Cu ce modificări vine anul școlar 2024-2025. Elevii care deranjează orele, trimiși în altă sală / Devine obligatoriu portofoliul educațional
Anul școlar 2024-2025, care începe în 9 septembrie, vine cu noi reguli și obligații pentru elevi, părinți și profesori. Ministerul Educației a introdus o procedură prin care elevii care deranjează orele pot fi trimiși într-o altă sală, sub supravegherea altui profesor, dar a stabilit și că elevii vor primi câte o notă la purtare la finalul fiecărui modul. Părinții, pe de altă parte, sunt obligați să meargă la ședințele organizate de școală și să asigure o ținută decentă copiilor lor, iar profesorilor le este interzis să facă meditații cu elevii pe care îi au la clasă.
Anul școlar 2024-2025 începe pe 9 septembrie și va fi organizat în 5 module, la fel ca în ultimii doi ani.
Printre cele mai importante schimbări anunțate pentru anul școlar 2024-2025 se numără bursele. Ministerul Educației a decis introducerea unui nou tip de bursă: cea de reziliență. De bursa de reziliență vor putea beneficia primii 30% dintre elevii dintr-o clasă care au avut la finalul anului școlar trecut media anuală cel puțin 7,00 și cel mult 9,50. Cei care au avut media anuală mai mare de 9,50 vor beneficia de bursa de merit.
De ce burse pot beneficia elevii în anul școlar 2024-2025
În anul școlar 2024-2025 elevii din România pot beneficia de următoarele tipuri de burse:
- bursă de excelență olimpică I – între 750 și 3.000 de lei;
- bursă de excelență olimpică II – 700 de lei;
- bursă de merit – 450 de lei;
- bursă de reziliență – 300 de lei;
- bursă socială – 300 de lei;
- bursă pentru mame minore – 700 de lei;
- bursă tehnologică – 300 de lei.
Părinții trebuie să plătească pentru lucrurile distruse de copiii lor la școală
În noul regulament de organizare și funcționare al școlilor sunt prevăzute o serie de obligații pentru părinți.
Ei trebuie să asigure elevilor o ținută decentă și să participe la ședințele cu părinții.
În plus, părinții vor trebui să plătească orice daune pe care copiii lor le fac asupra mobilierului școlii, notează Edupedu.ro.
Conform noilor reguli, părinții trebuie să își exprime acordul cu privire la acordarea serviciilor de consiliere școlară elevului, în situațiile prevăzute de cadrul legal.
Părinții care nu vor să semneze „contractul educațional al elevului”, în care sunt incluse aceste obligații pot primi amendă de până la 5.000 de lei.
Elevii care deranjează orele, trimiși în altă sală
O altă noutate cu care vine anul școlar 2024-2025 este aceea că elevii care vor deranja orele de curs vor putea fi trimiși într-o altă sală de clasă, unde vor fi supravegheați de un alt profesor până la finalizarea orei de curs, conform noii reglementări din Statutul Elevului.
Această prevedere a fost criticată în spațiul public, iar unele voci au acuzat Ministerul Educației că introduce „camerele de detenție”.
Ministrul Educației, Ligia Deca, a punctat că prevederea are titlu opțional și depinde de școli dacă vor implementa astfel de măsuri sau nu.
Profesorii pot confisca telefoanele elevilor până la finalul orelor
Elevilor li se pot confisca telefoanele, dacă aceștia le folosesc în timpul orelor fără acordul profesorului.
În noul Statut al Elevului, la Articolul 15, este prevăzut că elevii nu au voie să folosească telefonele mobile sau orice alt dispozitiv electronic în timpul orelor.
„(n. red.: elevilor le este interzis) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ”.
O noutate în regulament este că telefoanele mobile ale elevilor „trebuie ținute, pe parcursul orelor, într-un spațiu sigur, care să fie amenajat în sala de clasă și la care să aibă acces dirigintele sau directorul școlii”.
„Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească”, se arată în Statut.
Câte o notă la purtare după fiecare modul, nu doar la finalul anului școlar. Nota la purtare va fi scăzută dacă elevul are multe absențe
În anul școlar 2024-2025, elevii vor primi câte o notă la purtare la finalul fiecărui modul (în total sunt cinci module), și nu doar la finalul anului școlar, așa cum era până acum.
La finalul anului școlar, media celor 5 note la purtare va fi scăzută cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate pe care elevul le are și, în final, va rezulta media anuală la purtare.
„Pentru toți elevii din învățământul gimnazial și liceal, la fiecare 20 de absențe nemotivate pe an școlar din totalul orelor de studiu sau la 20% absențe nejustificate din numărul de ore pe an școlar la o disciplină de studiu/un modul de specialitate va fi scăzută media anuală la purtare cu câte un punct. Elevii care au media la purtare mai mică decât 8 în anul școlar anterior nu pot fi admiși în unitățile de învățământ cu profil militar, teologic și pedagogic”, se arată în noul Statut al Elevului.
Elevii au dreptul să ofere feedback profesorilor la finalul anului școlar 2024-2025
În noul Statut al Elevului, publicat în luna august în Monitorul Oficial, este precizat că elevii au dreptul să ofere feedback profesorilor la finalul fiecărui an școlar, prevedere preluată din vechiul statut. În document este prevăzut și un model al fișei de feedback pe care elevii o pot completa pentru fiecare profesor pe care l-au avut la clasă.
Posibilitatea ca elevii să ofere feedback profesorilor era prevăzută și în vechiul Statut al Elevului, însă abia în anul 2021 Ministerul Educației a stabilit metodologia prin care se putea oferi feedback-ul semestrial (la acel moment, anul școlar era organizat în două semestre, nu pe module, ca în prezent).
Modelul fișei de feedback inclus de Ministerul Educației în noul Statut al Elevului este același ca cel oferit în anul 2021, diferența este că la vremea respectivă feedback-ul se oferea de două ori pe parcursul anului școlar (la finalul fiecărui semestru), iar acum elevii pot oferi feedback doar la finalul anului școlar.
Portofoliul educațional al elevului devine obligatoriu. Ce trebuie să conțină
Portofoliul educațional al elevului devine obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi care intră în clasa pregătitoare, conform noii legi a educației.
Portofoliul trebuie să conțină, printre altele, documentele școlare ale elevului, planuri individualizate de învățare, notele obținute la examenele naționale și recomandări de orientare școlară sau profesională, se arată într-un proiect al Ministerului Educației.
„Portofoliul educațional este un instrument care are ca scop documentarea și evaluarea progresului școlar, personal și social al elevului, identificarea decalajelor în învățare și fundamentarea intervențiilor de sprijin, implicarea elevului în propria educație prin autoreflecție și autoevaluare, documentarea achizițiilor învățării relevante pentru continuarea studiilor într-un nivel superior de învățământ/pentru tranziția spre piața muncii”, se arată în proiectul pus în dezbatere publică.
Ce competențe digitale ar trebui să aibă elevii la finalul liceului
Tot printr-un Ordin al Ministerului Educației sunt stabilite și competențele digitale pe care elevii trebuie să le aibă până la finalul liceului.
Secretarul de stat Florian Lixandru a spus, pentru HotNews.ro, că elevii pot învăța „noțiuni de utilizare a calculatorului și la alte discipline, nu neapărat la disciplina TIC”.
Toate cunoștințele pe care un elev ar trebui să le dobândească, în funcție de nivel și de ciclul de învățământ absolvit, pot fi văzute AICI.
O selecție a aspectelor pe care un tânăr proaspăt absolvent de liceu ar trebui să le știe, la nivel intermediar sau avansat:
- Explorarea noutăților din domeniul dispozitivelor și a aplicațiilor digitale și gestionarea independentă a acestora.
- Identificarea funcțiilor multiple ale dispozitivelor, tehnologiilor și rețelelor digitale comune și utilizarea acestora în diferite contexte școlare și profesionale.
- Evaluarea critică a modului în care digitalizarea transformă lumea și mediul nostru de viață, cu accent pe impactul acestei transformări în planurile personal și profesional, precum și cultural, financiar, social etc. Analiza beneficiilor și riscurilor asociate noilor tehnologii, inclusiv inteligența artificială și tehnologiile cuantice, printr-o filtrare atentă a informațiilor, pentru a asigura o înțelegere profundă și echilibrată.
- Documentarea cu privire la transformarea digitală, în vederea formării unei poziții etice și responsabile.
- Analiza critică, compararea și evaluarea credibilității și a siguranței diferitelor surse de date, informații și conținut digital. Interpretarea și evaluarea independentă a datelor, a informațiilor și a conținutului digital, adaptate nevoilor personale, inclusiv identificarea și gestionarea știrilor false, relatărilor circulare, titlurilor-capcană și conținutului digital falsificat.
- Căutarea oportunităților de utilizare a tehnologiilor digitale pentru a participa la viața comunității și a societății, cu respectarea diversității culturale și sociale.
- Identificarea modurilor în care utilizarea inteligenței artificiale poate aduce beneficii în viața de zi cu zi, precum și a limitărilor și a riscurilor specifice.
- Integrarea de noi informații în resurse digitale existente, pentru a crea conținuturi și cunoștințe noi, originale și relevante (de exemplu, audio, video, blog, wiki, site web, cărți electronice).
- Folosirea în mod corespunzător a informațiilor și a conținuturilor digitale, respectând drepturile de autor și licențele pentru conținutul digital.
Interdicția ca profesorii să facă meditații cu elevii pe care îi au la clasă se păstrează
Nici în anul școlar 2024-2025 profesorii nu au voie să facă meditații cu elevii pe care îi au la clasă, se arată în noul regulament-cadru de organizare și funcționare al unităților de învățământ preuniveritar (ROFUIP), care a fost publicat în luna august în Monitorul Oficial.
Regula nu este nouă și apare și în noua lege a educației, care a intrat în vigoare din septembrie 2023.
Regulamentul de organizare și funcționare a școlilor prevede că „personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar îi este interzis să desfășoare activități de pregătire suplimentară/ meditații contracost cu beneficiarii primari de la clasa/ clasele la care este încadrat în anul școlar în curs, conform procedurii pentru completarea declarațiilor de interese de către personalul didactic de predare, aprobată prin ordin al ministrului educației”.
Meditațiile cu elevii la clasă sunt interzise pentru profesori de mai mulți ani. În octombrie 2018, regula era prevăzută în Codul de etică al personalului didactic din învățământul preuniversitar.
În prezent, profesorii care obțin individual venituri din meditații sunt obligați să se înregistreze la Registrul Comerțului și să solicite autorizarea funcționării.
Citește și: