Sari direct la conținut

Care sunt observatiile Comisiei Europene fata de Master Planul de Transport si Strategia de Implementare care stabileste prioritatea proiectelor de infrastructura. Cum raspunde Ministerul Transporturilor

HotNews.ro
Harta proiectelor rutiere din MPGT, Foto: MT
Harta proiectelor rutiere din MPGT, Foto: MT

Reprezentantii Comisia Europene au transmis in scris in urma cu trei zile ce observatii au fata de varianta finala a Master Planului General de Transport adoptata de Romania si fata de Strategia de Implementare, documentul insotitor care stabileste prioritizarea proiectelor. Comisia cere, printre altele, ca strategia de implementare sa ia in considerare ciclul de implementare a proiectelor si standardele de cost fundamentate pe criteriul „lipsa coridor” (missing links) si recomanda ca prioritizarea sa tina cont de scenariul bazat pe performanta economica si apartenenta la reteaua TEN-T. In plus, oficialii europeni considera ca imprumuturile pentru proiectele de infrastructura – aprobate la un plafon de 7 miliarde printr-un memorandum al Guvernului – trebuie sa se incadreze in angajamentele pe care Romania le are in privinta deficitului bugetar, ca stat membru al UE. Vezi toate observatiile Comisiei si ce raspunsuri dau autoritatile romane de la Transporturi.

Autoritatile de la Transporturi s-au intalnit la inceputul lunii la Bruxelles cu expertii Comisiei Europene pentru a discuta pe marginea variantei finale a Master Planului General de Transport si a Strategiei de Implementare, documentul cheie care stabileste prioritizarea proiectelor de infrastructura din MasterPlan.

La acea intalnire, expertii europeni au facut o serie de observatii legate de MasterPlan si Strategia de Implementare, iar partea romana s-a angajat ca vor ingloba observatiile primite in documentele aflate in lucru pana cannd in luna Aprilie va avea loc o noua serie de discutii.

Pe langa aspectele prezentate mai jos in tabel, reprezentantii de la Transporturi mai precizeaza ca oficialii europeni „solicita, de asemenea, ca Master Planul General de Transport sa fie agreat la nivel politic, chiar si la nivelul Parlamentului si recomanda conlucrarea indeaproape a MT cu expertii JASPERS in ceea ce priveste aspectele tehnice si corectiile necesare la nivelul MPGT”.

„Varianta finala a Master Planului General de Transport, care va include si ultimele corectii pe care MT le va face in urma observatiilor Comisiei Europene, va fi prezentata la Bruxelles pana la 9 aprilie 2015, conform programului convenit”, potrivit MT.

Ministerul Transporturilor a prezentat joi observatiile primite acum si in scris de la Comisia Europeana, alaturi de masurile propuse de catre oficialii din Minister. Mai jos, tabelul transmis de catre Ministerul Transporturilor:

OBSERVATIILE COMISIEI EUROPENE

MASURILE PROPUSE DE CATRE MT

Prioritizarea proiectelor in Master Planul General de Transport. Comisia recomanda utilizarea scenariului bazat pe performanta economica si apartenenta la TEN-T (scenariu ES)

Ministerul Transporturilor precizeaza ca proiectele prioritizate incluse in MPGT au la baza scenariul EES, care inseamna ca au fost luate in considerare criteriile de sustenabilitate economica, de mediu si apartenenta la TEN-T. Aceste trei criterii din scenariul EES au fost testate cu ajutorul Modelului National de Transport.

Bugetul si resursele financiare – Imprumutul public de 7,3 miliarde de euro trebuie sa se incadreze in angajamentele pe care Romania le are in privinta deficitului bugetar, ca stat membru al UE.

Pentru respectarea acestei conditionalitati, este nevoie de o serie de masuri suplimentare care se refera la suplimentarea spatiului fiscal alocat pentru infrastructura de transport, precum si utilizarea ajustorului de deficit bugetar. Cele doua instrumente au posibilitatea ca Romania (MT) sa implementeze portofoliul de proiecte de infrastructura de transport rutier, in valoare de 12,6 miliarde de euro, in perioada de programare 2014 – 2020.

Strategia de implementare trebuie sa ia in considerare ciclul de implementare a proiectelor si standardele de cost fundamentate pe criteriul „lipsa coridor”(missing links).

MT urmeaza sa fundamenteze, in relatia cu CE, modalitatea prin care au fost stabilite standardele de cost pentru fiecare sector de transport. Standardele de cost au impact asupra valorii proiectelor si a clasamentului acestora in lista de proiecte prioritizate.

Comisia apreciaza ca deciziile privind constructie de autostrazi sau drumuri expres trebuie corelate cu prevederile Regulamentului CE 1315/2013.

MT precizeaza ca pe reteaua de transport TEN-T CORE, solutiile prevazute de regulamentul European se refera la constructia de autostrazi si drumuri expres. Alegerea uneia dintre aceste solutii se face numai dupa testarea ei in Modelul National de Transport, in functie de indicatorii de performanta economica.

Comisia subliniaza ca pentru lucrarile de rebilitare, modernizare si extindere a liniilor de cale ferata, este necesara respectarea cerintelor de viteza si declivitate prevazute de regulamentele CE (viteze de 160 km/ora si declivitate de 12,5%). CE mai solicita implementarea masurilor de reforma feroviara asa cum au fost stabilite in MPGT.

Aceste cerinte au fost luate in considerare odata cu elaborarea standardelor de cost pentru a asigura resursele financiare necesare respectarii acestor conditii. Cu privire la masurile de reforma feroviara, MT va stabili un plan de actiune in vederea continuarii si implementarii masurilor de reforma.

Comisia Europeana subliniaza nevoia fundamentarii interventiilor in cele 3 sectoare de transport, precum si pentru asigurarea activitatilor de mentenanta si operare pentru interventiile stabilite in MPGT.

MT va justifica interventiile in functie de numarul de pasageri pentru sectorul aerian, respectiv volumele de marfa operate in porturi si in central multimodale pentru a fundamenta categoriile de interventii in cele trei sectoare de transport mentionate.

CE recomanda incheierea unor contracte de performanta cu beneficiarii(CNADNR si CFR), precum si cu operatorii din transportul naval.

MT va elabora un plan de masuri pentru incheierea contractelor de performanta cu beneficiarii. Contractele de performanta vor stabili in principal obligatiile beneficiarilor de a implementa proiectele de infrastructura din MPGT, precum si criteriile de performanta necesare pentru administrarea infrastructurii rezultata prin implementarea proiectelor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro