură dată, în urmă cu doi ani și jumătate. Baerbock îl consideră pe șeful statului din Chinea, Xi Jinping, drept un „dictator” – un atribut pe care Scholz îl evită, în mod deliberat.

Cu mușchi încordați

La salonul auto, producătorii germani trebuie să arate că fac față noilor provocări, deoarece China nu e doar cea mai mare piață auto din lume, ci și principala piață pentru noile tehnologii.

Sunt multe cifre în joc: BMW și Mercedes realizează aproximativ o treime din vânzările lor globale în China, în timp ce în Grupul VW cu Porsche și Audi ponderea este de aproape 40%. Majoritatea mașinilor sunt acum construite la nivel local în asociații mixte, care au lucrat aproape independent de mamele lor germane, de la criza Corona.

Cu toate acestea, modelele de top continuă să vină din fabricile germane. Fiecare a doua Clasa S și fiecare a doua BMW Seria 7 sunt destinate clienților chinezi. O privire rapidă asupra bilanțurilor arată că profiturile din afacerea din China sunt baza pentru investițiile în electromobilitate și digitalizare.

China Speed

Șefului Volkswagen din China, Ralf Brandstätter, îi place să folosească două cuvinte, atunci când trebuie să explice cum anume vrea să obțină focusarea celui mai mare producător de automobile din Germania, pe cea mai importantă piață de vânzare a sa: „China Speed”.

În viitor, Volkswagen dorește să-și aducă mașinile electrice pe șoselele din China cu până la 30% mai repede decât înainte, pentru a putea ține pasul cu concurenții chinezi, cum ar fi BYD și Nio. Aceștia pot duce o mașină, de la masa de schiță la dealer, în doi ani. VW are nevoie, de obicei, de două ori mai mult timp.

Un grad mai mare de localizare în Orientul Îndepărtat, adică mai multă cercetare și dezvoltare la fața locului, ar trebui să aducă viteză, este de părere managerul Brandstätter, care cheltuiește acum mai mulți bani, în acest scop. După cum a anunțat joi filiala chineză a Volkswagen, se extinde centrul de producție și inovare din Hefei, cu o investiție de 2,5 miliarde de euro.

Banii ar trebui priviți ca o investiție suplimentară, explică un purtător de cuvânt, pentru Handelsblatt.de. Autobauer: Warum Volkswagen weitere Milliarden in China investiert (handelsblatt.com) VW a investit până acum un miliard de euro în noul său centru de dezvoltare, care este cel mai mare din afara Germaniei.

„Investițiile suplimentare în locație subliniază ambiția noastră de a ne extinde rapid puterea inovatoare locală”, explică și șeful VW din China. În perioada pandemiei Corona, VW și-a redus forța de muncă în China însă are, în continuare, peste 90.000 de angajați.

VW vrea să construiască două modele noi în China

VW vrea să folosească miliardele suplimentare pentru a-și extinde capacitățile de dezvoltare în provincia Anhui, din estul Chinei. În plus, vor fi create capacități de producție pentru construcția a două noi modele de vehicule, pe care VW le dezvoltă împreună cu producătorul chinez, Xpeng, cooperare începută în vara anului 2023.

Prima dintre cele două mașini este un SUV de gamă medie și este programată să iasă de pe linia de asamblare, din 2026. Din punct de vedere tehnic, se află pe o altă platformă decât modelele anterioare ale VW din China, ceea ce face integrarea, în rețeaua de producție, să fie complexă și costisitoare.

Din 2026, patru vehicule electrice compacte suplimentare din dezvoltarea proprie VW vor intra pe piața din China – în intervalul de preț echivalent între 18.000 și 22.000 de euro. Audi, subsidiara premium a grupului, primește, de asemenea, ajutor tehnologic și va coopera mai strâns cu SAIC, partenerul local al companiei VW, în viitor.

Pe 24 aprilie, Volkswagen invită investitorii și analiștii la o Ziua piețelor de capital din China. La scurt timp după aceea, cel mai important salon auto al anului începe în capitala Chinei, Beijing.

Obiectivul pe termen mediu al Volkswagen este acum de a rămâne cel mai mare jucător internațional din China. Firma din Wolfsburg evident nu vrea și nu poate concura cu producătorii chinezi, pe termen mediu.

Cifrele de vânzări ale Grupului VW au scăzut la cel mai mic nivel din ultimii nouă ani, în timpul pandemiei Corona. Grupul își revine încet, iar miercuri, Volkswagen a raportat o creștere de 7,6% pentru China, în primul trimestru. În timp ce producătorul de mașini sport Porsche a pierdut foarte mult în țara asiatică, mașina electrică compactă ID.3 de la Volkswagen a impulsionat vânzările.

Problema Xinjiang încă nerezolvată

„China Speed” se pare însă că nu prevede și posibila retragere din controversata fabrică din Ürümqi, în provincia vestică chineză, Xinjiang. VW a anunțat în februarie că negociază cu partenerul său în joint venture, SAIC, cu privire la vânzarea filialelor. Un purtător de cuvânt a subliniat că „discuțiile sunt într-un stadiu avansat”.

Handelsblatt relatase despre dovezi că munca forțată a fost folosită pentru a construi o pistă de testare, pe care VW o operează împreună cu SAIC. Anterior, au existat acuzații repetate că uigurii ar fi fost folosiți ca muncitori forțați în filialele companiei. Grupul etnic musulman Uyghur este oprimat masiv de guvernul Chinei.

Industria auto germană are însă nevoie de cooperare, în loc de confruntare, pentru materii prime, tehnologie, vânzări. China este vitală pentru această industrie și va rămâne așa, lucru demonstrat și cu prilejul vizitei de mâine, la cel mai înalt nivel, la Beijing.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro