Sari direct la conținut

Consultanții fiscali se întreabă: Cetățenii care vin din Ucraina beneficiază de scutire la sănătate sau nu? Una spune noua OUG și alta Codul fiscal

HotNews.ro
Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali, Foto: Adi Iacob / HotNews
Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali, Foto: Adi Iacob / HotNews

Guvernul a adoptat luna trecută o Ordonanță de Urgență (96/2024). Aceasta prevede faptul că cetăţenii străini sau apatrizii care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi obţin permisul de protecţie temporară sunt asigurați fără plata contribuției, iar dacă aceștia realizează venituri supuse contribuției de sănătate, aceasta se datorează doar începând cu data de 1 ianuarie 2025.

Pe de altă parte Codul fiscal spune altceva, conform Camerei Consultanților Fiscali (CCF), care a cerut lămuriri de la Ministerul Finanțelor în acest sens.

Așa cum scrie în notificarea trimisă către instituție, Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății prevede că „modul de stabilire, termenele de declarare şi de plată ale contribuţiei sunt prevăzute în Codul Fiscal„.

La rândul său, Codul Fiscal nu încadrează aceste persoane în categoria persoanelor asigurate fără plata contribuției de sănătate, dar nici în categoria contribuabililor la sistemul de asigurări sociale de sănătate. Codul Fiscal nu reglementează categoria cetățenilor străini care beneficiază de protecție temporară acordată potrivit Legii 122/2006.

Camera Consultanților Fiscali a întrebat Ministerul de Finanțe: Care este tratamentul fiscal din punct de vedere al contribuției de asigurări sociale de sănătate, începând cu data intrării în vigoare a OUG 96/2024 și până la 31 decembrie 2024, pentru cetățenii străini sau apatrizii care provin din zona conflictului armat din Ucraina, obțin permisul de protecție temporară și realizează venituri supuse contribuției de asigurări sociale de sănătate pe teritoriul României?

În înțelegerea CCF, având în vedere prevederile art. 4 alin. (9) din OUG 96/2024, care au caracterul unei norme speciale în raport cu norma generală reprezentată în acest caz de art. 153 din Codul fiscal, în perioada vizată de întrebare, cetățenii străini sau apatrizii care provin din zona conflictului armat din Ucraina și obțin permisul de protecție temporară, au calitatea de asigurat în sistemul de sănătate, fără să datoreze însă CASS pentru veniturile taxabile potrivit Codului fiscal realizate în România.

Cu alte cuvinte, prevederea de la art. 4 alin. (9) din OUG 96/2024, trebuie înțeleasă ca având efectul unei scutiri pentru perioada începând cu intrarea sa în vigoare și până la 31 decembrie 2024.

“Astfel, în vederea asigurării unei aplicări corecte și unitare a dispozițiilor legale adoptate de Guvern, vă rugăm să ne confirmați dacă înțelegerea noastră este cea corectă în raport cu textele legale și intenția de legiferare sau, în caz contrar, să ne precizați care este tratamentul fiscal aplicabil în situațiile de această natură prezentate mai sus, în perioada iulie-decembrie 2024”, se arată în scrisoarea transmisă de consultanții fiscali către Ministerul Finanțelor.

O altă precizare cerută: „Având în vedere că, Codul Fiscal nu reglementează categoria cetățenilor străini care beneficiază de protecție temporară acordată potrivit Legii 122/2006, astfel că nu încadrează aceste persoane în categoria contribuabililor la sistemul de asigurări sociale de sănătate, vă rugăm să ne precizați care este tratamentul fiscal al acestora atât înainte de intrarea în vigoare a OUG 96/2024, cât și în perioada care începe cu 1 ianuarie 2025”.

INTERVIURILE HotNews.ro