Sari direct la conținut

Gigantul necunoscut – Cum a ajuns o companie misterioasă să vândă aproape 100 de milioane de smartphone-uri pe an

HotNews.ro
Cladire a Transsion, Foto: RobertWei, Dreamstime.com
Cladire a Transsion, Foto: RobertWei, Dreamstime.com

​Samsung, Apple, Xiaomi, OPPO, Huawei, Motorola. Toate sunt mărci faimoase de telefoane și scot o mulțime de modele la vânzare. Însă a patra cea mai mare companie, care va trece de 100 de milioane de telefoane vândute anul acesta în lume, este necunoscută la noi. Cine este Transsion? Cum a ajuns așa de sus? Cu ce se laudă la telefoanele sale?

O ascensiune de invidiat

În primul trimestru al anului s-au vândut în lume 289 de milioane de smartphone-uri din toate mărcile, creștere de 8% față de primele luni din 2023, conform datelor IDC. Samsung a revenit pe primul loc, Apple a fost pe doi, iar Xiaomi a fost pe trei, aceste mărci având împreună peste jumătate din piață.

Locul patru a fost însă ocupat de o companie necunoscută la noi, una chineză – denumită Transsion – care a vândut peste 28 de milioane de smartphone-uri în trei luni, ceea ce înseamnă aproape dublu față de începutul lui 2023. Pe locul cinci în topul mondial a fost OPPO.

Interesant este că Transsion, deși este din China, vinde sub 10% din total în țara de origine.

Compania Transsion a depășit în primăvara lui 2023 Vivo în clasamentul mondial al vânzărilor de smartphone-uri, la volum, intrând în premieră în top 5. Acum, cele mai noi date IDC arată că Transsion a ajuns pe locul patru.

„Transsion devine o prezență stabilă în top 5, datorită unei creșteri agresive pe piețele internaționale”, spun cei de la IDC.

Africa este cheia succesului

Numele complet al companiei este Shenzhen Transsion Holdings, iar brand-urile sale – care sunt vândute în zeci de țări ale lumii – se numesc Tecno, Itel și Infinix. Conform datelor Canalys, Transsion a livrat 92,6 milioane de smartphone-uri în 2023, față de 73,1 milioane în 2022. În clasament, Samsung avea 258 de milioane, Apple avea 232 milioane, Xiaomi (152 milioane), OPPO (113 milioane). În top 5 mondial, Transsion a fost singura care a crescut, și nu cu puțin (27%).

Tecno este marca de top, cu telefoane de gamă medie și superioară, Itel are prețurile cele mai mici, iar Infinix se adresează mai ales publicului tânăr.

Compania a crescut atât de mult și fiindcă s-a extins rapid în ultimul an în țări din Orientul Mijlociu, dar și în America Latină.

Transsion vinde în toate regiunile lumii, în afară de Europa și America de Nord, iar Africa este continentul unde vinde mai bine decât Samsung, Apple și Xiaomi, în special datorită modelelor de sub 100 de dolari. Datorită Africii a intrat așa sus în topul mondial, iar Transsion a depășit Samsung la vânzări în Africa acum șase ani și a continuat să urce.

Telefoanele de la Transsion au câteva atuuri: preț mic, baterie cu capacitate decentă, rezistență la praf și la umiditate. Evident că, per total, fiabilitatea nu poate fi grozavă, iar la prețuri de 100-200 de dolari, camera foto este dezamăgitoare și nu poți avea pretenții de la ea. Pentru publicul vizat, mai ales oameni care acum pun mâna în premieră pe un smartphone, produsele sunt interesante.

Nu au mers doar pe ultra-low cost, ci a fost lansat în 2023 și un telefon pliabil, Tecno Phantom V, care în India și Pakistan costă cam 1.000 de dolari.

Anul trecut s-au vândut în lume peste 1,1 miliarde de smartphone-uri din toate mărcile, iar peste jumătate de miliard de bucăți au fost Samsung și Apple (cumulat).

Au mers exact unde era nevoie de cele mai ieftine smartphone-uri din lume

Grupul Transsion are strategii bune de marketing și insistă în mesajele publicitare pe faptul că telefoanele sunt dual SIM, dar și pe un aspect mai deosebit, susținând că sunt mai bine calibrate camerele pentru a reda tonuri mai închise ale pielii.

Grupul a lansat și pus pe telefoanele sale o aplicație de muzică denumită Boomplay și una de știri, Scooper, ambele având peste 50 de milioane de useri.

Transsion este supranumită „the Smartphone King of Africa” și a deschis și mici unități de asamblare în Etiopia, India și Banghladesh. Chinezii au avut o strategie clară: să intre pe piețe emergente noi, mai ales în Africa, unde să se impună cu prețuri foarte mici.

A fost printre primele mărci din China care au ajuns să vândă smartphone-uri în Africa, acum zece ani. În 2011 a fost deschisă și o mică fabrică (prima din afara Chinei) ce asambla telefoane simple, cu butoane, la Addis Abeba (Etiopia).

Compania a fost înființată în 2006, în Hong Kong, iar primul smartphone a fost lansat în 2014. În primii ani a produs doar telefoane simple (cu butoane și fără ecran tactil).

În Pakistan, țară cu 235 de milioane de oameni, mărcile de la Transsion au un sfert din piață. Chinezii s-au concentrat pe țările Asiei de Sud-Est unde Apple nu are o cotă de piață așa de mare și unde economiile cresc și tot mai multe milioane de oameni ajung să-și permită un smartphone, chiar dacă unul foarte ieftin.

Mărcile Tecno, Itel și Infinix sunt lidere de piață și în Banghladesh, țară cu 171 de milioane de oameni, unde vânzările de smartphone-uri din toate mărcile vor mai crește mulți ani de acum înainte.

Europa, America de Nord și China sunt piețe care au scăzut anul trecut, au ajuns la saturație și tot mai mulți consumatori țin telefoanele mai mult de trei ani până să-și ia unul nou. Pe de altă parte, piețele unde Transsion crește sunt departe de momentul de maxim.

În India, vânzările au fost bune, însă o filială a Transsion este anchetată acolo din cauza unor probleme legate de niște taxe vamale și este de așteptat să fie probleme suplimentare, din cauza tensiunilor diplomatice în creștere dintre India și China.

Surse: Nikkei Asia, IDC, The Verge, Forbes USA, Tech Radar, Financial Times, Semafor.com, DIGITIMES Asia

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro