Sari direct la conținut

Cum vede ”Uber-ul autocarelor” viitorul său în România: o piață neliberalizată, dar cu trenuri lente care pot duce la înmulțirea călătoriilor lungi cu autobuzul

HotNews.ro
Autobuz in verdele caracteristic al Flixbus, Foto: Flixbus
Autobuz in verdele caracteristic al Flixbus, Foto: Flixbus

FlixBus a fost denumit ”Uber-ul autocarelor” fiindcă utilizatorii pot din aplicație să cumpere bilete pentru călătorii lungi în Europa. Compania nu deține autobuzele, dar încheie parteneriate cu operatorii de transport locali și îi integrează în platforma online. FlexiBus are șase parteneri locali și operează de aici 15 rute internaționale, cele mai lungi fiind către Spania. Cum piața românească este închisă, nu se pot efectua prin FlixBus curse interne, cum se întâmplă de exemplu în Franța. Compania spune însă că trenurile românești, mult sub cele din Germania și Franța, pot determina mulți români să aleagă autocarele pentru călătorii lungi.

FlixBus este celebră pentru autobuzele de un verde fosforescent. Nu sunt autobuzele sale, ci ale companiilor de transport care semnează înțelegeri cu compania germană, care gestionează apoi marketingul, rezervările de bilete și vânzarea.

Din aplicație poți cumpăra online bilete pentru curse lungi, chiar și de peste 50 de ore, dintr-o parte în alta a Europei. FlixBus a fost înființată în 2013, și-a lansat operațiunile întâi în Germania, un nou val de lansări a urmat în Europa în 2015, iar anul trecut a început să opereze și în SUA.

Acum, FlixBus deservește 2.000 de orașe din 29 de țări și compania are în comun cu Uber mai multe lucruri: nu deține flota auto, lucrează cu parteneri și are tarife dinamice – ceea ce înseamnă că este mai scump dacă îți cumperi biletul chiar înainte de călătorie, dar mult mai ieftin dacă îl cumperi cu o lună înainte.

Iată câteva exemple din aplicație. De exemplu, un drum Timișoara – Viena costă între 90 și 110 lei. De la București la Praga biletul costă 600 de lei dacă îl cumperi cu o zi înainte și 200 lei dacă îl cumperi cu o lună înainte.

De la Bacău la Roma drumul cu autobuzul durează 31 de ore, iar biletul costă 452 lei luat cu o zi înainte și 317 lei cu o săptămână înainte.

De exemplu de la Budapesta la București un bilet de autobuz costă între 130 și 400 lei dacă îți iei biletul cu o zi înainte. Cu o lună înainte prețurile sunt între 125 și 180 lei.

Dacă este să comparăm modurile de transport, în unele cazuri nu există trenuri directe – de exemplu Timișoara – Viena, iar în altele călătoria cu trenul durează mai mult și este mai scumpă decât cea cu autobuzul (de exemplu București – Praga).

Cei de la FlixBus spun că piața transporturilor de lung parcurs cu autocarul poate avea de câștigat din cauza stării trenurilor românești.

Pentru că piața românească nu este liberalizată, nu sunt posibile călătorii interne prin FlixBus, iar cei de la companie spun că liberalizarea ar însemna mai multe oferte pentru clienți și prețuri mai mici. Un exemplu de piață de succes este Franța, recent liberalizată. În Franța, FlexiBus a achiziționat în 2018 filiala locală a Eurolines.

Compania spune că lucrează la extinderea rutelor din și spre România, printre rutele nou adăugate se numără Timișoara – Praga și Timișoara – Munchen, iar la vară vor fi rute către Nisipurile de Aur, în Bulgaria.

Conform modelului de business, FlixBus semnează parteneriate cu companii de transport și le pune la dispoziție platforma de vânzări bilete și servicii de branding, marketing și vânzări. FlixBus reține o parte din veniturile acestor companii partenere, dar cei de la FlixBus nu au dorit să spună procentul.

Ca parte a branding-ului, companiile partenere își ”îmbracă” autobuzele în verde fosforescent, iar în schimb trebuie să furnizeze călătorilor câteva servicii: WiFi la bord, toaletă funcțională, loc sporit pentru picioare și aer condiționat funcțional.

FlixBus este evaluată la un miliard de dolari, are 1.200 de angajați, lucrează cu 300 de companii de transport și spune că în șase ani a transportat peste 100 de milioane de oameni. Compania are birouri în München, Berlin, Paris, Milano, Zagreb, Stockholm, Amsterdam, Aarhus (Danemarca), Praga, Budapesta, Los Angeles, București, Madrid și Varșovia.

Compania a testat anul trecut un autobuz electric pe cei 160 km dintre Paris și Amiens, iar recent a adăugat o nouă rută, cu un autobuz electric între Frankfurt și Mannheim (90 km).

FixBus a prezentat joi și rezultatele unui studiu la nivel național despre piața de transport de persoane, studiu făcut online cu 1.067 de oameni care în ultimul an au mers măcar o daă cu autocarul.

Dintre cei care optează pentru autocar pentru a se deplasa pe distanțe lungi, mai mult de un sfert (26%) își doresc modernizarea flotei: autocare mai noi, cu dotări moderne (aer condiționat, prize pentru telefon, WiFi și TV).

Confortul, curățenia și mediul ambiental sunt aspecte care ar trebui îmbunătățite, din perspectiva a 21% dintre cei care obișnuiesc să călătorească cu autocarul. Dintre aceștia, o mare parte își doresc un număr mai mare de locuri. Aproape un sfert dintre respondenți fac referire la aspecte ce țin de curățenia generală a autocarului, dar și la crearea unui ambient plăcut pentru călătorie (în special muzică ambientală).

Cei mai mulți dintre cei care călătoresc cu autocarul folosesc Google (51%), ori accesează site-urile agențiilor de transport (36%) și ale autogărilor (32%).

53% dintre respondenți spun că preferă să-și achiziționeze biletul la momentul realizării călătoriei. Dintre aceștia, 80% folosesc mijloace clasice de achiziționare (direct de la șofer, de la autogară sau agenție) și doar 20% apelează la metode online.

În cazul celor care aleg să-și achiziționeze biletele cu cel puțin o zi înainte de realizarea călătoriei se folosesc atât de modalitățile de plată online (46%) cât și de cele clasice (54%).

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro