Cum functioneaza propaganda rusa in mediul on-line din Ucraina
Războiul informațional declanșat de Rusia în mediul on-line din fostele state sovietice, acum state independente, functioneaza la turatie maxima. Dacă inițial armatele de „postaci”, plătiți de serviciile secrete ruse și diverse organizații naționaliste, participau la campanii care vizau site-uri media de limbă rusă din spațiul ex-sovietic, acum și-au extins activitatea în alte regiuni importante pentru propaganda de la Kremlin.
La această concluzie au ajuns experții din Ucraina, țară care a fost și este supusă de Rusia la un atac propagandistic fără precedent.
„Această activitate este costisitoare. Structurile ruse, care angajează <> pentru campaniile de propagandă, cheltuie aproximativ 20.000 de euro pe zi ca să plătească <> pro-Kremlin, care postează pe cele mai diverse site-uri de presă, dar și de socializare din toată lumea”, susține Alexandr Olshanski, directorul companiei Imena.UA pentru agenția ucraineană LigaBusinessInform.
„Comentatorii plătiți au diverse sarcini: începând cu tensionarea situației (provocarea stărilor de panică) și terminând cu agitația directă. Spre exemplu, în Ucraina pe cele mai citite site-uri de știri aproximativ 80% din comentarii sunt opera <> plătiți de Kremlin”, spune Vladimir Degtiariov, șeful agenției de PR Newsfront, cu sediul la Kiev.
Potrivit agenției LigaBusinessInform, în campaniile de propagandă pro-Kremlin sunt angajați și diverși comentatori „de elită” (jurnaliști, filologi și chiar scriitori). Într-o campanie participă până la câteva sute de „postaci”, care monitorizează mass-media, activează în rețelele de socializare, pe forumuri și comentează textele publicate pe cele mai populare resurse media din Internet. Cheltuielile totale ale unei „firme” de propaganda pro-Kremlin se cifrează la peste un milion de euro lunar.
Mai mult, în Rusia funcționează absolut legal diverse site-uri care recrutează ”postaci”. Unul dintre acestea este forumok.com. Pe acest site sunt înregistrați 177000 de ”trollii”, care câștigă zilnic până la 50 de euro.
O altă „armă” de propagandă a politicii de la Kremlin sunt bloggerii. Ei, însă, sunt utilizați mai mult pentru campanii în runet (așa numesc rușii internetul de limbă rusă). Organizator al campaniilor de propagandă pe bloguri este Institutul Țărilor CSI, o organizație care propagă interesele Rusiei în spațiul ex-sovietic.
Catherine Fitzpatrick, care analizeaza dezinformarea realizata de Kremlin pe internet pentru site-ul interpretermag.com, declara pentru Radio Europa Liberă ca Moscova foloseşte legislatia vagă pe care o are pentru internet pentru a stimula auto-cenzura, iar „trollii” inhiba dezbaterea serioasa a unor subiecte.
„Daca ne uitam la un articol din Washington Post sau New Republic, care este critic la adresa Rusiei, veti vedea imediat ca apar 200 de comentarii care par sa fi fost scrise de un copil de 12 ani si care nici macar nu sunt comentarii. Sunt trimise expres in scopul de a deturna atentia si de impiedica dezbaterea. Aceste tactici sunt menite sa opreasca dezbaterea democratica şi ele dau rezultate”, a mai declarat Catherine Fitzpatrick.
Reamintim ca si ziarul britanic The Guardian a publicat recent o ancheta despre „armata de troli a lui Putin”. Ancheta arata ca sute de bloggeri sunt platiti ca sa inunde forumurile si retelele de socializare din Rusia si din strainatate cu mesaje impotriva Vestului si comentarii favorabile Kremlinului. In fiecare zi, dupa ora 21, se incheie ziua de 12 ore de munca, iar cei care lucreaza in birourile complexului de pe Savushkina Street nr.55 din Sankt Petersburg sunt inlocuiti de tura de noapte.
Cert este ca „postacii” pro-ruși au invadat Internetul. Este o provocare la care nici Ucraina, nici alte țări ex-sovietice, dar nici Occidentul nu are un răspuns pe potrivă. Războiul informational din mediul on-line continua și, deocamdată Kremlinul este în avantaj.