Sari direct la conținut

De ce sunt așa mari prețurile RCA la camioane: Ce reclamă transportatorii, ce arată datele interne ale ASF și ce soluții sunt pe masa negocierilor

HotNews.ro
Proteste ale transportatorilor, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Proteste ale transportatorilor, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

„Când mi-am înmatriculat primul camion în anul 2018, prețul RCA a fost undeva la 4.500 de lei, iar azi pentru același camion plătesc 13.500 de lei, deși nu am avut evenimente și am ajuns în clasa B5”, declară pentru HotNews.ro, Alex Perțea, unul dintre transportatorii veniți să protesteze în Capitală. O analiză internă a ASF, consultată de HotNews.ro, arată de ce costă atât RCA-ul la camioane și ce soluții ar putea fi discutate săptămâna viitoare pentru încetarea protestelor.

Transportatorii aflați în a treia zi de proteste, care au blocat traficul la intrările în Capitală, acuză că nu mai pot suporta prețul mare la RCA, care a crescut an de an, în unele cazuri și în ciuda faptului că nu au provocat daune.

  • „Pentru camioane de peste 16 tone asigurarea RCA pe 12 luni costă între 18.000 și 20.000 de lei pentru clasa B0 (prima înmatriculare), în condițiile în care, în Polonia spre exemplu, o poliță RCA similară costă undeva la 4.000 de zloți, echivalentul a circa 4.600 de lei.
  • Prețurile în România sunt foarte mari și au crescut an de an. Sperăm să găsim soluții, săptămâna viitoare, la întâlnirea cu ASF”, spune Alex Perțea, reprezentantul transportatorilor care participă la protest.

Reprezentanţii Cancelariei premierului Ciolacu au avut, joi, la Palatul Victoria, o întâlnire cu reprezentanţi ai transportatorilor din toate zonele României, în care s-a agreat ca cel mai târziu până la sfârşitul săptămânii viitoare să fie stabilită o întâlnire de lucru între reprezentanţii transportatorilor şi cei ai Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) pentru a găsi soluții la problema RCA.

Analiză internă a ASF: Frecvența daunelor influențează cel mai mult prețul RCA la camioane

O analiză internă a ASF realizată în acest context al protestelor transportatorilor, document consultat de HotNews.ro, arată de ce sunt mai mari prețurile RCA la camioanele de peste 16 tone, deținute de persoanele juridice, comparativ cu restul pieței.

Frecvența daunelor în perioada 2018-2022 pentru categoria „autovehicule de transport marfă, >16t, la persoane juridice” a fost de 19,1%, în timp ce pe total piață a fost de 5,7%. În aceeași perioadă, severitatea daunelor la camioanele de peste 16 tone deținute de firme a fost de 15.933 de lei, comparativ cu 8.855 lei total piață.

  • „Cea mai puternică influență asupra valorii finale a tarifului RCA pentru categoria „”Transport marfa, >16ť” o are frecvența daunelor. Acest factor explică în bună măsură diferențele (în sens negativ) față de primele practicate de asigurătorii din alte piețe din Uniunea Europeană”, se arată în analiza ASF consultată de HotNews.ro.

Ce prețuri RCA au camioanele în România

Evoluția primelor RCA la aceeași categorie de „autovehicule transport marfă >=16 tone, persoane juridice” arată că, anul trecut, prima medie RCA pe 12 luni pentru categoria B0 a variat între minim 9.135 de lei (în luna iulie) și maxim 10.209 lei (în luna mai).

Pe de altă parte, tariful RCA de referință a variat între 8.240 de lei și 8.794 de lei.

  • „Așadar, atât prima medie, cât și tariful de referință au fost relativ stabile în cea de-a doua parte a anului 2023 (valoarea tarifului de referință publicat în luna decembrie 2023 este de 8.609 lei), iar această situație se va menține și în cursul primului trimestru al anului 2024.”, se arată în analiza internă a ASF.

Peste 50% dintre polițele RCA pentru camioane sunt încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat. Prima maximă – 12.000 lei

Datele ASF arată însă că există probleme, mulți transportatori apelând la procedura asiguraților cu risc ridicat, gestionată de Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR), pentru a obține prețuri mai mici la asigurarea auto.

Procedura asiguratului cu risc ridicat este singura pârghie legală pe care o au la dispoziție asigurații pentru polițe RCA mai ieftine.

Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) spune pe site-ul propriu că, potrivit legii, asigurații care primesc de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte pentru 12 luni ale căror prime RCA sunt cu 36% mai mari față de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt considerați asigurați cu risc ridicat.

  • Acești asigurați s-ar putea adresa Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR) care alege un asigurător care le va vinde o polița la un preț în limitele legale.
  • Problema este că oamenii nu știu că sunt considerați asigurați cu risc ridicat și nici nu știu să-și calculeze singuri prima de risc, iar brokerii nu au interes să-i ajute.

În analiza internă a ASF, consultată de HotNews.ro, se arată că acest mecanism este folosit cu precadere de către asigurații din categoria „Transport marfă, >16t”.

  • „Peste 50% dintre polițele de asigurare încheiate în ultimele luni de către asigurații din categoria „Transport marfă, >16t” au fost încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat.
  • Prima finală în cazul asiguraților cu risc ridicat și care au apelat la BAAR nu este mai mare de 12.000 lei.
  • Tarifele practicate de asigurători pentru categoria „Transport marfă, >16t” se încadrează într-o plajă relativ mare (de la simplu la dublu), pentru același asigurat, fiind influențate de: marjele de siguranță aplicate (ce reflectă nivelul volatilității daunelor pe segmentul din care face parte asiguratul); marjele de negociere comercială; costurile de distribuție; sistemul bonus-malus prin efectul său de bază (la prima mare, aplicarea procentului de majorare a primei conduce la o valoare, în termeni absoluți, și mai mare).
  • În mod paradoxal, dar de nedorit, prin mecanismul de gestiune a asiguraților cu risc ridicat tariful de referință a devenit baza de formare a primei finale a RCA pentru asigurații din categoria „Transport marfă, >16t”, se arată în documentul ASF, consultat de HotNews.ro.

Ce prețuri RCA sunt la camioane în alte țări din regiune

Analiza ASF prezintă și câteva exemple de tarife RCA practicate pe alte piețe din UE pentru categoria „Transport marfa, >16t”:

  • Polonia: RCA – produs de sine-statator: 17.600 lei; RCA – parte din Pachet RCA+CASCO: 8.800 lei
  • Letonia: 13.200 lei
  • Ungaria: 11.500 lei (valoare medie, cu minim 6.000 lei și maxim 40.000 lei)
  • Slovacia: 11.100 lei

Peste 61.000 de transportatori au apelat la BAAR anul trecut. Majoritatea au primit prețuri RCA mai mici

HotNews.ro a solicitat situația asiguraților care au cerut ajutorul anul trecut Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), iar răspunsurile organizației, care are ca membri toți asigurătorii care vând RCA în România, confirmă problemele transportatorilor cu prețurile mari la RCA.

  • „Numărul solicitărilor în 2023 a fost de cca 67.000, din care 56.700 au îndeplinit cerințele pentru a fi încadrați în categoria asiguraților cu risc ridicat.
  • Numărul solicitărilor persoanelor fizice pentru autoturisme în 2023 a fost de cca 5.000 din care cca 2.700 au îndeplinit cerințele pentru a fi încadrați în categoria asiguraților cu risc ridicat.
  • Numărul solicitărilor transportatorilor (persoane fizice și juridice) pentru autovehicule destinate transportului de bunuri (categoria include toate categoriile, respectiv sub 3,5 tone, între 3,5-16 tone și peste 16 tone) în 2023 a fost de cca 61.400 din care cca 53.800 au îndeplinit cerințele pentru a fi încadrați în categoria asiguraților cu risc ridicat”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii BAAR.

Potrivit procedurii, alocarea către asigurații cu risc ridicat se face în mod egal pentru toți asigurătorii care au emis polițe RCA în anul în care se face solicitarea.

Oficialii BAAR au mai spus că alocările s-au încadrat în termenul prevăzut de procedura afișată pe site-ul BAAR (art.18), respectiv nu au depășit cele 20 de zile de la data primirii solicitării, dacă aceasta a fost însoțită de toate documentele menționate la art.17 alin.(3) din procedură.

Ce soluții ia în calcul ASF pentru reducerea prețului RCA la camioane

În analiza internă a ASF sunt schițate câteva posibile acțiuni pentru diminuarea nivelului final al RCA pentru asigurații din categoria „Transport marfa, >16t”, astfel:

  • Îmbunătățirea sistemului „Bonus-Malus”;
  • Interpretare similară și comună a unora dintre principiile folosite în calculația tarifelor RCA (în principal cele referitoare la segmentare și marjele comerciale de negociere);
  • Plata lunară/trimestrială a primelor de asigurare, ca practică generală.

Transportatorii vor să încheie protocoale cu asigurători din afara ţării

Cu o soluție promite să se prezinte la masa negocierilor și Confederația transportatorilor (COTAR).

Transportatorii vor să încheie protocoale cu asiguratori din afara ţării pentru a le vinde poliţe RCA la tariful de referinţă al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), a declarat, miercuri, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

  • „Referitor la poliţa RCA, am văzut că există o prelungire cu 3 luni pentru această aşa-zisă plafonare, cu toate că nu este plafonare. Dar vom avea tot în cursul săptămânii viitoare discuţii cu noul preşedinte al ASF.
  • Vă mai dau o declaraţie oficială: am găsit firme de afară care vor veni şi ne vor încheia nouă, transportatorilor, poliţe RCA la tariful de referinţă, adică cel afişat pe site-ul ASF-ului. Nu cum se întâmplă astăzi. Adică la B0, un camion de 16 tone plăteşte 15.000 – 16.000 de lei, iar tariful de referinţă este 8.700 de lei.
  • Noi vom încheia protocoale cu nişte societăţi de afară care ne vor da tariful de referinţă, pentru că aşa este normal într-o ţară europeană. Vom plăti la tariful de referinţă”, a spus Vasile Ştefănescu.

ASF: Prețurile RCA nu depind de tariful de referință, cu atât mai puțin pentru asigurătorii din alte țări

Propunerea lansată de președintele COTAR pare greu de implementat, în opinia ASF.

  • „Tariful de referință nu reprezintă un preț de vânzare în piață al polițelor RCA, are doar un caracter informativ și reflectă evoluțiile pieței din perioadele anterioare (ultimii 5 ani).
  • Asigurătorii au politici proprii de tarifare și prin urmare prețurile stabilite de aceștia nu depind de tarifele de referință, cu atât mai puțin în cazul asigurătorilor care operează pe alte piețe, pentru asigurații acestor societăți”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii ASF.

Pe de altă parte, ASF dă de înțeles că dacă transportatorii găsesc asigurători care să vândă RCA la prețuri atât de mici acest lucru ar fi posibil prin „pașaportul european”.

  • „Asigurătorii care activează în baza FOE (Freedom of Establishment) pot oferi servicii pe teritoriul României.
  • În cazul RCA, Directiva europeană MTPL impune obligativitatea înființării de scheme de garantare în toate țările europene”, au mai declarat oficialii ASF.

CITEȘTE ȘI:

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro