CFR Infrastructură a început repararea liniilor din portul Constanța
În 15 iunie au fost semnate ordinele de începere a lucrărilor și procesele verbale de predare a amplasamentelor, pentru demararea reparațiilor la 35 de linii, în lungime totală de 13 km, în portul Constanța. Portul are potențial feroviar mare, însă fiind neglijat în ultimii 30 de ani, liniile au ajuns într-o stare jalnică.
Durata de execuție a lucrărilor este de aproximativ 5 luni. Obiectivul acestor lucrări este redeschiderea pentru circulație și manevră a unui număr de 35 de linii, închise în prezent din motive tehnice, și readucerea în regim normal de funcționare a unui număr de 75 aparate de cale.
Portul Constanța este una dintre marile probleme ale rețelei feroviare: liniile sunt neelectrificate, sarcina pe osie este scăzută, sunt prea scurte liniile pentru cele mai lungi trenuri, viteza posibilă este redusă și o parte dintre linii sunt închise.
În Europa de Vest s-a investit mult pentru legăturile feroviare, în porturi precum Rotterdam, Anvers sau Hamburg, existând chiar și linii de 750 metri lungime, pentru a primi cele mai lungi trenuri de marfă.
Aproape 400 dintre cele 700 de vagoane care zăceau abandonate în portul Constanța au fost scoase în ultimele două luni.
La final de martie, ministrul Transporturilor le-a cerut directorilor de la CFR SA și CFR Marfă să mute cât mai multe dintre cele 700 de vagoane care blochează portul.
Toate cele 700 de vagoane erau sub sechestru ANAF, iar la nivelul întregii țări sunt câteva mii de vagoane de marfă aflate sub sechestru, a spus marți ministrul.
Ce spune CFR SA
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA informează că, la acest moment, lucrările de reparații la infrastructura feroviară din incinta Portului Constanța, incluse în Prioritatea 1, sunt în derulare.
Lucrările de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare publice din incinta Portului Constanța, administrate de SRCF Constanța, au fost stabilite în conformitate cu prevederile Măsurii 4.1 din memorandumul pentru stabilirea unor măsuri de eficientizare a activității de transport feroviar de marfă din zona Portului Constanța, inițiat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și au drept scop redeschiderea pentru circulație și manevră a unor linii, închise în prezent din motive tehnice, și readucerea în regim normal de funcționare a aparatelor de cale.
În cadrul Priorității 1 au fost incluse 35 de linii, cu o lungime totală de 13,398 km, și 75 aparate de cale. Din cauza volumului mare de lucrări și având în vedere caracterul urgent al lucrărilor, pentru reducerea timpului de efectuare a reparațiilor, respectiv a termenului de redeschidere a liniilor, lucrările prevăzute la Prioritatea 1, au fost împărțite în două loturi:
- Lotul 1: lucrări pe 19 linii, totalizând 6,589 km și 32 aparate de cale;
- Lotul 2: lucrări pe 16 linii, totalizând 6,809 km și 43 aparate de cale.
Lucrările de reparații (Lotul 1) se desfășoară pe raza de activitate a stațiilor Port Zona A, Port Zona B, iar lucrările de reparații (Lotul 2) se desfășoară pe raza de activitate a stațiilor Port Zona B și Port Mol V.
Contractele aferente lucrărilor, cuprinse la Prioritatea 1, Lot 1 și Lot 2, au fost semnate cu:
S.C. Wiebe Romania S.R.L. – Lotul 1;
S.C. ARCADA COMPANY S.A. – Lotul 2.
În data de 15.06.2022 au fost semnate ordinele de începere a lucrărilor și procesele verbale de predare a amplasamentelor, pentru ambele loturi. Durata de execuție a lucrărilor, în cazul ambelor loturi, este de 149 de zile.
Sursa de finanțare a acestor lucrări este asigurată prin Fondul de rezervă bugetară, aflat la dispozitia Guvernului României, în conformitate cu prevederile HG nr.497/14.04.2022 și a Memorandumului nr. 13208/07.04.2022.
Obiectivul prioritar al acestor lucrări este redeschiderea pentru circulație și manevră a unui număr de 35 de linii, închise în prezent din motive tehnice, și readucerea în regim normal de funcționare a unui număr de 75 aparate de cale.