Consens in privinta strategiei energetice
Ieri a avut loc sedinta CSAT care a analizat strategia energetica nationala.
Concluzia presedintelui Basescu despre strategia energetica prezentata de guvern a fost:
In problema strategiei energetice, consider ca ce s-a facut este bine, dar strategia, pentru a fi completa si adoptata in CSAT, ar trebui sa mai cuprinda cateva elemente care sa convinga.
Strategia energetica a fost analizata in detaliu si pe acest blog in momentul punerii sale in dezbatere publica (multumesc din nou reprezentantului MEC pentru actualizarile si informarile facute pe blog).
Presedintele Basescu detaliaza aceste cateva elemente care, in opinia domniei sale, ar face strategia mai convingatoare:
1. Stimularea productiei interne de biocarburanti, propunand politici in urma carora sa beneficieze si fermierul roman, nu numai marile intreprinderi cu capital strain care opereza in Baragan. Cred ca este o propunere corecta.
2. Politici in domeniul reducerii de energie. Personal, am citit strategia si mi s-a parut ca include destule idei de politici in acest domeniu. Desigur, nu este rau sa fie tot timpul in atentia autoritatilor, dar strategia in sine contine aceste detalii.
3. Reanalizerea oportunitatii crearii unei concentrari de societati producatoare de energie – aici presedintele se situeaza, in mod corect, impotriva crearii unui mamut energetic, argumentand:
Este posibil ca o concentrare a unitatilor de productie energetica sa genereze o diminuare a competitei si a interesului de retehnologizare, implicit pentru marii furnizori de energie, cum ar fi Mintia, Turceni, Rovinari.
O astfel de declaratie nu poate fi decat salutata de autorul acestui blog, in urma cu cateva saptamani am scris pe aceasta tema si cu aceleasi concluzii articolul Renel contraataca.
4. Privatizari – presedintele se declara adeptul privatizarii partiale prin listare la bursa a Transelectrica, Romgaz, Transgaz, Compet si Oil Terminal, dar crede ca statul ar trebui sa pastreze controlul, iar vanzarea pachetelor de actiuni sa genereze sumele necesare modernizarii.
De asemenea, in ceea ce priveste producatorii de energie electrica, presedintele se declara favorabil privatizarii totale prin bursa.
O singura remarca am la aceste afirmatii si anume ca Romgaz ar putea fi privatizat total. Statul, in mod implicit, controleaza resursa prin legi si taxe si nu ar trebui sa se teama de o privatizare totala a Romgaz.
In ceea ce priveste societatile de infrastructura din domeniul energetic sunt de acord ca realitatea anului 2007 ne indeamna la prudenta.
Iata, deci, ca se poate ca presedintele sa aiba pareri similare cu cele ale Guvernului si o astfel de atitudine nu poate fi decat salutara. In domenii cheie precum reforma invatamantului, investitiilor in infrastructura si mediu precum si in strategii importante precum cea energetica, este bine ca politicienii sa lase diferentele la poarta, sa-si suflece manecile si sa lucreze.
Pentru strategia energetica merita o bila alba, atat presedintele cat si guvernul.
O bila neagra de data asta cred ca merita mass-media care a dezamagit prin modul in care a acoperit sedinta de ieri a CSAT. Daca nu ies scantei in “razboiul dintre palate” nu pare a reprezenta interes. In urma cu doua saptamani, declaratia dlui. Berceanu de la PD care a declarat ca strategia energetica trebuie sa primeasca avizul CAST a fost analizata si ras-analizata.
De data aceasta liniste totala. Mass-media este un caine de paza al democratiei insa de data asta cred ca nu si-a facut datoria fata de democratie ci doar fata de proprietari care sunt mai degraba interesati de audienta. Daca Basescu nu-i da lui Tariceanu in cap pare a nu fi interesant.
Modul in care cele doua institutii au colaborat si mai ales tema pe care au colanorat ar merita insa, cred, sa aiba prioritate in fata unei eventuale audiente mai mari cu subiecte precum “Dosarul Paul Pacuraru” sau cel al magistratilor cu salarii de 5.000 de euro.
Cred insa ca si acest consens ar fi putut intra pe prima pagina a ziarelor: reprezinta totusi o exceptie in ultimii 2 ani ai colaborarii presedinte – premier.