Consiliul General al Municipiului Bucuresti a introdus in legalitate Pasajul rutier subteran de la Piata Presei
Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat joi, din nou, planul urbanistic zonal care stabileste traseul pasajului rutier subteran de la Piata Presei Libere, dupa ce in luna august 2013 au aprobat ilegal proiectul, potrivit unui raport al Inspectoratului de Stat in Constructii. Intre timp insa, asociatia ProDoMo a cerut in instanta suspendarea planului urbanistic.
La sfarsitul lunii august 2013, consilierii generali ai Capitalei au dezbatut si aprobat planul urbanistic zonal care stabileste traseul pasajului rutier subteran de la Piata Presei Libere. Initial, planul urbanistic prevedea construirea unui pasaj subteran in forma de Y sub Piata Presei(acesta intra in subteran de pe Soseaua Bucuresti-Ploiesti, dupa Fantana Miorita, trece pe sub Piata Presei Libere unde se bifurca si iese pe Soseaua Kiseleff, in zona strandului Tineretului, si pe bd. Marasti, imediat dupa cele doua turnuri gemene de la Piata Presei) si construirea unei cladiri de birouri, a unui pasaj subteran pietonal si a unor parcaje pe spatiul verde din zona unde intoarce tramvaiul 41.
Printr-un amendament aprobat in timpul sedintei, din planul urbanistic zonal a ramas doar pasajul, celelate prevederi fiind scoase (cladirea, parcajul si pasajul pietonal).
Mai mult, Madalin Dumitru, seful Directiei de Infrastructura din cadrul Primariei Capitalei, a declarat ca in urma amendamentelor facute de consilieri, pasajul va fi mai scurt – 200 metri – si va avea doua rampe de 140 metri lungime.
Practic, consilierii generali au aprobat alt proiect fata de cel propus de Primaria Capitalei.
Potrivit unui raport al Inspectoratului de Stat in Constructii anexat proiectului aprobat, consilierii generali au aprobat ilegal proiectul in luna august 2013. Asta deoarece, in timpul sedintei de Consiliu, acestia au schimbat complet proiectul, iar nou proiect nu avea avizele cerute de lege si semnatura unui specialist.
„Hotararea Consiliului General Bucuresti nr. 230/28.08.2013 a fost emisa in baza plansei plan de circulatie si nu a avizului arhitectului sef, cu incalcarea prevederilor din Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismului astfel :
– avizul arhitectului sef este un aviz tehnic care nu se supune deliberarii Consiliului General al Municipiului Bucuresti, si nu se putea emite un amendament de catre Consiliu la acest aviz.
– Nu au fost emise avize/acorduri de catre autoritatile si organismele centrale si teritoriale interesate pentru solutia aprobata de C.G.M.B.
– Plansa aprobata nu este insusita de catre specialist cu drept de semnatura al Registrul Urbanistilor din Romania”, se arata in raportul ISC.
Acum, Primaria Capitalei a luat proiectul aprobat de consilieri, a obtinut retroactiv toate avizele necesare si acesta va fi supus din nou la vot consilierilor generali cu titlul de „modificare” a proiectului aprobat initial, in realitate fiind vorba de acelasi proiect.
In sedinta din aceasta joi, proiectul a fost supus din nou la vot, dupa ce Primaria Capitalei a obtinut toate avizele legale, iar consilierii l-au aprobat.
Asociatia ProDoMo a atacat deja in instanta Planul Urbansitic Zonal pentru Pasajul de la Piata Presei pe motiv ca nu respecta legea. Daca Primaria Capitalei incepea lucrarile de construire a pasajului, acestea erau oprite, iar circulatia in Nordul Capitalei ar fi fost paralizata.
„In octombrie 2013 Asociatia Pro.Do.Mo a cerut Instantei de judecata suspendarea PPL. Printre motivele invocate in sprijinul actiunii, in principal referitoare la incalcarea legislatiei de patrimoniu si de mediu, am invocat si faptul ca toate avizele obtinute de PMB pentru PUZ se refereau la construirea unui nod intermodal: statie de metrou, parcare, pasaj subteran rutier, spatii comerciale si pasaje pietonale, in timp ce pe 28.08.2013 CGMB a adoptat doar proiectul de pasaj rutier subteran, incalcindu-se astfel legislatia in vigoare. In realitate, CGMB a votat pentru un alt proiect decit cel care fusese avizat si dezbatut public, si anume, nodul intermodal”, a declarat pentru HotNews.ro Roxana Wring, presedinta asociatiei ProDoMo.
Aceasta sustine ca acum Primaria Capitalei incearca a eludeze legea din nou.
„Pentru a acoperi acest lucru si ca urmare a faptului ca in octombrie 2013, ProDoMo a solicitat instantei suspendarea PUZ-ului, PMB emite avize retroactive, ulterioare adoptarii Hotaririi de Consiliu, precum si actiunii in instanta, pentru a se justifica in fata Instantei. Astfel, avize retroactive au fost obtinute de la Agentia de Protectia a Mediului si de la Ministerul Culturii pe 27.01.2014, cu doar 3 zile inainte de data sedintei de consiliu convocata pe 30.01.2014. Prin aceasta smecherie PMB incearca sa eludeze legea. Aceasta manevra nu schimba cu nimic fondul problemei: bulevardul Kiseleff este zona protejata si proiectul Primariei va afecta valoarea urbanistica, culturala si de mediu a acestei artere istorice a Capitalei, lucru interzis de legislatia de protectie a patrimoniului”, sustine Roxana Wring.
Reamintim ca primarul Sorin Oprescu a anuntat ca va incepe lucrarile de construire la Pasajul de la Piata Presei in toamna anului 2013, insa nu s-a tinut de cuvant.
Primaria Capitalei a facut deja licitatie pentru construirea Pasajului rutier de la Casa Presei, contractul in valoare de circa 18 milioane de euro fiind atribuit consortiului SC Apolodor Demolari, Eurovia Construct International, TEHCON & Edilitare si Infrastructura si SC Consitrans SRL, pe 8 mai 2011. Primarul Capitalei, Sorin Oprescu, a declarat ca lucrarile la Pasaj vor incepe in aceasta toamna.