Sari direct la conținut

Critici la adresa legii Parteneriatului Public Privat. Nazare, fost ministru al Transporturilor: "Se deschide calea unor contracte netransparente. Departamentul lui Sova primeste atributii nejustificate"

HotNews.ro
Infrastructura in Romania, eterna problema, Foto: CNADNR
Infrastructura in Romania, eterna problema, Foto: CNADNR

Prevederile din proiectul noii legi a parteneriatului public-privat (PPP) adoptat „pe ascuns” de catre Guvern deschid calea unor contracte netransparente, cu impact asupra bugetului de stat, considera deputatul PDL Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor. „Proiectul va permite schimbarea partenerilor privati dupa bunul plac al autoritatilor contractante si da Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine atributii nejustificate, atata timp cat expertiza este la Ministerul Finatelor Publice”, declara deputatul democarat-liberal, mentionand si o hiba a proiectului amintita si de HotNews.ro inca din luna martie: rezilierea unui PPP din „motive de interes national sau local”.

„Orice reglementare in domeniul PPP trebuie sa aiba in vedere 2 principii de baza: transparenta si neimpovararea bugetului de stat. Nu vrem sa ne mai trezim cu contracte tip Bechtel atribuite fara nicio procedura transparenta si care apoi afecteaza bugetul de stat. Proiectul propus de Guvernarea USL nu este preocupat in niciun caz de transparenta atat timp cat partenerul privat poate fi inlocuit oricand, fara a se mai aplica procedurile transparente de achizitie publica”, considera Alexandru Nazare, vicepresedinte PDL pentru politici economice, mediul de afaceri si fonduri europene

Potrivit acestuia, „comunicarile interpretative ale Comisiei Europene din 2000 si 2008 in ceea ce priveste PPP-urile spun foarte clar ca orice reinnoire sau modificare esentiala a termenilor contractului inseamna declansarea unei noi proceduri de achizitii”.

Nazare: Ce parteneri privati seriosi ar vrea sa vina sa investeasca in astfel de proiecte atat timp cat pot fi dati la o parte oricand?

Fost ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare condamna si un alt aspect al noii legi, aspect de care a avertizat si HotNews.ro in luna martie ca ar putea fi o vulnerabilitate – denuntarea unilaterala a contractelor de catre stat in functie de „interesele natioanle si locale”, termeni nedefiniti in lege.

„O alta prevedere din legea propusa de Guvernul Ponta si care va pune pe fuga orice investitor este ca aceste contracte vor putea fi reziliate unilateral din ‘motive de interes national sau local’. Ce parteneri privati seriosi ar vrea sa vina sa investeasca in astfel de proiecte atat timp cat pot fi dati la o parte oricand?”, se intreaba Nazare.

Nazare mai atentioneaza ca exista si diferente intre ce a pro0mis Guvernul in scrisoare de intentie catre FMI si prevederile legii PPP-urilor.

„USL pregateste practic noi tunuri, iar ministrul Sova a fost insarcinat sa le trieze. In scrisoarea de intentie cu FMI se spune foarte clar ca Ministerul de Finante este cel care trebuie sa gestioneze aceste proiecte astfel incat ele sa nu afecteze echilibrul bugetar. In proiectul de lege al USL, MFP da un aviz conform si are in structura sa Unitatea de coordonare a PPPurilor, dar departamentul domnului Sova este cel care initiaza memorandum in Guvern, dar si cel care poate constata contraventii si aplica amenzi”, sustine deputatul PDL.

„Ministrul Sova a mimat consultarea cu Comisia Europeana pentru ca proiectul transmis in Parlament a fost adoptat pe ascuns in Guvern si nu are nicio legatura cu principiile si normele europene in domeniu. Mai mult, foarte multe detalii despre cum va functiona aceasta lege urmeaza a fi adoptate prin Hotarare de Guvern, fara o dezbatere publica autentica”, mai sustine fostul ministru al Transporturilor in guvernul Ungureanu.

HotNews.ro a scris luni ca Guvernul a modificat proiectul legii Parteneriatului Public Privat (PPP) fata de varianta trimisa spre consultare la Comisia Europeana astfel incat poate sa inlocuiasca fara licitatie partenerul privat care nu isi indeplineste obligatiile contractuale sau fata de finantatori.

Pe langa aceasta modificare, proiectul noii Legi a PPP asa cum a fost transmis Parlamentului, nu mai contine una din prevederile controversate din varianta initiala, o vulnerabilitate de care HotNews.ro a scris inca din luna martie: posibilitatea ca „partenerul privat”sa fie, de fapt, o companie de stat.

Fata de articolul HotNews.ro, departamentul condus de Dan Sova (n.r. DPIIS) a venit cu precizari si un drept la replica prin care mentioneaza ca „forma finala a Legii privind Parteneriatul Public Privat nu a suferit modificari fata de cele stabilite de comun cu reprezentantii Comisiei Europene”.

Informatiile transmis de catre DPIIS nu contrazic informatia publicata de HotNews.ro cum ca forma finala adoptata de guvern difera de cea transmisa spre Consultare la CE.

Potrivit DPIIS, „fata de forma initiala a articolului (art. 54 in varianta transmisa Comisiei Europene), modificarile prezente in forma finala (art.42), reprezinta forma propusa de DG Markt (CE) si preluata integral de catre reprezentantii Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, aceasta nefiind modificata ulterior”, iar „Forma finala a legii PPP trimisa in Parlament este exact cea agreata in prealabil cu membrii Comisiei Europene”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro