Facebook, căștile VR de 1.800 de euro și promisiunea îndepărtată a metaversului
Mark Zuckerberg a anunțat oficial lansarea Meta Quest Pro, noul set de căști VR al Meta care este gândit să deschidă lungul drum către Metavers. Căștile costă 1.800 de euro și, deși vin cu o serie de noutăți tehnice importante, arată că este foarte lung acest drum către un univers virtual în care vom interacționa sub formă de avataruri.
Un gadget scump, sofisticat și destul de greu
Încă din 2021 s-a scris despre faptul că Facebook lucrează la ceea ce pe plan intern se numea „Project Cambria”, pentru crearea unor căști high-end care să fie nu doar pentru realitate virtuală (VR), ci și pentru realitate augmentată (AR), pentru a putea interacționa și cu obiectele din jur, cu ajutorul aplicațiilor.
Acum câteva zile a fost prezentat produsul final din „Project Cambria”, căști VR/AR ce costă 1.500 de dolari în SUA și 1.800 de euro în Europa. Prețul nu este mic și clar că publicul țintă este unul restrâns, fiind clar vorba despre un produs care să testeze piața, și nu unul de volum.
Dacă la căștile Quest lansate în trecut (și la prețuri mai mici) s-a insistat pe jocuri și alte aplicații pentru consumatori, la Quest Pro se insistă pe aplicațiile folosite la muncă și pentru a crea diverse tipuri de conținut.
Căștile de realitate virtuală Quest Pro vor fi vândute în mai multe țări europene după 25 octombrie și cântăresc 720 de grame, fiind mult mai grele decât Quest 2, dar și de peste trei ori mai scumpe.
S-au iscat discuții și pe tema autonomiei bateriei: primii jurnaliști care au testat gadget-ul vorbesc despre două ore, oficiali ai Meta spun că maximul este 4-5 ore și că anumite funcții pot fi dezactivate, pentru ca bateria să țină mai mult. Clar însă că un singur om nu poate sta la ochi cu aceste căști 4-5 ore.
Quest Pro este și cel mai sofisticat gadget de realitate virtuală lansat până acum de Meta (Facebook) și, deși dispozitivele nu au ajuns în Europa, ele au fost testate de jurnaliști din America, înainte de evenimentul de lansare.
Concluzia a fost că acele câști reprezintă un progres important față de cele lansate anterior de Facebook, mai ales la partea de confort și de „mixed reality”, dar, la unison o altă concluzie s-a desprins: sunt prea puține aplicații pe platforma Horizon Worlds, avatarurile nu arată prea grozav și clar că aceste căști nu se vor vinde în număr mare, fiindcă sunt scumpe și nu este clar dacă au un public țintă.
Că sunt obstacole tehnice multe de depășit o arată și exemplul picioarelor virtuale.
Sursa foto: Meta
Sunt multe de adăugat pentru ca avatarurile să fie mai expresive și mai detaliate. Spre exemplu, cele de până acum nu aveau picioare, fiindcă mișcarea cât mai naturală a picioarelor este greu de replicat în platforma Horizon Worlds. Mark Zuckerberg a anunțat acum câteva zile că avatarurile vor avea din 2023 picioare în aplicațiile de la Meta, fiindcă s-a lucrat pentru ca membrele inferioare să fie redate cu cât mai mare precizie.
Avataruri, realitate mixtă și rezoluție
L-am întrebat pe Tino Krause, director regional pentru regiunea Europa centrală la Meta, cum vede compania aceste critici și ce aplicații de pe Quest Pro îi pot da unui european o idee despre cum va arăta metaversul. Krause spune că cel mai important anunț al Facebook este parteneriatul cu Microsoft, ceea ce înseamnă că userii vor putea intra cu avatarul în întâlniri de Teams și deci ședințele vor fi mai interactive.
El spune că în 6-7 ani experiențele vor fi cu totul diferite și vei putea vizita virtual muzee sau să urci virtual pe vârfuri de munte, poți să vizitezi virtual în metavers vulcanul Etna, spre exemplu. Aceste aplicații imersive vor fi utile pentru învățat, dar și în medicină vor fi lucruri noi, fiindcă se vor putea face multe consultații medicale de la distanță.
Sursa foto Meta
Oficialul Meta spune că ar fi câteva părți tehnice importante la Meta Quest Pro. Unul ține de „mixed reality”, interacțiune și experiențe vocale mai realiste, care îmbină conținutul virtual cu lumea fizică. Căștile VR au camere și senzori și pot scana spațiul din jur și apoi poți adăuga elemente digitale peste realitate.
Un alt aspect ține de rezoluția crescută a imaginii, rezoluție care-ți permite să citești și texte cu litere mici în aplicațiile de VR, lucru util dacă cineva vine cu o prezentare la o întâlnire de business virtuală.
Un alt treilea aspect ține de faptul că s-a încercat ca datorită camerelor video, avatarul să copieze expresia facială a celui care poartă căștile VR: dacă omul zâmbește, la fel face și avatarul, dacă te uiți la stânga, la fel va face și avatarul.
Specificații
⦁ Primul dispozitiv alimentat de noua platformă Qualcomm Snapdragon XR2+
⦁ 12 GB de MEMORIE RAM
⦁ 256 GB spațiu de stocare
⦁ 10 senzori de înaltă rezoluție
⦁ Lentile care pliază lumina de mai multe ori, reducând adâncimea modulului optic cu 40%, oferind în același timp imagini clare
⦁ Urmărirea mișcării ochilor și Expresii Faciale Naturale, pentru o prezență socială îmbunătățită
⦁ Două afișaje LCD care utilizează tehnologia de întunecare locală și quantum dot pentru culori mai bogate și mai vii
⦁ Tehnologie de întunecare locală personalizată, alimentată de hardware specializat pentru iluminare de fundal și algoritmi software însoțitori, care pot controla mai mult de 500 de blocuri LED individuale în mod independent, oferind afișajelor un contrast cu 75% mai mare decât Quest 2
⦁ Cu 37% mai mulți pixeli pe inch decât Quest 2
⦁ Controllere Touch Pro reproiectate, cu senzori proprii, pentru o urmărire mai precisă și o gamă completă de mișcare la 360 de grade, plus noul nostru sistem TruTouch Haptics pentru a oferi o gamă mai largă și mai precisă de feedback, plus baterii reîncărcabile
Ce spune compania despre noul gadget
„Meta Quest Pro este prima din noua serie de dispozitive de ultimă generație a Meta și are funcții inovatoare cum ar fi senzori de înaltă rezoluție pentru experiențe extreme de realitate mixtă, afișaje LCD clare pentru imagini de calitate, un design complet nou și mai elegant, plus urmărirea ochilor și a expresiilor faciale uzuale pentru ca avatarul să fie reflectat mai natural în VR”.
Cei de la Facebook sunt foarte mândri de un parteneriat încheiat cu Microsoft, la evenimentul de lansare fiind prezent și Satya Nadella, șeful Microsoft. Practic, o nouă versiune a aplicației Teams va fi prezentă în mediile de VR și Teams VR va suporta, de asemenea, avataruri Meta în viitorul apropiat. Tot în VR vor fi disponibile și aplicațiile Microsoft 365.
Compania a anunțat și că va lansa spre final de an în aplicațiile sale de realitate virtuală magazine de unde se vor putea cumpăra haine virtuale de la brand-uri cu care Meta va face parteneriate la care se lucrează. Meta vorbește despre „o piață pentru bunuri digitale interoperabile”, ceea ce înseamnă că, dacă îți cumperi un pulover virtual, avatarul tău îl va putea purta indiferent de aplicația pe care o folosești.