Sari direct la conținut

Criza generată de pandemia COVID-19 creează premisele ca decizia privind taxa digitală să fie luată mai rapid decât se anticipa

PwC România
Ionut Sas, Foto: PwC România
Ionut Sas, Foto: PwC România

Anul 2020 se anunța a fi anul consensului între statele membre ale Organizației pentru Dezvoltare și Cooperare Economică (OECD) privind introducerea taxei pe serviciile digitale (cunoscută cu acronimul DST), urmând ca aplicarea să survină în 2021. Însă noul context creat de criza generată de pandemia COVID-19 ar putea accelera adoptarea unei astfel de măsuri.

Noile tehnologii și platformele oferite de giganții tech au făcut posibilă schimbarea dramatică, într-un interval foarte scurt, a modului de operare și de interacțiune la nivelul companiilor și al autorităților din întreaga lume. Dacă înaintea crizei apărute din cauza COVID-19 vorbeam despre perturbarea („disruption„) digitală care transformă într-un ritm nemaiîntâlnit modul în care trăim, muncim, relaționăm, deci schimbă societatea și economia în ansamblu, odată cu declanșarea măsurilor drastice de distanțare socială, digitalizarea și-a amplificat rolul și mai mult, depășind estimările. În același timp, și-a demonstrat oportunitatea extraordinară, făcând posibile o mulțime de activități care ar fi fost de neimaginat în online până de curând. Implicit, acest lucru se va reflecta asupra veniturilor și a profitabilității obținute de către economia denumită generic digitală care include giganții tech, platformele online, dar și multe alte companii. Este ușor de intuit că acest sector va fi printre puținele care vor ieși câștigătoare din această criză. Acest fapt îl va face cu atât mai interesant pentru bugetele statelor care se vor subția mult, pe măsură ce guvernele vor aloca sume imense pentru salvarea altor sectoare grav afectate de criză.

Prin urmare, post-criză putem imagina scenariul de trecere la o nouă paradigmă fiscală pentru economia digitală. Desigur, contribuția acesteia la păstrarea distanței sociale în criză nu ar trebui uitată, iar taxarea ar trebui să o ia în calcul pentru a nu periclita pe viitor dezvoltarea digitalizării și a noilor tehnologii.

Citiți continuarea pe blogul PwC România

Articol semnat de Ionuț Sas, Partener PwC România, CEE Tax and Legal Technology Leader

ARHIVĂ COMENTARII