Sari direct la conținut

China va electrifica în trei ani 1.130 km din prima cale ferată către Tibet

HotNews.ro
Tren in regiunea Tibet, Foto: Xiaomin Wang, Dreamstime.com
Tren in regiunea Tibet, Foto: Xiaomin Wang, Dreamstime.com

China a anunțat că va electrifica 1.130 km de cale ferată, între Golmud și Lhasa, fiind vorba de un proiect de peste două miliarde dolari din prima cale ferată din Tibet. Trenuri diesel circulă între cele două orașe din 2006, dar chinezii vor electrifica în trei ani linia care ajunge și la peste 5.000 de metri altitudine.

Electrificarea va crește și viteza medie și capacitatea de transport, vor scădea emisiile poluante și costurile operaționale vor scădea. Este însă una dintre cele mai dificile zone de lucru, date fiind altitudinea, relieful și frigul.

Prima cale ferată construită în Tibet a fost gata în 2006 și este deservită de trenuri diesel. Trenurile fac 14 ore pe cei aproape 1.150 de km dintre Golmud și Lhasa. Chinezii vor putea aduce pe această cale ferată și trenurile de mare viteză de ultimă generație după ce electrificarea se va fi terminat.

Pe această linie se găsește și gara situată la cea mai mare altitudine în lume, Tanggula, la 5.068 m, dar trenurile nu opresc în ea.

Nu sunt trenuri de mare viteză pe cei 1.100 km, însă cele existente prind adesea 100 km/h, locomotivele sunt super-puternice, iar vagoanele sunt modificate pentru altitudine. Trenul are trei clase, de la vagoane clasă tipice fără paturi, până la compartimente de dormit cu patru paturi. Linia se numește Qinghai-Tibet Railway.

Prima cale ferată electrificată din Tibet a fost inaugurată în iunie 2021, secțiunea de 435 km dintre Lhasa și Nyingchi.

În iunie 2001 China a dat undă verde construcției căii ferate Golmud – Lhasa, iar termenul de finalizare era de șase ani. Calea ferată a ajuns în anii ’50 la Golmud, oraș de altitudine (2.800 m) situat la 2.600 km de Beijing. Între 1958 și 1984 chinezii au construit cei 845 km de cale ferată dintre orașele Xining și Golmud din provincia Qinghai și planul era ca trenul să ajungă până în Lhasa, dar s-a renunțat la acel moment.

Pe această cale ferată se găsește și tunelul feroviar situat la cea mai mare altitudine din lume, Fenghuoshan, un tunel de 1,3 km lungime, situat la 4.920 metri alt. Tunelul a fost săpat prin permafrost, iar pentru ca tunelul să nu se prăbușească peste lucrători ca urmare a topirii gheții din cauza căldurii degajate de oameni și de utilaje, au fost instalate sisteme uriașe de răcire. Și aici au trebuit găsite modalități de a turna beton la -25 de grade și au adus boilere uriașe pentru a menține betonul la temperatura optimă.

Surse: International Railway Journal, Railway Gazette International

Sursa foto: Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro