Sari direct la conținut

Circulația feroviară între Cluj și Oradea va fi închisă aproape total începând cu luna ianuarie 2024, din cauza unor ample lucrări de modernizare și electrificare

HotNews.ro
Lucrari feroviare, Foto: CFR Infrastructura
Lucrari feroviare, Foto: CFR Infrastructura

​Între Cluj și Oradea, pe magistrala 300, nu vor mai fi trenuri directe cel puțin în 2024, fiindcă încep lucrările de modernizare și electrificare a liniei, proiect de aproape două miliarde de euro. Pe ce porțiuni nu vor mai circula deloc trenuri și unde vor fi puse microbuze și autocare de la 1 ianuarie 2024. Finalizarea lucrărilor de infrastructură feroviară pe toate cele patru loturi este estimată pentru anul 2026.

Cluj – Oradea, fără trenuri directe

De la 1 ianuarie 2024, circulația feroviară va fi închisă total pe 89 de km între Cluj și Oradea, iar pe 28 de km trenurile vor circula pe un singur fir. Pe 22 de km vor fi microbuze sau autobuze, în loc de tren.

Despre electrificarea acestui tronson important se vorbește de mai bine de 3 decenii. Sunt puține porțiunile unde trenurile depășesc în prezent 100 km/h, mai ales că traseul traversează zone montane. Cele mai rapide trenuri au viteze medii de 60 km/h. Niciodată nu au fost trenuri care să facă mai puțin de 2 ore și 12 minute, mai ales că sunt și porțiuni montane lungi.

Între Cluj și Oradea pot fi admirate printre cele mai frumoase peisaje ce pot fi văzute în țară de la fereastra trenului. La aproximativ 40 km de Oradea, în direcția Cluj, încep peisajele frumoase, iar la Vadu Crișului, calea ferată intră în defileul Crișului Repede (o zonă frumoasă de chei). Urmează câteva zeci de minute interesante, cu peisaje spectaculoase din zona munților Apuseni. La Ciucea, trenul intră într-un defileu cu alte peisaje superbe.

Sunt 19 trenuri pe zi între Cluj și Oradea, dintre care două treimi de la CFR Călători și restul de la Interregional și Transferoviar. Cel mai rapid este un tren internațional care face două ore jumătate, cu două opriri intermediare. Cele mai lente trenuri, care opresc în 42 de stații intermediare, fac peste 3 ore și 50 de minute.

În comunism s-au electrificat aproape toate magistralele feroviare, dar după 1989 nu s-a mai făcut nimic. România are aproximativ 40% din rețea electrificată, în timp ce în Elveția ponderea este de 100%, iar în Olanda, Suedia și Belgia, de peste 75%. Statele baltice și Irlanda au cele mai mici procente de rețea electrificată.

Trenurile circulă de acum 153 de ani între Oradea și Cluj, calea ferată fiind deschisă pe 7 septembrie 1870 sub numele Nagyvárad–Kolozsvár-vasútvonal.

Ce spune CFR SA, într-un răspuns pentru HotNews.ro

„În cadrul proiectului de “Electrificare și reabilitare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor” se vor desfășura lucrări simultan pe toate cele patru loturi, respectiv: Lot 1 Cluj Napoca – Aghireș, Lot 2 Aghireș – Poieni, Lot 3 Poieni – Aleșd, Lot 4 Aleșd – Frontieră Ungaria.

Estimăm închiderea totală a circulației feroviare pe intervalele Aghireș – Poieni (linie dublă) și Poieni – Aleșd (linie simplă), începând cu luna ianuarie 2024. Menționăm faptul că, începând cu 01.01.2024, când circulația trenurilor va fi închisă pe distanța Aghireș – Huedin (parte din Lot 2 Aghireș – Poieni), trenurile vor circula alternativ, pe câte un fir pe secțiunea Cluj Napoca – Aghireș, urmând ca pentru relația Aghireș – Huedin să fie puse la dispoziția călătorilor mijloace auto pentru transbordare.

În ceea ce privește circulația trenurilor de marfă, menționăm faptul că aceasta va fi retrasată pe rute alternative.

Finalizarea lucrărilor de infrastructură feroviară pe toate cele patru loturi este estimată pentru anul 2026”.

Distanțe kilometrice Cluj-Oradea – Frontieră

Cluj Napoca – Aghireș (28 km) – Huedin (50 km) – Poieni (65 km) – Ciucea (72 km) – Aleșd (118 km) – Oradea (152 km) – Episcopia Bihor (158 km) – Frontieră (165 km).

Este posibil ca o parte dintre trenurile internaționale care ieșeau din țară spre Ungaria prin punctul de frontieră Episcopia Bihor să aibă rută mult modificată și să părăsească țara pe la Valea lui Mihai.

Cele patru loturi, constructori și costuri

Lotul 1: Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km) a fost desemnată câștigătoare asocierea RAILWORKS (20.10.2022). Contract de 1.611.475.802,43 lei, fără TVA

Lotul 2: Aghireș – Poieni (36,53 km) a fost desemnată câștigătoare asocierea RAILWORKS (2.11.2022) Contract de 1.535.202.975,30 lei, fără TVA

Lotul 3: Poieni – Aleșd (52,74 km) a fost desemnată câștigătoare asocierea FCC CONSTRUCCION – GULERMAK – CCN lot 3 (20.10.2022). Contract de 2.117.167.899,08 lei, fără TVA.

Lotul 4: Aleșd – Frontieră (46,74 km) a fost desemnată câștigătoare asocierea WEBUILD SPA – IMPRESA PIZZAROTTI&C SPA – SALCEF SPA (20.10.2022). Contract de 2.416.850.365,99 lei, fără TVA.

Cât dura călătoria de 152 km dintre Cluj și Oradea cu cel mai rapid tren:

1929: 2 ore și 53 minute

1939: 2 ore și 22 minute

1961: 2 ore și 27 minute

1971: 2 ore și 17 minute

1980: 2 ore și 19 minute

1989: 2 ore și 12 minute

1996: 2 ore și 16 minute

2005: 2 ore și 18 minute

2010: 2 ore și 28 minute

2015: 2 ore și 29 minute

2022: 2 ore și 30 minute

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro