Cum au crescut audientele ziarelor de pe o zi pe alta: rezultatele recensamantului din 2011 nu mai sunt luate in calcul de BRAT
In ultima luna, publicatiile romanesti s-au prezentat in fata publicitarilor cu cifrele de audienta anuntate in ultimul val al Studiului National de Audienta (SNA). Vineri, insa, aceste cifre au crescut considerabil in prezentarea de pe site-ul SNA. Modificarea a fost facuta dupa o adunare generala a SNA, ce reuneste editori de presa, agentii, regii si clienti de publicitate, unde s-a decis sa se revina la volumul universului folosit inainte de publicarea primelor rezultate ale recensamantului, pentru a „oferi pietei de publicitate cifre comparabile cu celelalte media”.
Cifrele de audienta ale publicatiilor romanesti au fost anuntate pe 14 februarie. Vineri, 16 martie, pe site-ul SNA apar cifre mai mari:
Ziar – nr. cititori in medie pe editie mai ’11-ian.’12, conf. datelor anuntate in februarie – nr. cititori in medie pe editie mai ’11-ian.’12, conf. noilor date prezentate pe site-ul SNA
- Click! – 647.000 – 770.000
- Libertatea – 498.000 – 592.000
- Cancan – 381.000 – 454.000
- Gazeta Sporturilor – 374.000 – 445.000
- Pro Sport – 303.000 – 360.000
- Adevarul – 194.000 – 230.000
- Jurnalul National – 149.000 – 177.000
- Evenimentul zilei – 133.000 – 159.000
- Ziarul financiar – 74.000 – 88.000
- Romania libera – 49.000 – 59.000
Saptamanal – nr. cititori in medie pe editie mai ’11-ian.’12, conf. datelor anuntate in februarie – nr. cititori in medie pe editie mai ’11-ian.’12, conf. noilor date prezentate pe site-ul SNA
- Capital – 111.000 – 132.000
- Academia Catavencu – 156.000 – 186.000
- Dilema Veche – 38.000 – 45.000
- Forbes – 46.000 – 54.000
Joi seara, BRAT a emis un comunicat in care arata ca „publisherii, agentiile de publicitate si clientii care sunt beneficiari ai SNA au decis astazi sa stabileasca universul studiului la datele oficiale ale INS, singurele de care tin cont si studiile de audienta pe televiziune si pe radio”. In comunicat este citat Silviu Ispas, presedinte BRAT, potrivit caruia „Adunarea Generala a SNA a luat act de faptul ca este datoria noastra sa oferim pietei de publicitate cifre comparabile cu celelalte media si asta facem. In privinta datelor rezultate din noul recensamint, ele vor fi luate in calcul atunci cind vor deveni finale si oficiale„.
- Dupa anuntarea primelor rezultate ale recensamantului, BRAT a decis sa raporteze rezultatele noului val SNA la volumul universului dat de recensamant. Arina Ureche, director executiv BRAT, explica atunci pentru HotNews.ro faptul ca modificarea volumului universului nu duce la modificari de metodologie in cazul SNA, dar efectele sunt legate de modul de calcul al rezultatelor studiului: „Sa presupunem ca o publicatie avea o audienta de 10% din totalul populatiei. Acest rezultat ar fi insemnat ca publicatia respectiva are un numar de 970.441 cititori. Dupa data de 2 februarie, aceeasi publicatie va avea tot un rezultat de 10% al audientei, exprimat in procente din univers, dar care va insemna un numar de doar 815.432 cititori.”
- Tot atunci, Lucia Antal, presedintele Asociatiei Romania pentru Masurarea Audientelor TV (ARMA), arata pentru HotNews.ro ca in procedura de masurare a audientelor TV trebuie facute modificari de panel si de echilibrare a acestuia, „proces dificil care are nevoie atat de atentie, cat si timp” – mentionand in acest sens o perioada de „cel putin 3-4 luni”.
- De atunci, in piata s-au amplificat disputele privind veridicitatea cifrelor de audienta TV, inclusiv prin prisma faptului ca acestea nu sunt aliniate inca la rezultatele ultimului recensamant. Saptamana trecuta, Catalin Tolontan comenta pe blogul sau: „Numai din faptul ca punctul de audienta e umflat fata de populatia reala, evidentiata prin recensamantul din 2011 la 19,042 de milioane, abaterea e de 15%! Iata o inflatie mascata de 15%, cumulata in ani prin emigrarea romanilor, de care nimeni nu vorbeste. (…) OK, ma denunt. Postul a fost scris cu frustrarea celui care lucreaza in presa scrisa, industrie care, prin BRAT, unde am pledat si eu, a decis sa rectifice rapid universul, „ca sa fim corecti”. Foarte inteligenti am fost!”
Ce spune Silviu Ispas, presedinte BRAT, despre modificarea cifrelor de audienta in presa:
Rep.: Ce inseamna, mai precis, anuntul de joi seara al BRAT?
Silviu Ispas: Volumul universului la care se raporteaza studiul de audienta pentru presa scrisa a fost armonizat cu universul folosit in cercetarile de audienta TV si radio, pentru a avea universuri comparabile. Este modificat volumul universului pentru SNA, dar si pentru SATI. (N.red.: BRAT anuntase in februarie si modificarea volumului universului utilizatorilor de internet din mediul urban, cu varsta intre 14 si 64 de ani: fata de volumul de 5.561.946 utilizatori de internet raportati la ultima publicare a rezultatelor SATI, volumul fusese redus, dupa alinierea la rezultatele recensamantului, la 4.687.972 persoane).
Rep.: Adica cifrele SNA sunt raportate acum la datele demografice anterioare primelor rezultate ale recensamantului de anul trecut?
S.I.: Da, pentru ca aceste date (ale recensamantului – n.r.) nu sunt oficiale si finale.
Rep.: Este corecta aceasta modificare, pentru piata?
S.I.: Este extrem de corecta. Am facut-o pentru comparabilitatea rezultatelor intre print, radio si TV, sa nu comparam mere cu pere. Este o decizie a Adunarii Generale, din care fac parte si editori, si agentii, si clienti.
Daca s-ar fi miscat ei (asociatiile de masurare a audientelor radio, TV – n.r.), nu era nevoie sa ne miscam noi, pentru ca datele ar fi fost comparabile.
Aceasta schimbare nu inseamna ca decizia anterioara, de a alinia datele SNA la primele rezultate ale recensamantului, a fost una gresita.