FOTOGALERIE Consiliul General decide miercuri daca este de acord cu cheltuirea a circa 925 milioane lei pentru amenajarea unor spatii publice din centrul orasului, piste de biciclete si parcari
Consiliul General al Municipiului Bucuresti decide miercuri daca aproba indicatorii tehnico-economici (cat costa) pentru 19 proiecte care vizeaza amenajarea mai multor parcari subterane, piatete si bulevarde din centrul Capitalei si amenajarea a doua muzee. Proiectele fac parte din Planul Integrat de Dezvoltare Urbana, o strategie care ar urma sa dea o nou fata centrului orasului, iar valoarea estimata a celor 19 proiecte se ridica la circa 925 milioane lei (205 milioane de euro). Dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici, proiectele pot fi incluse in bugetul Primariei si se pot accesa fonduri europene pentru realizarea lor.
Proiectele urmeaza a fi depuse pentru accesarea de fonduri europene, spun elaboratorii PIDU, deoarece din bugetul Primariei Capitalei, circa 1 miliard de euro pe an, este greu de crezut ca se vor realiza. Chiar si cu finantare europeana, cofinantarea municipalitatii este de 10%, circa 20 milioane de euro.
Printre proiectele ce se vor discuta se numara: amenajarea Pietei Constitutiei si a unui parcaj subteran pe trei niveluri, amenajarea unui pod pietonal peste Dambovita in dreptul strazii Lipscani si doua parcaje subterane, reamenajarea Parcului Izvor, reamenajarea spatiului verde de la Sala Paltului si construirea a doua parcaje subterane, un traseu de piste de biciclete in centrul orasului, un muzeu al multiculturalismului pe str Franceza, etc.
Proiectele ce vor fi discutate miercuri sunt urmatoarele:
1. Pod Mihai Voda
Proiectul prevede amenajarea unui pod pietonal si pentru biciclisti peste Dambovita, in dreptul strazii Lipscani si parcaje subterane cu 227 locuri parcare. Valoarea proiectului se ridica la 142 milioane lei.
„Se propune realizarea unui pod pietonal si pentru biciclisti, care traverseaza Dambovita si Splaiul independentei in dreptul strazii Lipscani. Podul este conceput sub forma unei camere urbane incluzand functii publice: spatii de intalnire, platforme de observatie si odihna. La nivel cultural, podul este un simbol al memoriei colective a omunitatii, trasand in mod simbolic vechiul Pod Mihai Voda, distrus in anii 80. In legatura cu acest pod se vor amenaja si doua spatii urbane de tip piata. De asemenea se propune realizarea a doua parcaje subterane, unul in coltul de este al Parcului Izvor Hasdeu si unul pe Splaiul independentei, in zona scuarului Lipscani”, se arata in proiectul de hotarare.
2. Podul Calicilor – ansamblul Domnita Balasa, parcaj subteran, amenajare urbana Palatul de Justitie
Proiectul propune in principal reconstruirea fostului pod al Calicilor peste Dambovita si conectarea centrului vechi al orasului cu zona din spatele Palatului de Justitie. In plus, se propune reamenajarea parcului Sf. Apostoli, construirea unui parcaj de circa 300 de locuri sub o parte din parc, si regandirea circulatiei auto din zona. Valoarea proiectului este de 103,5 milioane lei si se estimeaza ca va fi gata in 35 de luni de la inceperea lucrarilor.
3. Amenajarea Pietei Constitutiei si a unui parcaj subteran
Proiectul propune construirea unui parcaj subteran sub piata de circa 1000 de locuri si reamenjararea spatiului de la suprafata. Valoarea estimata a proiectului este de circa 206 milioane lei si se estimeaza ca va fi gata in 30 luni de la inceperea lucrarilor.
4. Reconditionare si crearea structurii de sprijinire a afacerilor la Curtea Mestesugarilor
Proiectul propune revitalizarea Curtii mestesugarilor din Centrul Istori, iar valoarea sa este de 6,6 milioane lei. Se estimeaza ca va fi gata in 9 luni.
„Imobilul din Covaci 13 are subsol, parter si etaj. Acesta se afla intr-un stadiu avansat de degradare, atat datorita vechimii cat si datorita modificarilor realizate in timp. Constructia din inceputul secolului 20 nu
mai respecta cerintele de siguranta contemporane, iar riscul unui seism care sa o afecteze este foarte mare. Constructia are un impact negativ asupra calitatii Centrului istoric al Bucurestiului, atat din punct de vedere social, cultural cat si economic. Constructia in prezent fara functiune, va fi conservata, consolidata, protejata si redata circuitului turistic – economic. Necesitatea valorificarii acestei constructii din Centrul vechi vine din doua directii. Pe de-o parte, Centrul Vechi are o valoare culturala deosebita, iar prin readucerea acestui imobil in circuitul turistic si economic, completam atmosfera acestuia intr-o maniera de siguranta si eleganta. Pe de alta parte, Centrului vechi ii lipsesc elemente care i-au dat caracterul de cartier comercial, de spatii pentru negustori si mestesugari, imobilele fiind preponderent ocupate de baruri si cafenele. Micii mestesugari, printre care bijutieri, cizmari, olari, tind sa dispara”, se arata in proiectul de hotarare.
5. Modernizare spatiu urban public Sala Palatului cu parcaj subteran (Sud)
Proiectul presupune amenajarea unui parcaj subteran pe 3 niveluri, cu 552 locuri parcare. Valoarea proiectului este de 80,8 milioane lei si se estimeaza ca lucrarea va fi gata in 30 de luni.
6. Modernizare spatiu urban public Sala Palatului cu parcaj subteran (Nord)
Proiectul presupune amenajarea unui parcaj subteran pe 3 niveluri, cu 536 locuri parcare. Valoarea proiectului este de 75,5 milioane lei si se estimeaza ca lucrarea va fi gata in 17 de luni.
7. Parcaj subteran Uranus – Piata Rahova
Proiectul presupune amenajarea unui parcaj subteran pe un niveluri, cu 130 locuri parcare. Valoarea proiectului este de 23,6 milioane lei si se estimeaza ca lucrarea va fi gata in 18 de luni.
8. Traseu prioritar pietonal si de biciclisti
Proiectul presupune realizarea unui traseu pietonal si pentru biciclisti pe mai multe strazi din Centrul orasului. Valoarea proiectului este de 755.000 lei, iar timpul de executie 4 luni.
Traseul este urmatorul:
– str. Smardan intre str. Lipscani si str. Selari
– str Lipscani intre str. Eugen Carada si str. Smardan
– str. Eugen Carada
– strada Academiei intre str. Doamnei si Piata Revolutiei
– Calea Victoriei intre Piata Amzei si str. Gen Berthelot
– str. Episcopiei intre str. Constantin Esarcu si str. Arthur Verona.
– str. Pictor Arhur Verona intre bd. Magheru si str. Xenopol
– str. Xenopol intre str. Eremia Grigorescu si str. Deonisie Lupu
– str. Eremia Grigorescu intre Piata ALexandru Cantacuzino si Piata Lahovary
– str. Tache Ionescu intre Piata Lahovary si str. Mendeleev;
– str. Piata Amzei intre Piata Amzei si Calea Victoriei;
– str. gen. Berthelot intre str. Lutherana si Calea Victoriei
– str. Lutherana intre str. Stirbei Voda si str. gen. Berthelot
– str. Ion Campineanu intre str. Stirbei Voda si Ion Brezoianu
– str. Ion Brezoianu intre str. Ion Campineanu si str. Lipscani
– str. Uranus intre Calea 13 Septembrie si Calea Rahovei
– Calea Rahovei intre str. Uranus si bd. Libertatii
– bd. Libertatii- traversare str George Georgescu
– str. George Georgescu intre bd. Libertatii si bd. Unirii
9. Modernizare spatiu public zona Manastirii Antim, inclusiv parcaje
Proiectul presupune amenajarea spatiului public din jurul Manastirii Antim si reorganizarea circulatiei si a parcarilor ce implica reducerea numarului de locuri de parcare de la 182 la 55.
Valoarea proiectului este de 11,5 milioane lei, iar durata de executie de 14 luni.
10. Proiect Cheiul Dambovitei Unirii – Izvor, Splaiul Independentei, Pod Unirii – Pod Izvor
Proiectul presupune amenajarea trotuarelor si a spatiilor publice din zona, valoare proiectului fiind de 27,5 milioane lei, iar durata de executie 18 luni.
11. Nod Intermodal de transport Piata Romana
Proiectul presupune amenajarea trotuarelor de la Piata Romana in zona statiilor RATB si a gurilor de metrou. Valoarea proiectului este de 10,8 milioane lei, iar durata de executie 14 luni.
„La ora actuala, statiile diverselor mijloace de transport in comun sunt raspandite pe o suprafata larga ce se intinde de la Piata Romana la intersectia bulevardului Magheru cu str. Tache Ionescu. Legatura dintre aceste statii este dificila si stanjenita in mod suplimentar de lipsa de coordonare a interventiilor asupra spatiului public.Proiectul propune crearea de spatii diferentiate functional dar integrate ambiental in aceeasi amenajare: cel de asteptare aferent statiilor de autobuz si cel de intalnire si odihna. Statiile de autobuz sunt unificate sub o singura copertina statement si impreuna cu gradenele, care protejeaza iesirile de la statia de metrou, delimiteaza spatiul urban, creand o zona de asteptare si intalnire aparte.Pavajul acestei zone se continua, ca design si culoare, pe cele trei elemente nou construite (2 gradene si copertina statiei), imaginea unitara fiind elementul identitar al spatiului nou creat. Spatiul public adiacent este subordonat acestui ansamblu”, se arata in proiect.
12. Reabilitare Bd. Unirii de la Piata Constitutiei la Piata Unirii cu traversare la str. George Georgescu
In prima etapa se propune realizarea parcajului subteran de la Piata Constitutiei pentru decongestionarea traficului si eliminarea parcajelor supraterane din aceasta zona, masura esentiala pentru redarea spatiului suprateran pietonului. A doua etapa presupune ridicarea la acelasi nivel a partii carosabile cu trotuarul si tratarea unitara a pavimentului din Piata Constitutiei, zona Manastirii Antim si a Bd-ului Unirii, precum si realizarea amenajarilor peisagistice si urbanistice in zona de interventie conform PUZ-ului.
Etapa a treia se realizeaza pentru restructurarea circulatiei pe Bd. Unirii prin reducerea suprafetei carosabile la doua benzi pe sens si eliminarea parcajelor laterale, precum si diminuarea numarului de parcari din zona Antim. Restructurarea partii carosabile se va realiza prin delimitarea fata de pietonal prin bolarzi si largirea zonei pietonale aferente fantanilor.
In etapa a patra se propune restructurarea circulatiei auto si pietonale de la nivelul Bd-ului Unirii prin reducerea traficului la un fir pe sens si concentrarea acestuia pe zona de nord fata de axul central, extinderea pietonalului in partea de sud pentru realizarea unei zone deschise pietonale si accesarea spatiului din jurul fantanilor, realizarea pistelor de biciclete, dar si amenajarea peisagistica si urbanistica a spatiilor publice din zona de interventie. Prin aceasta propunere se doreste crearea unei promenade generoase, compusa din spatii publice si o alternare de spatii verzi.
„Datorita latimii mari a bulevardului si a promenadei nou create, pistele duble de biciclete amplasate pe ambele laturi ale bulevardului vor activa trotuarele din proximitatea magazinelor si a pavilioanelor. Acestea nu vor mai fi piste de tranzit, ci pentru plimbare. De asemenea, amplasarea pistelor intre aliniamentele de copaci ar separa spatiul promenadei in doua”, spun proiectantii.
Valoarea proiectului este de 68,4 milioane lei, iar timpul de executie 18 luni.
13 Reconfigurare Calea Grivitei intre Gara de Nord si Calea Victoriei
Proiectul presupune reamenjarea arterei, aducerea trotuarelor la nivel cu carosabilul, desfiintarea parcarilor de pe o parte a strazii, amenajarea de trotuare mai late si piste pentru biciclete. Valoarea proiectului este de 30 milioane lei, iar timpul de executie 12 luni.
„Circulatia actuala se realizeaza preponderent in sens unic, avand o mica portiune cu dublu sens (intre Bdul. Dacia si Str. Constantin Budisteanu). Latimea strazii este variabila si se folosesc, in general, 2 benzi de circulatie de-a lungul tronsonului, restul profilului stradal fiind utilizat ca spatiu de parcare. Propunerea prezentata prin studiul de fezabilitate urmareste cresterea potentialului de promenada prioritizand pietonii si biciclistii, printr-o serie de interventii ce pastreaza si intaresc caracterul secvential al tronsoanelor strazii”, se arata in proiectul de hotarare.
14. Reconfigurare Calea Mosilor intre Strada Baratiei si Bulevardul Carol I
Proiectul presupune reamenjarea arterei, coborarea trotuarelor la nivel cu trotuarul, eliminarea parcarilor ad-hoc si amenjarea de spatii pietonale si piste pentru biciclete. Se va ajunge de la 60 de parcari la 30.
Valoarea proiectului este de 24,3 milioane lei, iar timpul de executie a lucrarii 12 luni.
15. Proiect amenajare si modernizare Parc Izvor Hasdeu
Proiectul propune reamenajarea parcului Izvor, valoarea sa fiind de 63 milioane lei, iar durata de executie 18 luni.
„Se propune transformarea lui dintr-un maidan plantat intr-un parc urban reprezentativ pentru centrul Bucurestiului, o anticamera cu doua intrari: spre Muzeul National de Arta Contemporana si, opus, spre centrul istoric al Bucurestiului. Aleiile pietonale ale parcului vor fi trasate pe locul vechilor strazi ale cartierului Uranus si se va reface simbolic topografia zonei, cum era ea inaintea demolarilor din anii ’80. Se va reface partial si dealul Manastirii Mihai Voda si se va construi un memorial/ spatiu expozitional ingropat in zona fostei Manastiri Mihai Voda”, explica arhitectii.
16. Punerea in valoare a monumentelor de for public
Proiectul presupune punerea in valoare a statuilor de pe traseul cultural prin amenajarea spatiilor din jurul acestora. Valoarea sa este de 11,7 milioane lei, iar timpul de executie 12 luni.
Statuile incluse sunt:
– Ansamblul Monumentul luliu Maniu
– Monumentul si fantana Luigi Cazzavilan
– Monumentul Mihail Kogalniceanu
– Monumentul lui C.A. Rosetti
– Monumentul Kilometrul 0
– Monumentul Constantin Brancoveanu
– Monumentul Barbu Catargiu
– Monumentul Lupoaica Romei
– Monumentul Alexandru Lahovary
– Ansamblul monumental Rondul Roman
– Monumentul Ion I.C.Bratianu
– Monumentul Alergatorii
– Statuia lui M. Eminescu
– Statuia lui I.L. Caragiale
– Monumentul Gh.Gr.Cantacuzino
– Monumentul lui Corneliu Coposu
17. Modernizare spatiu public urban Piata de Flori George Cosbuc
Proiectul presupune reamenajarea spatiului public de la Piata de Flori. Valoarea sa este de 17, 3 milioane lei, iar timpul de executie 12 luni.
„La Piata de Flori” este eliminata functiunea de piata agro-alimentara. Inspre Calea Rahovei este propusa salubrizarea terenului si eliminarea constructiilor cu caracter improvizat. Sunt propuse a fi reabilitate si refunctionalizate corpul dinspre Bd. Cosbuc si corpul de piata construit in aceeasi perioada, dinspre calea Rahovei. Cele doua ganguri ale cladirii pietei, in prezent obturate, vor fi redate in folosinta, realizand un parcurs coerent intre cele doua jumatati ale terenului , care pana acum functionau independent ca piata agro-alimentara, si piata de flori improvizata. Porticul Pietei Cosbuc se continua cu parcursuri agrementate cu copertine care apara de soare si intemperii varietatea de flori, si mese care te invita la pranz sau si numai la un ceai”, propun arhitectii.
18. Proiect restaurarea catacombe Hanul Stavropoleos si amenajarea spatiului public adiacent
Proiectul presupune restaurarea catacombelor de la Hanul Stavropoleos, acum ingropate si amenajarea unui mic muzeu. Valoarea proiectului este de circa 13 milioane lei, iar durata de executie 24 luni.
19. Construirea Muzeului multiculturalismului
Proiectul prevede amenajarea unui muzeu in cladirea de pe strda Franceza nr. 68. Proiectul presupune consolidarea si restaurarea imobilul, valoarea acestuia fiind de 9 milioane lei, iar durata de executie 9 luni.
„Scopul principal al muzeului este cresterea tolerantei si incluziunii sociale, demontarea prejudecatilor si formarea prin educatie a unui public capabil sa evalueze ceilalti membri ai societatii pe baza unui set de princpii si nu pe baza apartenetelor la o cultura sau alta. Pentru turisti, un muzeu de mici dimensiuni care poate fi parcurs cu usurinta in timpul vizitarii Centrului vechi si care ofera expozitii si evenimente variate este un element valoros de viata urbana care indica gradul de cultura al orasului pe care il viziteaza”, se arata in proiectul de hotarare.