Sari direct la conținut

Ce competențe digitale ar trebui să aibă elevii la finalul liceului – proiect al Ministerului Educației 

Profesori si elevi, Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
Profesori si elevi, Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com

Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică un ordin prin care vrea să aprobe cadrul general de competențe digitale pentru elevi. În ordin sunt prevăzute o serie de cunoștințe pe care elevii ar trebui să le aibă când vine vorba de folosirea tehnologiei, în funcție de ciclul de învățământ pe care îl încheie (primar, gimnazial, liceal). 

„În era digitală, este crucial ca elevii să dezvolte competențe digitale solide pentru a naviga cu succes în societatea modernă. Cadrul de competențe digitale pentru elevi are ca model de referință DigCompRo, bazat pe DigComp 2.2, și detaliază principalele arii de competență, nivelurile de performanță așteptate și descriptorii specifici pentru fiecare competență”, transmite Ministerul Educației. 

Cadrul de competențe definește „tematici și activități de învățare relevante, atât din perspectivă curriculară, cât și pentru viitoare programe de formare profesională”. 

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației: „Pot fi preluate noțiuni de utilizare a calculatorului și la alte discipline, nu neapărat la disciplina TIC” 

Secretarul de stat din Ministerul Educației, Florian Lixandru, a explicat, pentru publicul HotNews.ro, că aprobarea cadrului general de competențe digitale pentru elevi încurajează posibilitatea ca elevii să învețe să folosească tehnologia și în timpul orelor de matematică sau română, de exemplu, nu doar în timpul orelor de TIC. 

„Deci pot fi preluate noțiuni de utilizare a calculatorului și la alte discipline, nu neapărat la disciplina TIC (n. red.: tehnologia informației și a comunicațiilor), care se studiază acum. Pot fi dobândite aceste competențe și prin introducerea folosirii calculatorului și la alte discipline, așa sunt gândite. Pot folosi calculatorul și la orele de matematică, pot folosi calculatorul și la orele de limbă și comunicare. Este un mijloc care permite formarea unor competențe în mod tranzacțional”, a explicat, contactat de HotNews.ro, Florian Lixandru. 

Elevii ar trebui să dobândească competențe digitale încă din ciclul primar, chiar dacă nu au o disciplină dedicată în acest sens. Din clasa V-a, elevii au inclusă în orar materia TIC, aceasta fiind parte din trunchiul comun (materiile pe care elevii le fac în mod obligatoriu). 

„Elevii fac oricum TIC și în școala generală, și în gimnaziu. Conform noului curriculum, TIC este parte a trunchiului comun de la clasa a V-a. Dar, pe lângă ceea ce fac la TIC, competențele pot fi dobândite și în alte contexte. Pot folosi calculatorul și la alte discipline, asta e și ideea, să creăm posibilitatea de a utiliza calculatorul în contexte cât mai diverse”, a explicat Lixandru. 

În proba de competențe digitale din cadrul examenului de bacalaureat se va ține cont de acest cadru în realizarea cerinței pe care candidații o vor avea de rezolvat.

„Acesta este și scopul acestui cadru, să ghideze pregătirea elevilor de la clasa pregătitoare până la liceu”, a explicat secretarul de stat din Ministerul Educației. 

Competențele digitale pe care un elev trebuie să le aibă la finalul liceului pentru nivelul intermediar sau avansat

În cadrul de competențe digitale pe care Ministerul Educației l-a pus în dezbatere publică sunt prevăzute mai multe aspecte din domeniul tehnologiei pe care tinerii ar trebui să le cunoască după absolvirea liceului. 

O selecție a aspectelor pe care un tânăr proaspăt absolvent de liceu ar trebui să le știe, la nivel intermediar sau avansat: 

  • Explorarea noutăților din domeniul dispozitivelor și a aplicațiilor digitale și gestionarea independentă a acestora.
  • Identificarea funcțiilor multiple ale dispozitivelor, tehnologiilor și rețelelor digitale comune și utilizarea acestora în diferite contexte școlare și profesionale.
  • Evaluarea critică a modului în care digitalizarea transformă lumea și mediul nostru de viață, cu accent pe impactul acestei transformări în planurile personal și profesional, precum și cultural, financiar, social etc. Analiza beneficiilor și riscurilor asociate noilor tehnologii, inclusiv inteligența artificială și tehnologiile cuantice, printr-o filtrare atentă a informațiilor, pentru a asigura o înțelegere profundă și echilibrată.
  • Documentarea cu privire la transformarea digitală, în vederea formării unei poziții etice și responsabile.
  • Analiza critică, compararea și evaluarea credibilității și a siguranței diferitelor surse de date, informații și conținut digital. Interpretarea și evaluarea independentă a datelor, a informațiilor și a conținutului digital, adaptate nevoilor personale, inclusiv identificarea și gestionarea știrilor false, relatărilor circulare, titlurilor-capcană și conținutului digital falsificat.
  • Căutarea oportunităților de utilizare a tehnologiilor digitale pentru a participa la viața comunității și a societății, cu respectarea diversității culturale și sociale.
  • Identificarea modurilor în care utilizarea inteligenței artificiale poate aduce beneficii în viața de zi cu zi, precum și a limitărilor și a riscurilor specifice.
  • Integrarea de noi informații în resurse digitale existente, pentru a crea conținuturi și cunoștințe noi, originale și relevante (de exemplu, audio, video, blog, wiki, site web, cărți electronice). 
  • Folosirea în mod corespunzător a informațiilor și a conținuturilor digitale, respectând drepturile de autor și licențele pentru conținutul digital. 

Toate cunoștințele pe care un elev ar trebui să le dobândească, în funcție de nivel și de ciclul de învățământ absolvit, pot fi văzute AICI

Cine a elaborat cadrul de competențe digitale

Pentru realizarea cadrului de competențe digitale au lucrat specialiști din cadrul Ministerului Educației, inspectoratelor școlare județene, caselor corpului didactic, universităților, precum și reprezentanți ai industriei IT din România. Acest grup de lucru a beneficiat și de suportul reprezentanților Băncii Mondiale.

„Profilul competențelor digitale acoperă șase arii principale, de la utilizarea dispozitivelor digitale și alfabetizarea informațională, la siguranța cibernetică și utilizarea responsabilă a tehnologiei. Aceste arii asigură dezvoltarea unei game largi de abilități, esențiale pentru viața personală și profesională a elevilor”, explică reprezentanții Ministerului Educației. 

Instituția susține că își propune să reducă „reticența față de noile tehnologii, să stimulăm atitudini critice constructive și să pregătim viitori absolvenți pentru provocările viitoare”. 

„Astfel, ne dorim să adaptăm școala la exigențele viitorului prin dezvoltarea unui ecosistem dinamic și inovator de educație digitală de înaltă performanță, prin corelarea fluxurilor privind infrastructura hard (echipamente) și cea soft (competențe)”, mai transmite Ministerul Educației. Cei care au propuneri și sugestii cu privire la proiectul pus în dezbatere publică le pot trimite în următoarele 10 zile calendaristice, pe adresa de mail: consultare.pnrr@edu.gov.ro.

INTERVIURILE HotNews.ro