Exclusiv Cum vrea Transelectrica sa internalizeze activitatea de mentenanta de la SMART SA
Transelectrica intentioneaza sa internalizeze activitatile de mentenanta minora (n.red. principala activitate) a societatii SMART SA, se arata intr-un document obtinut de HotNews.ro. Potrivit acestuia, saptamana trecuta, directoratul Transelectrica, reprezentantii Dispeceratului Energetic National, ai dispecerilor teritoriali si ai sucursalelor de transport au decis constituirea unui grup de lucru care sa analizeze modul in care ar urma sa fie efectuata internalizarea. SMART este o filiala a Transelectrica, cu o miza extrem de importanta, avand in vedere ca gestioneaza mentenanta retelei de transport a energiei electrice. Insa, in ultimii ani, Transelectrica nu a reusit sa indeplineasca planurile de mentenanta.
Directoratul Transelectrica a agreeat cu reprezentantii sucursalelor, in cadrul unei intalniri de lucru din 17 iunie 2016, ca este necesara analizarea internalizarii totale a activitatilor de mentenanta minora, cu conditia asigurarii unui contract cu SMART pe o perioada de inca un an. Mentenanta minora reprezinta principala activitate a SMART, restul fiind de interventie in situatii de urgenta si accidentale.
In cadrul analizei ar urma sa fie luate in calcul trei variante legate de modul in care va fi desfasurata activitatea de mentenanta in viitor. Una este internalizarea totala a activitatii de mentenanta minora, care este desfasurata, in prezent, exclusiv cu SMART. A doua varianta este internalizarea societatii SMART. A treia varianta este incheierea unui contract cadru de mentenanta cu societatea SMART, insa in urma restructurarii acesteia.
Analiza pe cele trei variante are ca termen de finalizare 15 septembrie 2016. Intre timp, pentru activitatea de mentenanta se intentioneaza prelungirea unui contract din 2012, cu un act aditional pe o perioada de 6-12 luni.
Societatea pentru Servicii de Mentenanta a Retelei Electrice de Transport „SMART” SA are circa 850 de anagajati, cifra de afaceri neta fiind intr-o continua scadere din 2012 pana acum. De la o cifra de afaceri de 167,3 milioane lei in 2012 s-a ajuns la circa 84 milioane de lei in 2015, potrivit datelor Ministerului Finantelor, fapt care ar arata o reducere a sumelor platite de Transelectrica pentru mentenanta.
SMART SA a fost creata in baza HG 710/2001, prin reorganizarea unor activitati din cadrul Transelectrica. Internalizarea activitatii ar insemna intoarcerea in timp, exact la momentul de dinaintea HG 710/2001. Ramane de vazut in ce mod ar urma sa fie efectuata aceasta internalizare, daca va fi facuta, si cine se va ocupa efectiv de mentenanta retelei electrice: oamenii care lucreaza acum la SMART sau vor fi incheiate contracte cu firme private? O decizie va trebui abrobata si in Adunarea Generala a Actionarilor.
Transelectrica controleaza societatea cu o participatie de 70%, restul fiind la Ministerul Economiei.
Transelectrica a fost criticata in ultima perioada din cauza lipsei investitiilor atat in retehnologizare, cat si in mentenanta. Transelectrica face profituri uriase din tarife nejustificat de mari, reflectate apoi in facturile finale la consumatori, din care 75% se repartizeaza la actionari, investitiile fiind mult neglijate. De altfel, in 2015, planul de investitii in reteaua electrica de transport prevedea suma de 523 milioane de lei, insa s-au realizat doar 243 milioane de lei, adica 46%. Planul de mentenanta prevedea 168 milioane de lei si s-au realizat doar 119 milioane de lei, adica 71%. In 2014, planul de investitii a fost realizat doar in proportie de 38% din 495 milioane de lei, iar cel de mentenanta in proportie de 79% din 158 milioane de lei.
De asemenea, SMART a fost implicata in ultimii ani in mai multe scandaluri. Ultima dintre acestea este o posibila utilizare ilegala a circa 500.000 euro in vederea infiintarii unei firme in Tanzania numite Smart Tanzania Company. In plus, un raport al Curtii de Conturi din 2012 arata o multe nereguli petrecute in cadrul SMART: de la efectuarea de plati nedatorate, pana la achizitia de utilaje si echipamente la preturi supraevaluate.
Citeste si:
- EXCLUSIV Cum a ajuns infrastructura de dispecerizare a sistemului energetic national intr-o stare critica si de ce a taraganat Transelectrica inlocuirea acesteia
- Pentru prima oara in ultimii 26 de ani, reteaua electrica de transport a cazut in doua judete. Transelectrica prefera sa aloce cea mai mare parte din profit actionarilor, nu investitiilor