Sari direct la conținut

Document guvernamental: Există un risc tot mai ridicat ca linia de interconectare electrică dintre România și Ucraina să devină indisponibilă, fiind pusă în pericol siguranța energetică în nord-vestul țării

HotNews.ro

​Menținerea siguranței energetice în zona de nord-vest a țării devine „extrem de dificilă și costisitoare”, fiind pusă în pericol alimentarea cu energie a consumatorilor în urma apariției unor avarii de sistem, se arată într-o notă de fundamentare a urgentării proiectului privind construirea liniei electrice aeriene (LEA) 400 kV Nădab – Oradea Sud. Potrivit documentului elaborat de Ministerul Economiei, în ultima perioadă s-a constatat o înrăutățire a situației energetice din zona de nord-vest, „generată de faptul că interconexiunea cu sistemele energetice vecine nu mai asigură același nivel de rezervare a capacităților necesare menținerii echilibrului în rețeaua electrică de transport”.

Pericolul unor avarii de sistem apare în condițiile în care există un risc tot mai ridicat ca linia de interconexiune dintre România și Ucraina (LEA 400 kV Roșiori–Mukacevo) să devină indisponibilă, mai arată documentul citat.

  • În lipsa acestei linii, ar putea fi suprasolicitată singura axă de 400 kV a zonei de nord- vest a țării, „cu efecte în creșterea riscului unor deteriorări de echipamente sau regimuri periculoase și a apariției unor avarii de sistem”. O situație dificilă pentru sistemul energetic național a apărut în luna februarie când a scăzut puternic producția de energie în vestul Ucrainei. De asemenea, în săptămâna 26 februarie – 02 martie 2018, a fost necesară oprirea totală a centralei electrice Iernut pentru a nu fi afectat sistemul.

Liniile de interconexiune din zonele de nord și de vest ale țării (linia de 400 kV Roșiori – Mukacevo cu Ucraina – singura linie de interconexiune dintre Romania și Ucraina – și liniile de 400 kV Arad – Sandorfalva, respectiv Nădab- Bekescsaba au un rol deosebit de important în menținerea siguranței și stabilității în funcționare a acestei secțiuni din rețeaua de transport.

Ieșirea din funcțiune a oricăreia dintre ele, în lipsa legăturii dintre stațiile Oradea Sud și Nădab, parte a coridorului Roșiori (stație de interconexiune cu Ucraina) – Oradea Sud – Nădab (stație de interconexiune cu Ungaria) – Arad (stație de interconexiune cu Ungaria) slăbește suportul pe care zona îl are din partea interconexiunii cu țările vecine și conduce la riscuri privind pierderea stabilității în funcționarea zonei, afectând în mod direct siguranța alimentării cu energie electrică a zonei de nord – vest a țării„, se precizează în document.

În contextul geopolitic actual, caracterizat de existenţa unui conflict armat pe o parte a teritoriului din Ucraina și a instabilității politice din această țară, există un risc tot mai ridicat ca linia de interconexiune dintre România și Ucraina (LEA 400 kV Roșiori–Mukacevo) să devină indisponibilă, situație în care menținerea siguranței în funcționare a zonei de nord – vest a țării devine extrem de dificilă și costisitoare. Totodată, asigurarea resurselor de cărbune ale Ucrainei din zona de est a țării este tot mai dificilă, ceea ce a condus la reducerea producției din zona de vest a țării (interconectată cu rețeaua europeană) și implicit la reducerea posibilităților de export și de susținere a rețelelor vecine acesteia„, se arată în documentul consultat de HotNews.ro.

Potivit acestuia, este pusă în pericol siguranța alimentării consumatorilor din zonă. „Astfel, funcționarea zonei de nord – vest a țării fără LEA 400 kV Roșiori–Mukacevo și fără CTE Iernut poate conduce la regimuri de funcționare deosebit de periculoase, siguranța alimentării consumatorilor din zonă fiind pusă în pericol, deoarece zona deficitară a secțiunii de rețea din România este legată acum de o zonă care a devenit și ea deficitară și care nu mai are posibilitatea de a susține rețeaua interconectată„, se precizează în nota de fundamentare.

Potrivit acestuia, în februarie 2018 s-a constatat o scădere considerabilă a producției de energie electrică din zona de vest a Ucrainei. Acest lucru „a condus la creșterea semnificativă a circulațiilor de putere prin rețeaua de transport din România, cu precădere pe singura axă de 400 kV a zonei de nord – vest a țării, respectiv Sibiu Sud – Iernut – Gădălin – Roșiori – Mukacevo, cu efecte în creșterea riscului unor deteriorări de echipamente sau regimuri periculoase și a apariției unor avarii de sistem”.

În luna februarie 2018, fluxul dinspre Ucraina spre România a scăzut considerabil, iar cel dinspre România spre Ucraina a crescut considerabil, ajungând să depășească valorile cumulate ale întregului an 2017.

Mai este menționată și situația apărută în săptămâna 26 februarie – 02 martie 2018, când, pe fondul unor dificultăți în rețeaua de transport a gazelor naturale s-a impus oprirea totală a centralei electrice Iernut, dovedindu-se existența reală a riscului care trebuie luat în considerare în ceea ce privește funcționarea în siguranță a zonei de nord – vest a SEN. Dacă peste această situație ar fi apărut o indisponibilizare accidentală a unei linii din secțiune, evoluția funcționării zonei de rețea ar fi fost deosebit de periculoasă și extrem de dificil de gestionat, se mai arată în document.

La toate acestea se mai adaugă și retragerile din exploatare a mai multor linii electrice din zona pentru o serie de lucrări de infrastructură în special autostrăzi, drumuri naționale și județene, dar și cu alte obiective de interes național sau local (hale industriale, rețele de gaze naturale etc.).

Începând cu data de 7 martie 2018 au fost emise solicitări de retragere din exploatare a mai multor linii din zonă, pentru lucrări de deviere/reconfigurare/relocare necesare derulării proiectelor privind construcția unor tronsoane de autostradă, precum Sebeș – Turda și Deva – Lugoj. Acestor solicitări trebuie să li se dea curs în mod obligatoriu pentru a nu bloca sau întârzia lucrările la proiectele respective de infrastructură rutieră, care au caracter strategic, cu implicațiile aferente, de natură contractuală sau economică.

Având în vedere existența simultană a mai multor șantiere aferente proiectelor CNAIR, se așteaptă solicitări similare în următoarea perioadă și pentru ale zone de vecinătate (traversare) cu viitoarele porțiuni din autostrăzile care se construiesc în zona centrală și de nord- vest a țării.

„Orice întârziere în finalizarea lucrărilor aferente liniei de 400 kV Nădab – Oradea Sud conduce la creșterea riscului privind siguranța și stabilitatea în funcționare a zonei de nord – vest a rețelei electrice de transport cât și la apariția unor blocaje derularea altor proiecte strategice de infrastructură de transport”, se arată în nota de fundamentare.

Pentru urgentarea acestor lucrări a fost elaborat un proiect de Hotărâre de Guvern privind suplimentarea bugetului Ministerului Economiei din Fondul de rezervă bugetară, precum și aprobarea amplasamentului și declanșarea procedurii de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ‘LEA 400kv Oradea-Beckescsaba. Montarea unei bobine de compensare 100 MVAr în stația 400kv Oradea Sud. Echipamente de telecomunicații şi teletransmisii pentru LEA 400 kV Oradea-Beckescsaba’ .

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro