Sari direct la conținut

Guvernul trece proiectul autostrazii Tg. Mures – Iasi inapoi de la Ministerul Transporturilor la departamentul condus de Dan Sova. Mare parte din autostrada nu se afla pe harta proritatilor pana in 2018

HotNews.ro
Traseul Autostrazii Tg. Mures - Iasi, Foto: Hotnews
Traseul Autostrazii Tg. Mures - Iasi, Foto: Hotnews

Guvernul Romaniei are pe ordinea de zi un proiect de hotarare prin care sa abroge o alta hotarare data in 30 aprilie prin care proiectul autostrazii Tg. Mures – Iasi a fost mutat de la Departamentul pentru Infrastructura condus de Dan Sova, la Ministerul Transporturilor condus atunci de Relu Fenechiu. Cu toate acestea, potrivit strategiei USL de autostrazi pana in 2018 prezentat de premierul Ponta si Dan Sova in parlament, cea mai mare parte din autostrada Tg. Mures – Iasi nu apare ca prioritate.

Autostrada Tg. Mures – Iasi a fost data in competenta Ministerului Transporturilor la insistentele fostului ministru al Transporturilor Relu Fenechiu, deputat de Iasi, desi, practic, desi toate proiectele de autostrazi au ramas la CNADNR in subordinea Departamentului pentru Infrastructura condus de Dan Sova.

La inceputul anului, Relu Fenechiu declara pentru HotNews.ro ca prim-ministrul a fost de acord cu mutarea si ca aproape a gasit fonduri pentru a realiza autostrada.

Cu toate acestea, dupa condamnarea in prima instanta in dosarul Transformatorul, Relu Fenechiu a parasit functia de ministru, iar in locul sau la Transporturi a venit Ramona Manescu. Noul ministru a spus in repetate randuri ca autostrada Tg. Mures – Iasi va reveni in competenta CNADNR.

In noua strategie de autostrazi pe urmatorii 4 ani propusa de guvern, autostrada Tg. Mures – Iasi abia apare ca prioritate. De fapt, cea mai mare parte este lasata pentru „dupa 2018”.

Singura portiune care apare in plan si pe care Guvernul spera sa o realizeze cu fonduri de coeziune (85% fonduri europene nerambursabile) este segmentul Tg. Neamt – Roman – Iasi – Ungheni (granita).

Autostrada Tg. Mures – Iasi: 289 km, valoare totala estimata de aproape 9 miliarde de euro

Traseul Autostrazii Tg. Mures - Iasi

Traseul Autostrazii Tg. Mures – Iasi

Foto: Hotnews

Potrivit proiectului, viitoarea autostrada ar urma sa aiba o lungime totala de 289 km si va fi impartita in trei tronsoane: realizeze

  • Targu Mures – Ditrau cu o lungime de 92,126 km, proiectant SC Search Corporation SRL;
  • Ditrau – Targu Neamt cu o lungime de 118,8 km, proiectant SC Iptana SA;
  • Targu Namt – Iasi cu o lungime de 78 km, proiectant SC Inocsa Ingenieria.

Potrivit informatiilor depe site-ul CNADNR, valoarea estimata a proiectului este de 6,14 miliarde de euro, insa in urma elaborariiindicatorilor tehnico economiciin vara lui 2012 de catre Ministerul Transporturilor, condus pe atunci de liberalul Ovidiu Silaghi, costul estimat ar fi de fapt circa 8,9 miliarde de euro.

Costuri uriase pentru autostrada: CNADNR: intre 11 milioane de euro si 60 de milioane de euro pe kilometru

In august 2012, primul tronson (92 km) al autostrazii care va lega Transilvania de Moldova, Targu Mures – Iasi (289 km)primea certificatul de urbanism de la Consiliul Judetean Murespentru faza studiului de fezabilitate.

Tot atunci insa, CNADNR anunta ca proiectarea autostrazii inca nu este finalizata pentru ca se intarzie cu obtinerea Avizului de Mediu. In plus, CNADNR spune ca autostrada va strabate un traseu dificil, precum si numeroase arii protejate, si invoca costurile foarte ridicate estimate pentru constructia autostrazii: intre 11 milioane de euro si 60 de milioane de euro pe kilometru.

CNADNR anunta, printr-un comunicat, ca „Autostrada strabate un traseu dificil (deal si munte), ceea ce impune un volum mare al lucrarilor de arta (poduri, podete, viaducte etc.) si numeroase arii protejate (situri de importanta comunitara – SCI – si situri de protectie avifaunistica – SPA)”.

Compania preciza atunci ca „proiectarea nu este finalizata intrucat procedura de obtinere a Acordului de Mediu nu este finalizata. Incepand cu anul 2010, ariile protejate care au impact asupra traseului autostrazii au fost extinse, ceea ce determina reconsiderarea studiului de impact si reluarea procedurii de obtinere a Acordului”.

In plus, CNADNR invoca si costurile estimate foarte mari – intre 11 mil euro/km si 60 mil euro/km, „fapt sesizat si de Ministerul Finantelor Publice”.

„Astfel, in acest context, CNADNR-SA va contracta servicii de expertiza tehnica si financiara prin care se vor reanaliza solutiile tehnice adoptate si se vor face propuneri de reducere a costurilor. Dupa definitivarea traseului si fundamentarea costurilor de implementare, vor fi analizate potentialele surse de finantare, altele decat bugetul de stat”, mai preciza sursa citata

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro