Sari direct la conținut

Ce prevede acordul Oil Terminal – Euronova Energies pentru terminalul de bitum de la Constanța: Exploatare exclusivă pe 10 ani pentru elvețieni

HotNews.ro
Oil Terminal, Foto: Oil Terminal
Oil Terminal, Foto: Oil Terminal

Compania de stat Oil Terminal și elvețienii de la Euronova Energies au semnat un acord de Parteneriat privind construirea în portul Constanța a unui terminal de bitum, potrivit unui anunt făcut pe BVB. Acordul de parteneriat prevede că Oil Terminal va fi proprietarul și operatorul terminalului de bitum construit, iar Euronova Energies va fi utilizatorul exclusiv al terminalului de bitum, în baza unui drept exclusiv de utilizare.

Oil Terminal este o companie listată pe bursă, la care acționar majoritar este statul român, prin Ministerul Energiei, cu o participație de 87,75%.

Euronova Energies S.A. este o companie elvețiană care, în februarie 2024, a câștigat o procedură de selecție organizată de Oil Terminal pentru dezvoltarea unui terminal de bitum în Portul Constanța. Compania a câștigat în fața a încă șapte participanți la procedură, printre care companii precum OMV Petrom și Socar Petroleum.

Despre Euronova Energies, presa din Republica Moldova a scris că s-a ocupat de o afacere cu combustibili între Rusia și Transnistria. Combustibilul era transportat din Portul Novorosiik, Rusia, în Portul Constanța, România, de unde era preluat de tirurile moldovenești și dus în Transnistria, scria Centrul de Investigații Jurnalistice din Republica Moldova, în decembrie 2021.

Ce prevede acordul Oil Termina – Euronova

Investiția va fi realizată în depozitul Port al Oil Terminal SA, terminalul de bitum urmând să fie exploatat exclusiv de către Euronova Energies SA, pe o perioadă de 10 ani, pentru un rulaj garantat de 80.000 tone/an.

În acest sens va fi semnat un contract de prestări servicii. Contractul de prestari servicii va putea fi prelungit pentru perioada necesara compensarii avansurilor acordate pentru constructia terminalului de bitum in cazul în care compensarea nu va fi finalizata in 10 ani.

Euronova Energies va suporta integral costurile investiției reprezentând cheltuielile pentru lucrările de construcție a terminalului, acordate sub forma unor avansuri din viitoarele prestatii, conform progresului lucrărilor de construcție, până la punerea în funcțiune a proiectului.

Costurile proiectului tehnic (Documentaţie C.U., avize, acorduri solicitate, D.T.A.C., Proiect Tehnic + Caiet de Sarcini + Documentație Economică + Mapă planuri cu detalii de execuție) revin in sarcina exclusiva a Euronova Energies, fara a fi rambursate de Oil Terminal.

Euronova Energies își va recupera integral sumele plătite cu titlu de avans din viitoare prestatii, pentru acoperirea costurilor investiției.

Facturile de prestații emise de către Oil Terminal pe parcursul operării Proiectului și derulării Contractului de prestări servicii reprezentând servicii de manipulare (încărcare/descărcare marfă), depozitare/utilizare capacitate de stocare, utilități, tarif de utilizare instalație vor fi achitate de către Euronova astfel:

  • Plata cu ordin de plată în contul Oil Terminal a unui procent determinat astfel: (100% minus procentul de compensare (nu mai putin de 15%)
  • Compensarea avansurilor plătite de Euronova Energies pentru proiect, precum și a sumelor facturate acestuia cu titlu de utilități și a tarifului de utilizare instalație cu procentul de compensare ofertat (nu mai putin de 15%)

Euronova Energies va garanta acordarea resurselor financiare necesare pentru realizarea investitiei prin Scrisoare de Garantie Bancara emisa de o banca acceptata de catre Oil Terminal a carei valoare sa reprezinte contravaloarea lucrarilor de construire ale terminalului de bitum rezultate din procedura de achizitie a executantului.

Ulterior, pe parcursul derularii contractului de prestari servicii, ca garantie a executarii acestuia, in mod similar Euronova Energies va garanta printr-o Scrisoare de Garantie Bancara emisa de o banca acceptata.

Obtinerea autorizatiilor necesare construirii, procedura de achizitie a executantului si derularea contractului revin in sarcina Oil Terminal. Euronova Energies va desemna un reprezentant care va supraveghea lucrarile.

Cine este Euronova Energies

Despre Euronova Energies, presa din Republica Moldova a scris că s-a ocupat de o afacere cu combustibili între Rusia și Transnistria. Combustibilul era transportat din Portul Novorosiik, Rusia, în Portul Constanța, România, de unde era preluat de tirurile moldovenești și dus în Transnistria, scria Centrul de Investigații Jurnalistice din Republica Moldova, în decembrie 2021.

Schema transportării de combustibil în regiunea separatistă transnistreană începea din Portul rusesc Novorosiisk de la Marea Neagră, potrivit unui răspuns oferit de Serviciul de Informații și Securitate (SIS) al Republicii Moldova pentru Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova (CIJM).

Produsele petroliere erau transportate pe cale maritimă până în Portul Constanța din România, la Oil Terminal.

Afacerea era intermediată de firma elvețiană Euronova Energies SA, cu sediul la Geneva, deschisă în 2013. Compania se ocupă de comerțul, transformarea, stocarea și transportarea produselor generatoare de energie, în particular produse petroliere și derivate de produse petroliere în nume propriu sau în calitate de agent.

Euronova Energies SA a câștigat mai multe licitații pentru volume de petrol din zona munților Urali, organizate de compania rusească de stat Zarubezhneft la bursa, Spimex, din Sankt-Petersburg în 2021.

„România contribuie, fără să știe, la alimentare cu benzină și motorină armatei ruse din Transnistria”, titra, în aprilie 2022, publicația Timpul.md.

Euronova Energies era al patrulea cel mai important client al Oil Terminal după primele 9 luni ale anului trecut, cu facturi emise de 26,4 milioane lei, reprezentând peste 9% din total, potrivit Profit.ro.

Firma este parte a Euronova Holding SA, grup controlat și condus de elvețianul Christopher Slaboszewicz și de ex-iugoslavii Stephane Jovanovic și Nikola Mandic.

INTERVIURILE HotNews.ro